ارشدزاده در جمع خبرنگاران: رشد آسیب های اجتماعی در استان بزرگترین چالش سازمان بهزیستی آذربایجان‌شرقی است

نزدیک ۱۰ سال است که این موسسه بدون مجوز از بهزیستی فعالیت دارد و در این خصوص نیز مکاتباتی با دادستان داشته ایم و مشخص نیست این موسسه با نام خیریه به چه کسانی کمک می نماید.

image_pdfimage_print

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی رشد آسیب های اجتماعی در ۵ شاخص اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی و مواردی درخصوص مسایل اخلاقی را بزرگترین چالش این سازمان در استان دانست و افزود: آگاه سازی جامعه و روشنگری درباره تبعات آسیب های اجتماعی رو به رشد در استان بسیار ضروری است.

 مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی از خانواده شهدا عذرخواهی کرد

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، محسن ارشدزاده در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته بهزیستی، با اشاره به عملکرد سال گذشته این اداره کل، اظهار کرد: در حوزه پشتیبانی شاهد رشد ۲۷ درصدی اعتبارات دولتی بوده ایم و این رقم به ۸۳۱ میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: مجموع اعتبارات در بخش تسهیلات و مشارکت های مردمی نیز ۷۰۱ میلیارد ریال می باشد و در کل نیز مجموع پرداخت های مستقیم و ارائه خدمات، ۱۵۲۲ میلیارد ریال است.

وی در ادامه سخنان خود به افتتاح و بهره برداری از ۱۰ پروژه اداری با مشارکت خیرین اشاره کرده و گفت: ۸ پروژه نیز توسط خیرین با هزینه حدود  میلیارد ریال افتتاح می شود.

مدیر کل بهزیستی استان آذربایجان شرقی از جذب و استخدام ۲۰۵ نفر در سال ۹۴ توسط این اداره کل خبر داده و اظهار کرد: اخد گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ در بخش استاندارسازی فعالیت ها و کسب رضایت مشتریان و مراجعین، تهیه نقشه GIS، توانمندسازی و آموزش کارکنان به مدت ۵۰۷۳۲ ساعت، راه اندازی سامانه مستندات و بانک اطلاعات منابع سازمان، کسب رتبه یک در شاخص های اختصاصی و رتبه ۱۰ در شاخص های عمومی در جشنواره شهید رجایی و همچنین آسیب شناسی تمامی فعالیت های سازمان در جهت شفاف سازی، ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد، از جمله برنامه های این اداره کل در یک سال بوده است.

وی ادامه داد: در بخش امور اجتماعی و در قسمت امور زنان و خانواده، ۱۱۰۰۰ خانوار، ۶۳۷ دانشجو،۲۲۱۶ دانش آموز، ۷۸۹ خانوار چند قلو و ۱۴۵۴ خانوار تک قل خدمت گیری کرده اند که اقدامات مهم برای این خدمت گیرندگان شامل حمایت مستمر و غیر مستمر، بیمه اجتماعی، توانمندسازی، حمایت از چندقلوها، ارائه خدمات مددکاری توسط کلینیک و موسسات، پرداخت ودیعه مسکن، آماده سازی شخصی آرمایدکار و تامین هزینه های درمان، ضروریات زندگی، تحصیل و معافیت سربازی بوده است.

وی همچنین تعداد خدمت گیرندگان اورژانس اجتماعی در استان را ۳۴۰۰۰ نفر دانسته و گفت: ۴۵ نفر در بحث بازپروری خدمت گیری شده اند، ۵۰ نفر به خانه سلامت رفته اند و ۳۰ نفر کودک خیابانی نیز شناسایی شده و خدمت دهی شده اند.

ارشدزاده به ارائه ۲۵۶۰۰۰ مورد خدمات تخصصی اشاره کرده و بیان داشت: به ۴۵۰۰ نفر مشاوره طلاق برای پیشگیری از این اتفاق داده شده و ۲۰ درصد موفق به سازش طرفین شده ایم.

