حاشیه های نشست روز خبرنگار با چاشنی انتقادات تند و تیز خبرنگاران از اداره کل ارشاد: از اعتراض سعیدی به نحوه برگزاری جلسه تا کنایه پزشکیان به تشکلهای صنفی خبرنگاران/ مدیرمسئول اعتدال پرس با انتقاد از نوع نگاه مسئولان به خبرنگاران: حاکمیت به رسانه ها نیاز دارد نه رسانه ها به حاکمیت!

سال به سال دریغ از پارسال! / ما رایت الا جمیلا گزارش اختصاصی اعتدال پرس/ باز ۱۷ مرداد از راه رسید و طبق سنوات گذشته مراسمی جهت تکریم صوری خبرنگاران برپا شد. مراسمی بدون حضور حتی یک مقام رده سه استانداری که فقط با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و سعیدی نماینده تبریز […]

image_pdfimage_print

سال به سال دریغ از پارسال! / ما رایت الا جمیلا

گزارش اختصاصی اعتدال پرس/

باز ۱۷ مرداد از راه رسید و طبق سنوات گذشته مراسمی جهت تکریم صوری خبرنگاران برپا شد. مراسمی بدون حضور حتی یک مقام رده سه استانداری که فقط با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و سعیدی نماینده تبریز شروع شد.

این مراسم که دیروز در مجتمع فرهنگی ۲۹ بهمن برگزار شد، از همان لحظه ورود می شد به کیفیت مراسم از محل برگزاری آن پی برد فضایی بی روح و سرد و البته بدون نورپردازی که بیشتر به سینما شباهت داشت تا آمفی تئاتر.

حواشی نشست با خبرنگاران در غیبت مسئولان

  • در این نشست که با یک ساعت تاخیر و البته غیبت بسیاری از مسئولان دعوت شده از جمله دکتر شبستری معاون سیاسی استاندار، خدادادی نماینده ملکان و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، زهرا ساعی نماینده تبریز و در شرایطی بسیار نامناسب و البته متفاوت با سالهای گذشته در قالب هم اندیشی و گفتگو محور برگزار شد، خبرنگاران و اصحاب رسانه حاضر در نشست در فرصتی حدودا دو ساعته پاره ای از اهم مشکلات  صنفی و گلایه های خود را مطرح کردند که البته تنها بخش جذاب و قابل تحسین برنامه هم همین قسمت بود.
  • در ابتدا سعیدی بر خلاف میل باطنی اش در پشت تریبون قرار گرفت که وی هم از مکان جلسه گله کند و هم از نوع چیدمان و جالب اینکه اشاره کردند به اینکه شخصا طی نامه ای به اداره ارشاد شخصا خواستار این بوده اند که مراسم به صورتی باشد که صدای خبرنگار هم شنیده شود و از این رو از حضار درخواست شد تا سوالات خود را کتبی و شفاهی مطرح کنند که خود این قسمت نیز داستانی برای خود داشت.
مجتمع فرهنگی ۲۹ بهمن فضای مناسبی برای این نشست نبود
  • نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در سخنان خود با انتقاد از محل برگزاری این نشست، اظهار کرد: بارها گفته ام نورپردازی مجتمع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن برای برگزاری اینگونه جلسات مناسب نیست و به واسطه این نورپردازی فضای سنگینی بر نشست حاکم می باشد.

محمد اسماعیل سعیدی خاطرنشان کرد: معتقدم طبق سیره پیامبر مکرم اسلام بایستی برای طرح مشکلات و ارائه راه حل گرد هم می آمدیم و نه اینکه من در روی سن و خبرنگاران از جایگاه به طرح مسائل بپردازند، امیدوارم در جلسات بعد شاهد حاکمیت فضای بانشاط و سرحال تری در اینگونه نشست ها باشیم.

کنایه پزشکیان به تشکلهای صنفی خبرنگاران

  • مسعود پزشکیان، یکی دیگر از نمایندگان مردم تبریز و نائب رئیس مجلس که با تاخیری دو ساعته به محل برگزاری نشست بررسی مشکلات خبرنگاران و اصحاب رسانه آمده بود، با بیان اینکه آمده ام تا خسته نباشید بگویم، اظهار کرد: می بایست قبلا تشکلهای صنفی موجود نسبت به جمعبندی و احصاء اهم مشکلات اقدام می کردند. مشکلاتتان را مکتوب کنید تا بشود آن ها را پیگیری و در جهت حلشان اقداماتی انجام داد.

