بریتانیایی‌ها تازه فهمیده‌اند اتحادیه اروپا یعنی چه؟!/ تعداد امضاهای طومار تکرار همه‌پرسی انگلستان از ۲٫۵ میلیون گذشت

گوگل می‌گوید جستجوی کاربران بریتانیایی درباره عواقب ترک اتحادیه اروپا پس از پایان رای‌گیری تا ۲۵۰ درصد رشد داشته است. آن‌ها همچنین پس از آن‌که رای به ترک اتحادیه دادند تازه این سوال را طرح کردند که “اتحادیه اروپا چیست؟” به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) به نقل از مشرق، مردم بریتانیا روز پنج‌شنبه (۲۳ ژوئن/ ۳ […]

image_pdfimage_print
گوگل می‌گوید جستجوی کاربران بریتانیایی درباره عواقب ترک اتحادیه اروپا پس از پایان رای‌گیری تا ۲۵۰ درصد رشد داشته است. آن‌ها همچنین پس از آن‌که رای به ترک اتحادیه دادند تازه این سوال را طرح کردند که “اتحادیه اروپا چیست؟”
بریتانیایی‌ها تازه فهمیده‌اند اتحادیه اروپا یعنی چه؟!

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) به نقل از مشرق، مردم بریتانیا روز پنج‌شنبه (۲۳ ژوئن/ ۳ تیر) در رفراندومی تاریخی به پای صندوق‌های رای رفتند و خیلی زود در روز جمعه مشخص شد که بیش از ۵۲ درصد آن‌ها به خروج از اتحادیه اروپا رای داده‌اند. تحلیل‌گران نسبت به عواقب سنگین این تصمیم‌گیری هشدار داده‌اند و شاخص‌های بازارهای بورس و گزارش‌های مراکز اعتبارسنجی مالی سریعاً از افت مالی پوند و چشم‌انداز اعتبار مالی بریتانیا خبر دادند.

ظاهرا تبعات اقتصادی منفی این رای بسیاری از بریتانیایی‌ها را تکان داده است. بر اساس گزارش گوگل جستجوی اهالی جزیره در مورد پیامدهای رأیی که داده‌اند به شدت افزایش یافته است. به گزارش فارس، در ساعت یک بامداد فردای روز رأی گیری جستجوی جمله ” چه اتفاقی می افتد اگر ما اتحادیه اروپا را ترک کنیم” در گوگل به شدت افزایش یافته و سه برابر شده است.

 

پنج جستجوی برتر انگلیسی ها در مورد همه پرسی یاد شده به شرح زیر بوده است:

۱- من در همه پرسی اتحادیه اروپا چگونه رای دهم؟

۲- Brexit (مخفف خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) چیست؟

۳- چه کسی می تواند در این رفراندوم رای دهد؟

۴- رفراندوم چه زمانی برگزار می شود؟

۵- من کجا می توانم رای بدهم؟

پنج جستجوی برتر انگلیسی ها در مورد اتحادیه اروپا هم به شرح زیر بوده است:

۱- ما چرا باید در اتحادیه اروپا باقی بمانیم؟

۲- ما چرا باید اتحادیه اروپا را ترک کنیم؟

۳- چه اتفاقی می افتد اگر ما اتحادیه اروپا را ترک کنیم؟

۴- چه کسی برنده منازعه اتحادیه اروپا شد؟

۵- چه کشورهایی در اتحادیه اروپا عضویت دارند؟

تعداد امضاهای طومار تکرار همه‌پرسی انگلستان از ۲٫۵ میلیون گذشت

تعداد امضاهای طومار تکرار همه‌پرسی انگلستان از 2.5 میلیون گذشت

طوماری که با تکرار همه‌پرسی تعیین تکلیف عضویت انگلستان در اتحادیه اروپا ارائه شده، تاکنون از سوی بیش از دو میلیون و پانصد هزار نفر امضا شده است.

به گزارش فارس، بیش از دو میلیون و پانصد هزار نفر (تا لحظه انتشار این خبر) در انگلستان طوماری را امضا کرده‌اند که از دولت این کشور می‌خواهد همه‌پرسی تعیین تکلیف عضویت در اتحادیه اروپا را تکرار کند.

این طومار را «ویلیام اولیور هیلی» از حامیان ماندن در اتحادیه اروپا، پس از آن در سایت پارلمان انگلستان ثبت کرد که در همه‌پرسی روز پنج‌شنبه حامیان خروج این کشور از اتحادیه اروپا با نزدیک به ۵۲% آرا، پیروز شدند.

استدلال امضاکنندگان این طومار این است که بر اساس یکی از قوانین انگلستان، در صورتی که در همه‌پرسی میزان حمایت از طرح کمتر از دو سوم باشد یا کمتر از ۷۵% واجدین شرایط در آن شرکت داشته باشند، دولت می‌تواند همه‌پرسی را تکرار کند.

در انگلستان این امکان وجود دارد که افراد در سایت کنگره در مورد هر موضوعی طومار ثبت کنند. در صورتی که شمار امضاهای یک طومار از ده هزار بگذرد، دولت موظف به اظهارنظر در مورد آن است و اگر این تعداد به یکصد هزار برسد، پارلمان باید در ارتباط با آن تشکیل جلسه دهد.

 

 

حالا با افزایش چشم‌گیر تعداد امضاکنندگان طومار تکرار همه‌پرسی، پارلمان باید درخواست تکرار همه‌پرسی را بررسی کند.

همزمان با این طومار، حامیان ماندن در اروپا که هنوز شکست را نپذیرفته‌اند، تلاش‌های دیگری را هم برای لغو نتایج همه‌پرسی روز پنج‌شنبه در دستور کار قرار داده‌اند، از جمله فشار به نمایندگان پارلمان برای اعلام «مشورتی» بودن نتایج همه‌پرسی و نادیده گرفتن نتایج آن.

به نوشته خبرگزاری رویترز، طومار تکرار همه‌پرسی از روز جمعه در سایت پارلمان ثبت شده و در حال حاضر به طور متوسط دقیقه‌ای ۳۰۰۰ امضا به آن اضافه می‌شود. تنها ساکنان انگلستان می‌توانند این طومار را امضا کنند. نقشه‌ای که در سایت پارلمان وجود دارد، نشان می‌دهد که اغلب امضاها مربوط به مناطقی است که رأی بیشتری به ابقا در اتحادیه داده‌اند، از جمله لندن.

دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس که در پی نتایج همه‌پرسی قصد دارد از سمت خود کناره‌گیری کند، گفته است که همه‌پرسی دومی در کار نخواهد بود.

انتهای خبر