وی در بخش توانبخشی نیز به جمعیت ۱۶۰۰۰۰ نفر معلول نیز اشاره کرده و گفت: ۶۲۰۰۰ نفر از این معلولان تحت خدمت گیری مستمر و ۹۸۰۰۰ نفر نیز به صورت موردی تحت سرپرستی بهزیستی هستند.

وی همچنین اظهار کرد: ۳۵۰۰ بیمار روانی مزمن وجود دارد که بهزیستی به آنان خدمت دهی می کند.

ارشدزاده، با اشاره به اینکه ۱۸۰۰ نفر از کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست تحت پوشش قرار گرفتند که ۱۴۵۰ نفر تحویل اقوام و ۳۵۰ نفر در خانه‌های بهزیستی نگهداری شدند، ادامه داد: اورژنس اجتماعی نیز در طی یک سال گذشته، برای بیش از ۲۵۶ هزار مورد، خدمات تخصصی ارائه کرده است.

وی از شناسایی و پوشش ۲۰ نفر اختلال هویت جنسی برای حمایت‌های اجتماعی و توانمندسازی خبر داد و ابراز داشت: برای درمان و بهبود اختلالات هویتی این افراد، ۱۵ میلیون تومان کمک بلاعوض عمل جراحی اعطا می‌شود.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی، از فعالیت ۱۰۰۰ مهد کودک شهری و روستایی در استان خبر داد و اظهار داشت:  ۲۰ آدینه مهد نیز برای نگهداری کودکان در حاشیه نماز جمعه راه اندازی شده است که در مجموع برای ۵۰ هزار نفر آموزش مهارت‌های زندگی و… ارائه شده است.

ارشدزاده، با بیان اینکه منزل به منزل به خانواده‌های روستایی برای شناسایی و پوشش معلولان مغفول مراجعه شده، تصریح کرد: ۳ هزار و ۸۸۰ نفر در روستا‌ها شناسایی و مشمول خدمات توانبخشی قرار گرفتند، ضمن اینکه در کل استان، ۱۸ هزار معلول با ۱۲۰ میلیارد ریال مستمری و تحویل ۸۰ هزار فقره تجهیزات توانبخشی با ۱۶ میلیارد ریال در حوزه معلولان استان هزینه شده است.

وی، به ارائه مشاوره و خدمات روان‌شناختی برای ۷۷ هزار نفر، سال گذشته در ۹۲ مرکز خدمات مشاوره دریافت کرده‌اند، ابراز داشت: ۴ هزار و ۴۰۰ پرونده طلاق نیز مورد مشاوره قرار گرفت که ۱۰ درصد آن‌ها منجر به سازش شدند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی، با اشاره به برگزاری المپیاد ورزشی بهبود یافتگان اعتیاد، تاکید کرد: در آذربایجان شرقی برای ۲۶۶ هزار نفر از طریق ۱۱۵ مرکز درمان و کاهش آسیب اعتیاد خدمات ارائه شده است.

وی در ادامه، با بیان اینکه در سال ۹۴، ۵۶۱ مددجوی نیازمند فاقد منزل شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: ۲۶۶ خانواده دارای بیش از ۲ معلول فاقد مسکن شناسایی شد که با تفاهم نامه ۵ جانبه، تعدادی از آن‌ها تحویل شد و بقیه در سال جاری تحویل مددجویان خواهد شد.

ارشدزاده در پایان، با بیان اینکه ۴۵۰ میلیارد ریال مشارکت نقدی و غیر نقدی از مردم جمع آوری شد، افزود: در حوزه اشتغال معلولان و مددجویان نیز برای ۳ هزار و ۷۵۰ نفر ضمن جذب در مراکز، بخشی از بیمه سهم کارفرمایان پرداخت می‌شود.