دکتر پزشکیان با تاکید بر اینکه اصحاب رسانه باید حرفشان را یکی کنند، اظهار کرد: مشکلات و مسائل خبرنگاران باید در جلسات صنفی یکی شده و از همه یک صدای واحد بیرون بیاید، و گرنه نمی شود که هر کس حرفی بزند و مطالبه ای داشته باشد.

  • البته در پاسخ به این نماینده باید گفت متاسفانه بسیاری از خبرنگاران در طی سال‌های گذشته نتوانسته اند از فیلترهای انحصاری آقایان در خانه‌ی مطبوعات و انجمن صنفی عبور نمایند و علی رغم اینکه برخی از خبرنگاران به جهت عضوت در این مجامع اقدام نموده اند به دلیل قوانین خودساخته راه ورد بر روی آنها بسته شده است، به همین دلیل است که خبرنگاران در جایی که یک گوش شنوا برای مشکلات کاری خود می یابند زبان به شِکوه و گلایه می گشایند.
  • مجری مراسم که انسان بسیار شریفی نیز است اگر در هر کاری متخصص باشد قطعا کارش مجری گری نبود و به وضوح معلوم بود که برای صرفه جویی در هزینه ها و صرفا برای رفع تکلیف بر پشت تریبون قرار داشت برای همین هم تپق های زیادی داشت که البته غیرقابل تحمل تر از کیفیت پایین برنامه نبود.
  • در اواسط برنامه، دوربین اداره ارشاد هم که گویا یک پایه آن شکسته بود ناگهان سقوط کرد و خدا رحم کرد تا سر چند تن از همکاران نشکست و در ادمه نوبت سقوط پرچم روی سن بود تا همراه با شان خبرنگاران سقوط کند و نهایتا این قصه پرماجرای تکریم از خبرنگاران، حضور دیرهنگام پزشکیان نایب رییس مجلس شورای اسلامی بود که با تنی خسته از عمل جراحی قلب در بیمارستان در اواخر برنامه به جمع حاضرین پیوست تا او نیز از فیض مراسم بی نصیب نباشد هر چند در سخنان یک دقیقه ای خود صرفا به این مطلب اشاره کرد که حرفی برای گفتن ندارد و جهت عرض تبریک حضور یافته است.

انتقادات تند و تیز خبرنگاران از بی مهری ها و فضای حاکم بر رسانه ها

در این نشست، تعدادی از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان آذربایجان شرقی به طرح نکته نظرات و اهم مشکلات  صنفی و گلایه های خود پرداختند که مشکلاتی چون عدم وجود بیمه برای بسیاری از خبرنگاران، عدم تامین مسکن مهر، حقوق ها و امتیازات ناچیز و همچنین نبود امنیت شغلی و برخوردهای ناصحیح و آزاردهنده با خبرنگاران از اصلی ترین موضوعات مطروحه در نشست امروز بود.

۵ سال است بیمه نشده ام!

  • یکی از خبرنگاران در این نشست با انتقاد از عدم بیمه شدن وی با توجه به سابقه ۵ ساله ای که در کار خبری دارد از مسوولین و نمایندگان مجلس درخواست پیگیری این مشکل دیرینه خبرنگاران را کرد.

سعیدی در پاسخ به طرح این مشکل، یادآور شد: سال گذشته با حضور وزیر ارشاد و معاون مطبوعاتی وی صحبت هایی در مورد پایان دادن به این مشکل خبرنگاران صورت گرفت و همان جا نیز مسوولین دولتی قول حل تمام مسائل بیمه ای خبرنگاران را دادند.

وی ادامه داد: حال باید آقای محمدپور در مورد عدم وعده به این قول صحبت کنند.

این بیمه تکمیلی یعنی چه؟!/ اگه بازداشت شدید با من

  • محمد اسماعیل سعیدی نیز با انتقاد از ماهیت بیمه تکمیلی در این نشست، اظهار کرد: خبرنگاران آیا در مورد ماهیت این بیمه انتقاد کرده اند؟! اینکه چرا این نوع بیمه پول اضافی از مشتریان خود می گیرد ولی هیچ امتیازی هم ندارد.

