ناگفته های اردوغان از کودتا/ خبر کودتا را دامادمان به من داد!

اردوغان در مصاحبه ای که به صورت زنده از الجزیره پخش می شد، به برخی از زوایای کودتا اشاره نمود. به گزاراش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) به نقل از آناج: رجب طیب اردوغان در مصاحبه ای که با شبکه تلویزیونی الجزیره داشت، کودتا را از دید خود شرح داد. اردوغان چگونه از کودتا با خبر شده […]

image_pdfimage_print
اردوغان در مصاحبه ای که به صورت زنده از الجزیره پخش می شد، به برخی از زوایای کودتا اشاره نمود.
خبر کودتا را دامادمان به من داد!/ دستگیری‌ها ادامه خواهد داشت

به گزاراش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) به نقل از آناج: رجب طیب اردوغان در مصاحبه ای که با شبکه تلویزیونی الجزیره داشت، کودتا را از دید خود شرح داد.

اردوغان چگونه از کودتا با خبر شده است؟

وی گفت: “برای یک تعطیلات ۴ روزه به مارماریس رفته بودم که بعد از رسیدن به آن جا، اخباری در مورد وقوع کودتا دریافت کردم. با افراد مورد نیاز تماس گرفتم و یک نشست خبری برگزار نمودم؛ از مردم خواستم که آرامش خود را حفظ کنند و برای حفاظت از دولت و دموکراسی به خیابان ها بیایند. مردم ترکیه هم برای پشتیبانی از حکومتی با آرای ۵۲ درصدی، به خیابان‌ها آمدند و در مقابل کودتا ایستادگی نمودند”.

رئیس جمهور ترکیه افزود که برای اولین بار خبر کودتا را از دامادشان شنیده و در ابتدا باور نکرده، اما با استعلام از سازمان اطلاعات و سایر ارگان های مرتبط صحت موضوع را تائید نموده است و از همانجا، اقدامات لازم را با همکاری وزیر انرژی، یعنی داماد خود، آغاز کرده و به سوی دالامان راهی شده اند.

البته وی به این موضوع نیز اشاره داشت که در استانبول با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند، از جمله پرواز کم ارتفاع جنگنده ها برای شکستن دیوار صوتی، اما حضور مردم در خیابان ها دلگرمشان کرده و همین موضوع و تجربه های حاصل از ماجرای گزی، باعث شده که کودتا را در عرض ۱۲ ساعت تحت کنترل در بیاورند.

چرا سازمان اطلاعات نتوانسته از کودتا جلوگیری کند؟

اردوغان عدم توانایی سازمان اطلاعات برای کنترل کودتا را ضعفی بزرگ در این سازمان عنوان کرد و گفت: همچون سازمان های اطلاعاتی بزرگ، این سازمان هم دچار ضعف هایی هست که باید تلاش کنیم این را به کوچک‌ترین شکل خود دربیاوریم. اما نکته ای که من از این کودتا تجربه کردم این بود که در بحث اطلاعات، بیش تر از تکنولوژی، عوامل انسانی هستند که نقش تعیین کننده دارند.

وی افزود:  البته هنوز هم قبول نمی کنم که کودتا به طور کامل متوقف شده است، اما هرچقدر هم برنامه داشته باشند، باید این را قبول کرد که تا زمانی که ملت و دولت دست در دست هم داده باشند، نمی توانند کاری از پیش ببرند. ملت از دولت خود پشتیبانی کرد و تانک ها نتوانستند نتیجه ای بگیرند که ایستادگی مردم درمقابل تانک ها، خیلی مهم بود.

اگر اطلاعی از کودتا نداشتید، چگونه این هزاران عامل را دستگیر کردید؟

رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره در ارتباط با نحوه ردیابی عاملان کودتا اذعان داشت که تعداد زیادی مظنون وجود داشت، اما به علت محدودیت های قانونی نمی توانستند کاری انجام دهند و افرادی که در این کودتا نقش فعالی داشتند، رابط های آن ها و تمام سازمان های مرتبط همگی مشخص هستند.

وی همچنین عنوان نمود که سازمان اطلاعات، داده هایی درارتباط با این افراد داشت که با وقوع کودتا، این داده ها به صورت سازمان یافته ارائه شد. این افراد توسط قانون قضا بازداشت شده اند و نیروهای امنیتی و سازمان اطلاعات ملی با تلاش فراوان در حال پیش بردن فرآیند بازجویی هستند.

اردوغان افزود، با عاملان انسانی، اطلاعات گسترده ای دریافت کرده ایم و هم اکنون ۹ هزار و ۴ نفر از طرف سازمان اطلاعات دستگیر شده اند که از این تعداد هزار و ۹۳۳ نفر بازداشت شده اند و مدعی شد که این افراد سایر عاملان را نیز معرفی خواهند کرد که این سبب بالا رفتن آمار خواهد شد!

انتهای خبر