وی، توسعه مراکز و موسسات غیر دولتی در استان را مورد تاکید قرار داد و افزود: بیش از ۹۰ درصد خدمات بهزیستی توسط مراکز غیر دولتی در رشته‌های تخصصی مربوطه ارائه می‌شود و این مراکز به عنوان سرمایه اجتماعی بهزیستی هستند که مستقیما با مردم و افراد خیر ارتباط و همکاری دارند.

ارشدزاده ادامه داد: ۱۵۲۰ بخش غیر دولتی فعال در حوزه بهزیستی استان فعالیت دارند که ۱۸۵ مرکز به عنوان خیریه عام المنفعه فعالند.

حاشیه های نشست خبری ارشدزاده : 

 
 از ارائه بیش از ۱۰۰ رقم آمار تا انتقاد از فعالیت غیرقانونی موسسه خیریه تبریز و سوالات چالشی خبرنگاران
  • مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص نحوه عملکرد موسسه خیریه تبریز با انتقاد از عدم داشتن مجوز از سوی موسسه خیریه تبریز اظهار کرد: نزدیک ۱۰ سال است که این موسسه صرفا با ثبت شرکت و بدون مجوز از بهزیستی فعالیت دارد و در این خصوص نیز مکاتباتی با دادستان داشته ایم و معتقدیم این موسسه به صورت غیرقانونی فعالیت دارد و مشخص نیست این موسسه با نام خیریه به چه کسانی کمک می نماید.  اصرار خبرنگاران برای افشای پشت پرده فعالیتهای این موسسه و شبهات موجود درخصوص عملکرد این موسسه موجب طرح برخی ناگفته ها درباره این موسسه شد.
  • ارشدزاده در پاسخ به سوال سردبیر اعتدال پرس مبنی بر اینکه بزرگترین مشکل این اداره کل در استان چیست، گفت: رشد آسیب های اجتماعی در ۵ شاخص اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی و مواردی درخصوص مسایل اخلاقی از چالش های بزرگ و مهم این سازمان در استان می باشد که مسئولیت این اداره کل را روز بروز حساس و سنگین تر می کند.
  • وی همچنین در تایید انتقاد سردبیر اعتدال پرس مبنی بر ضعف ارتباطات رسانه ای این سازمان بخصوص در بهره گیری از حمایت رسانه ها برای پشتیبانی از انجام مسئولیت های سنگین و متعدد این مجموعه و جلب مشارکتهای مردمی گفت: رسانه ها بخصوص در جهت آگاه سازی جامعه و روشنگری درباره تبعات آسیب های اجتماعی روبه به رشد در استان نقش مهمی می توانند داشته باشند.
  • ارشدزاده در پاسخ به انتقاد یکی دیگر از خبرنگاران در نارضایتی از وضعیت کودکان خیابانی گفت: علاوه بر ما چندین دستگاه دولتی مختلف وظیفه ساماندهی کودکان خیابانی را بر عهده دارند که فقط  بهزیستی درگیر این موضوع است و متاسفانه بقیه دستگاهها در این خصوص زیاد جدی عمل نمی کنند.
  • انتقاد تلویحی وی از همراهی ضعیف شهرداری در بحث مناسب سازی معابر و اماکن عمومی جهت استفاده معلولین از دیگر نکات جالب این نشست بود که در برابر اصرار خبرنگاران وی مجبور به اعتراف در این خصوص شد.
  • شبهات موجود درباره عملکرد یکی از موسسات خیریه پزشکی و شائبه انجام فعالیت های سیاسی حزبی در این موسسه از دیگر سوالات خبرنگاران حاضر در این نشست بود که ارشدزاده در پاسخ گفت: تذکرات لازم در این خصوص داده شد.
  • ارائه گزارش آماری مفصل از عملکرد یکساله این اداره کل و بیان بیش از ۱۰۰ رقم عدد و آمار و تاخیر در آماده سازی سالن برگزاری جلسه و خونسردی آقای مدیرکل در پاسخ به سوالات چالشی برخی خبرنگاران از دیگر حاشیه های این نشست سالی یکبار اداره کل بهزیستی استان در جمع رسانه ها بود.
انتهای خبر