وی تصریح کرد: خواهشم از اصحاب رسانه این است که چالش های این نوع بیمه را مطرح کنند و اگر در این خصوص خبرنگاری را توبیخ و یا حتی بازداشت کردند بنده مسوولیت را به عهده می گیرم.

چرا خبرنگاران را ساماندهی نمی کنید؟! / رسیدگی به پرونده پایگاه های خبری بدون مجوز 

  • در ادامه برگزاری جلسه بررسی مسائل خبرنگاران و اصحاب رسانه، یکی از خبرنگاران قدیمی حاضر با انتقاد از اینکه مرجعی برای کنترل خبرنگاران و شناخته شدنشان در استان وجود ندارد، اظهار کرد: الان در برخی نشست های خبری دیده می شود که خبرنگاری بعضا با خواهر یا دوست خود حضور پیدا می کند، چرا، چون اینکه قرار است در آن جلسه به خبرنگاران کارت هدیه داده شود، چرا باید مرجعی در استان وجود نداشته باشند تا خبرنگاران صاحب کارت خبرنگاری شده و شناسایی شوند و با همین کارت های خبرنگاری نیز در جلسات حضور یابند؟

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، در پاسخ به درخواست این خبرنگار با بیان اینکه سامانه وزارت ارشاد، ماحصل پیشنهادات خود خبرنگاران است، گفت: قطعاً نتیجه این سامانه صدور کارت خبرنگاری برای شناسایی خبرنگاران خواهد بود.

وی ادامه داد: ۱۳ شاخص برای خبرنگارشناخته شدن نفراتی که در این سامانه ثبت نام می کنند، تعیین شده است و بر اساس همین شاخص ها خبرنگاران در سطح ها و رده بندی مختلف صاحب کارت خبرنگاری خواهند شد و از این پس حضور در عرصه های خبری با این کارت ها ممکن خواهد بود.

محمد پور همچنین گفت: برخی از پایگاه های خبری بدون مجوز نیز در استان فعال هستند که پرونده آنها در دست رسیدگی است.

حاکمیت به رسانه ها نیاز دارد نه رسانه ها به حاکمیت/ حمایت از رسانه های آزاد و مستقل برای رهایی از فساد و افزایش اعتماد به حاکمیت ضروری است

بابک 3 مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) در اظهارات خود با خطاب قرار دادن دکتر پزشکیان با تاکبد بر لزوم اصلاح نوع نگاه مسئولان به رسانه ها گفت: برای مبارزه با روند روبه به رشد فساد اداری و اقتصادی و نیز جلوگیری از مرجع قرار گرفتن رسانه های بیگانه بین مردم که زمینه ساز اصلی استفاده از ماهواره و سرمنشا مشکلات فرهنگی بعدی است، وجود رسانه های آزاد و مستقل یک ضرورت و راهکار بسیار موثر می باشد لذا جنابعالی به عنوان نایب رئیس مجلس که جزو سران کشور محسوب می شوید به مسئولان نظام بقبولانید که حمایت از رسانه های آزاد و مستقل را به عنوان یک ضرورت انکار ناپذیر پذیرفته و دست بکار بشوند که اگر چنین نگاه متعالی و مناسبی به رسانه ها از طرف حاکمیت حاکم شود قطعا بسیاری از معضلات موجود در فضای رسانه ای کشور و مشکلات خبرنگاران نیز حل خواهد شد.

برگزاری جلسات آموزشی سواد رسانه ای برای مدیران استان

  • محمدزاده علمداری مدیرمسئول اعتدال پرس همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به مدیرکل ارشاد استان پیشنهاد داد جهت آشنایی و افزایش سواد رسانه ای مدیران استان جلسات آموزشی برای آنها برگزار شود که در اینصورت هم روند کاری رسانه ها تسهیل خواهد شد و هم مانع فریب خوردن برخی مدیران از برخی خبرنگارنماها خواهد شد.

مسکن مهر خبرنگاران چه شد؟!

  • در ادامه جلسه، یکی از اصلی ترین مسائل و مشکلات اصحاب رسانه در مورد مسکن به گوش مسوولین رسید.

تعدادی از خبرنگار چه به صورت شفاهی و چه به صورت مکتوب در مورد عدم تحویل مسکن مهر در استان با توجه به اینکه از چندین سال پیش در این خصوص اقداماتی صورت گرفته است گلایه کرده و خواستار توجه مسوولین به این مسئله مهم شدند.

