گره کور عزل رئیس دانشگاه علمی‌کاربردی کشور/ اتهام فساد در وزارت علوم از سوی رئیس معزول

حکم یک‌باره وزیر علوم درباره برکناری رئیس دانشگاه علمی‌کاربردی با تمام ابهاماتش به دیوان عدالت اداری کشیده شد و این دیوان، رأی به ابطال این حکم داد اما با این وجود وزارت علوم همچنان بر حکم وزیر تاکید دارد. به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)به نقل از فارس، بعدازظهر روز شنبه پنجم تیرماه بود که روابط عمومی […]

image_pdfimage_print
حکم یک‌باره وزیر علوم درباره برکناری رئیس دانشگاه علمی‌کاربردی با تمام ابهاماتش به دیوان عدالت اداری کشیده شد و این دیوان، رأی به ابطال این حکم داد اما با این وجود وزارت علوم همچنان بر حکم وزیر تاکید دارد.
افشای فساد در وزارت علوم از سوی رئیس معزول/ وزارت علوم به رأی دیوان عدالت اداری هم «نه» گفت

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)به نقل از فارس، بعدازظهر روز شنبه پنجم تیرماه بود که روابط عمومی وزارت علوم خبری مبنی بر برکناری محمد اخباری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی را اعلام کرد که بسیاری از دانشگاهیان از این امر متعجب شدند و حتی خود محمد اخباری نیز از این موضوع اظهار بی اطلاعی می‌کرد.

البته اینگونه عزل و نصب‌ها بدون اطلاع فرد معزول در وزارت علوم کم نبود و در اینکه عزل و نصب در حوزه آموزش عالی حق وزیر علوم است، نیز بحثی نیست ولی برکناری اخباری با چند ابهام رو به رو بود که حتی پاسخ معاونان وزیر به سوالات خبرنگاران در روز تودیع اخباری نیز نتوانست این ابهامات را برطرف کند.

* ابهام در عزل و نصب دانشگاه علمی‌کاربردی

برکناری اخباری در حالی صورت گرفت که حتی خود وی دلیل برکناری‌اش را نمی‌داند و روشن معاون وزیر علوم نیز که در مراسم معارفه حضور یافت در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر دلیل برکناری اخباری فقط گفت: اقتضائات اینگونه حکم کرده است!

اما اینکه این اقتضائات چه بوده است اعلام نشد در حالیکه به دلیل عزل یکباره اخباری جامعه دانشگاهی می‌خواست علت این عزل را بداند، شاید عملکرد اخباری در دانشگاه علمی‌کاربردی ضعیف و مطابق نظر وزیر نبود، شاید او نتوانسته بود اهداف وزارتخانه را در این دانشگاه پیاده کند یا شاید اهداف وزارتخانه برای این دانشگاه تغییر کرده و برای پیاده‌سازی اهداف جدید فرد جدیدی مدنظر است؛ هر آنچه که بود مطرح نشد.

در آن مقطع برخی از ادغام دانشگاه علمی‌کاربردی با دانشگاه فنی‌حرفه‌ای صحبت می‌کردند و این موضوع را دلیل برکناری اخباری می‌دانستند که در این زمینه نیز معاون حقوقی وزیر علوم گفت: اگر چنین تصمیمی داشته باشیم، ترجیح می‌دهیم به صورت شفاف و در قالب طرح آمایش آموزش عالی کار خود را اجرا کنیم، فعلا چنین بحثی مطرح نیست.

* قحط‌ الرجال در آموزش عالی؟!

البته در حال حاضر بحث برکناری اخباری مطرح است ولی خالی از لطف نیست که به ابهامات موجود در رابطه با انتصاب جانشین وی نیز بپردازیم.

«محمدحسین امید» که معاون مالی اداری وزیر علوم هم هست با حفظ سمت به عنوان سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی منصوب شد، در این زمینه این سوال مطرح است که آیا امید با حجم کاری معاونت مالی و اداری وزارت علوم می‌تواند مدیریت دانشگاه علمی‌کاربردی که به عنوان یک دانشگاه تقاضا محور و نسل سومی، نقش مهمی را در تحقق اهداف وزیر علوم دارد به خوبی برعهده گیرد؟ آیا شخص دیگری در آموزش عالی کشور نیست که معاون مالی اداری وزیر با حفظ سمت به این پست منصوب می‌شود؟ هر چند که سابقه سرپرستی «امید» در پست‌هایی نظیر سرپرستی معاونت فرهنگی وزارت علوم و سرپرستی دانشگاه تهران را نیز شاهد بودیم، گویی امید، مهره همه‌کاره وزارت است که هر زمان برکناری در یک پست به سرعت صورت می‌گیرد و فرصت برای تعیین فرد جدید نیست مسئولیت را به وی محول می‌کنند.