سعیدی در واکنش به طرح این مسئله اظهار کرد: سرنوشت مسکن مهر با تعاونی ها گره خورده است، هر چند مشکلات مسکن مهر در کشور ما ریشه ای است.

وی تاکید کرد: تعاونی ها در کشور یک تجربه ناموفق می باشد، هر چند در قانون اساسی کشور از تعاونی ها به عنوان یکی از پایه های اقتصاد در داخل کشور یاد شده است ولی متاسفانه فرهنگ سازی های خوبی در این زمینه صورت نگرفته است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل مسکن مهر در کشور به دلیل ناتوانی تعاونی ها و پیمان کاران بلاتکلیف مانده است، اظهار کرد: اخیراً در جلسه ای که با وزیر کار و راه و شهرسازی داشتیم قرار بر این شد که این مشکلات به زودی با اتخاذ تمهیدادتی مرتفع گردند.

وی ابراز داشت: اگر در مورد نحوه عملکرد تعاونی ها نیز شکایاتی داشته باشید آن ها را مکتوب در اختیار ما قرار دهید تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

انتقاد از روند قضایی پیگیری شکایات از رسانه ها

  • یکی دیگر از خبرنگان حاضر در این نشست از خبرنگار گریزی برخی مسوولین به دنبال انتشار نقدی نسبت به عملکرد همان مسوولین انتقاد کرد.

این خبرنگار با بیان اینکه تبریز مهد مطبوعات است و وقتی مهد مطبوعات است حتما آزادی بیان در آن مهد بیشتر بوده است، گفت: اما هم اکنون شاهد هستیم که آزادی بیان رفته رفته در این شهر از بین می رود و دیگر هیچ مسوولی تاب انتقادات اصحاب رسانه را ندارد و به اصطلاح نازک نارنجی شده اند.

وی همچنین نسبت به سیستم حاضر بر پیگیری شکایات علیه خبرنگاران نیز انتقاد کرده و گفت: در روند قضایی و پلیس فتا همانگونه که با یک متهم و مجرم فضای مجازی صورت می گیرد با اصحاب رسانه دارای شخصیت حقوقی مشخص نیز همان برخورد می شود در صورتی که آن خبرنگار تنها به اتهام اینکه از یک مسوول نقد کرده است آنجا حضور دارد!

  • محمدزاده مدیرمسئول اعتدال پرس نیز بر همین موضوع صحه گذاشته و گفت: متاسفانه در دادستانی، پرونده های شکایات از رسانه ها به شورای حل اختلاف یا حتی هیئت منصفه مطبوعات ارجاع داده نمی شود و این پرونده در پلیس فتا و دادسرای کیفری بررسی می شوند در صورتی که این رویه به هیچ وجه صحیح نیست.

از رسانه ها شکایت شد به اداره فرهنگ و ارشاد خبر دهند

  • محمد پور، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی از پیگیری و حل این رویه استقبال کرده و گفت: بارها گفته ایم که در بررسی این شکایات باید اعضای هیئت منصفه نیز حضور داشته باشند، اصحاب رسانه نیز در مواجه با این مشکلات حتما آن ها را با ما در میان بگذارند.
  • یکی دیگر از خبرنگاران زن که دل پری هم داشت با بیان اینکه برخی از همکاران من خبرنگار معرفی می شوند که شاید شغل اصلی شان خبرنگاری نباشد و صاحب مشاغل چند میلیونی نیز باشند، اظهار کرد: در این میان امثال چون منی که تنها شغلم خبرنگاری است به نان شبمان هم محتاج می مانیم.

وی با انتقاد از عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خطاب به محمد پور، گفت: آقای مدیر من خودم، خودم را بیمه کردم و اداره هیچ کاری برای من نکرد، خودم کارت خبرنگاری ام را از تهران گرفتم.
محمد پور نیز تنها با تکان دادن سر حرف های این خبرنگار را تاکید می کرد.

  • در ابتدای این مراسم هم چنین از خانواده مرحوم مرتضی اعلمی، خبرنگار اخلاق مدار تبریزی تجلیل به عمل آمد.
  • نهایتا حدود ساعت یک مراسم پایان یافت و ما نیز هاج و واج از اینکه جز زیبایی چیزی ندیده بودیم با خود زمزمه کنیم : البته همه چیزمان به همه چیزمان می خورد.

انتهای خبر