* رأی دیوان عدالت اداری بر ابطال حکم امید و ابهام جدید در انتصاب ریاست دانشگاه

هنوز ابهامات موجود پیرامون عزل و نصب در دانشگاه علمی‌کاربردی پاسخ داده نشده بود که روز گذشته دیوان عدالت اداری رأیی را صادر کرد که بر این اساس حکم وزیر علوم مبنی بر سرپرستی محمدحسین امید در دانشگاه علمی‌کاربردی ابطال و رای به ابقای ریاست اخباری در این دانشگاه داده شد.

پس از اعلام رأی دیوان عدالت اداری، محمد اخباری سکوت نزدیک به یک ماهه خود را شکست و اعلام کرد که به دلیل فشارهای باند فساد وزارت علوم بر وزیر برکنار شده و از وزارت علوم به دیوان عدالت اداری شکایت کرده است.

محمد اخباری رئیس سابق دانشگاه علمی کاربردی در رابطه با حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال حکم وزیر علوم برای سرپرستی محمدحسین امید در دانشگاه علمی کاربردی و ابقاء وی در این سمت گفت: من با توجه به اینکه بدون دلیل عزل شده بودم به دیوان عدالت اداری به عنوان مرجع تظلم‌خواهی شکایت کردم و حالا جواب شکایت من از سوی دیوان به این صورت صادر شده است.

وی افزود: دیوان عدالت اداری حکم محمدحسین امید را باطل کرده و حکم به ابقاء من در ریاست دانشگاه علمی کاربردی داده است. زیرا وزیر علوم بی‌دلیل من را از این سمت عزل کرد.

اخباری ادامه داد: فکر می‌کنم به دلیل اینکه با باندهای فساد در داخل وزارتخانه و دانشگاه مقابله می‌کردم و به دلیل فشارهای وارد شده به وزیر عزل شدم زیرا اقدامات من در دانشگاه علمی کاربردی در ۱۰ سال اخیر بی‌نظیر بوده است به طوری که نقشه راه و سند راهبردی دانشگاه علمی کاربردی را برنامه‌ریزی کرده بودیم.

* باوجود رأی دیوان عدالت اداری بر ابطال حکم امید، وزارت علوم سرپرستی امید را ادامه‌دار می‌داند

پس از اعلام رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال حکم امید و ابقای اخباری در سمت ریاست دانشگاه علمی‌کاربردی، معاون وزیر علوم توضیحاتی را ارائه داد و سرپرستی امید در دانشگاه علمی‌کاربردی را ادامه‌دار عنوان کرد.

این مساله در حالی عنوان می‌شود که رای دیوان عدالت اداری بر ابطال حکم سرپرستی امید تا زمان تعیین تکلیف شدن شکایت اخباری است و رای این دیوان یک حکم لازم‌الاجراست.

محمد روشن معاون حقوقی وزیر علوم با بیان اینکه رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابقای محمد اخباری، رئیس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی در این دانشگاه نیست، اظهار داشت: بر اساس مصوبه‌ ۱۵۷ تاریخ ۲۸تیرماه سال ۶۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی، هنگامی که وزیرعلوم و وزیر بهداشت رئیس دانشگاهی را جا به جا می‌کنند باید مراتب را به استحضار رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی که همان ریاست جمهوری است برسانند.

وی ادامه داد: در واقع هرگاه وزرای علوم و بهداشت بر اساس معیارهای مشخص نسبت به عملکرد رئیس دانشگاه یا موسسه‌ آموزش عالی ناراضی باشند باید فرد مناسب دیگری را جایگزین فرد مذکور کنند.

معاون حقوقی و  امور مجلس وزیر علوم ادامه داد: بر اساس ماده‌ ۲ قانون اهداف، وظایف، اختیارات و تشکیلات وزارت علوم مصوب ۱۳۸۳ ، وزیر علوم اداره‌ امور دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را به عهده دارد و بر اساس قسمت‌های ۵ و ۶ نظارت بر فعالیت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، ارزیابی مستمر هرگونه واحد آموزش عالی یا موسسه تحقیقاتی اعم از دولتی و غیردولتی و جلوگیری از ادامه‌ فعالیت، تعلیق فعالیت، انحلال و … برعهده‌ وزیر علوم است و بر اساس تبصره‌ ذیل قسمت ۹ این ماده، انتصاب و تأیید روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقات در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌پذیرد.

روشن با تأکید بر اینکه تغییر روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی به استحضار رئیس جمهور می‌رسد، گفت: حکمی که از سوی شعبه چهارم بدوی دیوان عدالت صادر ولی تا کنون ابلاغ نشده است، به این معنا نیست که سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی، مجاز به ادامه‌ کار خود نیست و زمانی که این موضوع در جلسه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح شود، با تنفیذ رئیس جمهور رئیس دانشگاه مشخص می‌شود.

وی افزود: تاکنون رویه جایگزینی روسای دانشگاه‌های علوم و بهداشت بدین ترتیب است که وزرا با اعطای حکم سرپرستی عملا نامزد ریاست دانشگاه را تعیین و با رای اعتماد شورای عالی انقلاب فرهنگی عملا برکناری و نصب تائید خواهد شد.

روشن در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع که رئیس سابق دانشگاه جامع علمی‌کاربردی به دلیل مقابله با تخلفات مالی برکنار شده است صحت دارد، گفت: این یک ادعا است.

* اخباری: توضیحات وزارت علوم براساس مستندات قانونی نیست/ رای دیوان عدالت اداری لازم‌الاجراست

محمد اخباری رئیس سابق دانشگاه علمی کاربردی در گفت‌وگو با فارس، در رابطه با توضیحات وزارت علوم پیرامون رای دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال حکم وزیر علوم درباره سرپرستی محمدحسین امید در دانشگاه جامع علمی کاربردی و ابقای حکم ریاست وی در این دانشگاه گفت: اظهارات معاون حقوقی وزیر علوم مستندی بر عدم اجرای دستور قضایی نیست و رای دیوان عدالت اداری لازم‌الاجراست.

وی افزود: دیوان عدالت اداری حکم داده است که حکم وزیر باید متوقف شود تا به شکایت بنده رسیدگی شود و براساس شکایت و توضیحات وزارت علوم در برابر قاضی رای نهایی صادر شود بنابراین دوستان وزارت علوم که افراد قانون‌مداری هستند نیز باید تابع قانون باشند زیرا ما همه تابع قانون و ملزم به اجرای قانون هستیم.

اخباری اظهار داشت: اظهارات معاون حقوقی وزیر علوم اصلا مستند قانونی ندارد و از فردی که خودش معاون حقوقی است بعید است چنین اظهارنظر کند، عزل و برکناری رئیس یک دانشگاه بدون دلیل فاقد منطق و وجاهت قانونی است.

رئیس سابق دانشگاه علمی کاربردی گفت: یکی از مشکلات جدی من با باندی در وزارت علوم بود که منویات غیرقانونی را در دستور کار خود قرار دادند و رشته‌های دانشگاه را به صورت غیرقانونی حذف کردند. به طوری که برای مهرماه سال ۹۵ سه هزار کد رشته ‌محل دانشگاه علمی کاربردی حذف شده است و یکی از موضوعاتی که در آخرین دیدار من با وزیر مطرح شد این بود که روند کسب رشته‌ها به صلاح مجموعه دانشگاه نیست زیرا ما تلاش می‌کنیم که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در آموزش‌های مهارتی بیشتر شود و این روند با هدف ما سازگار نیست.

وی عنوان کرد: گزارشاتی را به صورت کتبی به وزیر علوم ارائه دادند و بهمن ماه سال گذشته بسیار اصرار کردند که این روند ادامه نداشته باشد و با مشکلاتی هم روبرو شدیم به طوری که کلاس‌ها از فروردین ماه آغاز شد، حتی سه جلسه با شورای گسترش تشکیل دادیم ولی مسئولان وزارت علوم شرکت نکردند و پس از آن با تاکیدات وزیر به جلسه آمدند که ۱۲ کدرشته‌محل دانشگاه علمی کاربردی را به ۸ هزار کدرشته‌محل رساندند.

اخباری گفت: من در رابطه با مجموعه باند فساد در وزارت علوم به وزیر گزارش داده بودم و به صورت غیرقانونی برکنار شدم در حالی که عزل ریاست دانشگاه باید به صورت قانونی باشد و می‌خواهم بدانم آیا وزیر علوم گزارش برکناری من را به رئیس‌جمهور اعلام کرده است.

به گزارش فارس، با توجه به اینکه وزارت علوم در دولت یازدهم از این دست عزل و نصب‌ها کم نداشته است، جامعه دانشگاهی امیدوارند در یک سال باقیمانده این دوره از وزارت علوم شاهد شفافیت بیشتری در عزل و نصب‌ها باشند.

دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان بزرگترین دانشگاه کارآفرین کشور رکن اصلی وزارت علوم برای اجرای اهداف آموزش عالی در دستیابی به دانشگاه نسل سوم به شمار می‌رود که انتظار می‌رود این دانشگاه بدون حاشیه و با روند بهتری به فعالیت خود ادامه دهد.

انتهای خبر