در نشست هم‌اندیشی مدیر کل صداوسیما با اصحاب رسانه آذربایجان شرقی تاکید شد:

ضرورت تدوین راهبرد رسانه‌ای استان/ رسانه ها ضرورت انکار ناپذیر یک جامعه آزاد و پویا هستند

مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان شرقی گفت: ضروری است راهبرد رسانه ای استان با همفکری رسانه ها تدوین و به عنوان سندی راهبردی محور کار رسانه ها قرار گیرد.

image_pdfimage_print

از فضای مجازی استفاده‌ی مناسب نکرده ایم/ برنامه‌های مشارکتی مانع از انتقاد و بیان مشکلات نمی‌شود

به گزارش اختصاصی اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، محسن لطیفی در نشست هم اندیشی با جمعی از منتخبان اصحاب رسانه آذربایجان شرقی که به‌مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، با تاکید بر نقش رسانه در آگاه سازی جامعه، خبرنگاران را عامل نشاط جامعه دانست و افزود: جامعه فاقد گردش اطلاعات و اطلاع رسانی تبدیل به جامعه‌ای مرده و بی‌نشاط می‌شود.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی گفت: بر این اعتقاد داریم اگر صداقت نباشد همه کارها بیهوده خواهد بود و رسانه باید پل ارتباطی بین مردم و مسئولین باشد، چرا که می‌خواهیم در جامعه کارها انجام شود، به دنبال حاشیه‌سازی و مسایل بی‌هدف نیستیم و تلاش داریم به مسئولان کمک کنیم تا  امورات به خوبی پیش رود و مشکلات و موانع رفع شود و همچنین درد و دل‌های مردم را به مسئولین و خواسته‌های مسئولین را به مردم منتقل کنیم.

وی ادامه داد: در کمال تاسف کوچک‌ترین اشتباهات مطبوعات و رسانه‌های ملی بزرگ‌نمایی می‌شود و نمونه‌های آن را نیز در ماجراهای اخیر دیدیم؛ از آنجایی که همگرایی بین رسانه‌ها وجود ندارد، یکدستی نیز مشاهده نمی‌شود و در موارد خاص اهالی مطبوعات برای تلطیف فضا تلاش نمی‌کنند.

لطیفی خواستار طرح مطالبات رسانه‌ها و مردم از صداوسیما از طُرق اصولی شد و توضیح داد: سالانه ۵۷ هزار دقیقه برنامه در شبکه استانی تولید و پخش می‌شود و در این بین امکان دارد یک دقیقه در برنامه زنده اشتباهی صورت گیرد، متاسفانه برخی‌ها به دنبال حل مشکل نیستند، اگر هدف جلوگیری از تکرار است باید فرهنگ‌سازی کنیم.

وی اضافه کرد: اشتباه غیر قابل انکار می‌باشد، اما ابتدا باید بررسی کنیم که اتفاق مورد نظر اصلا اشتباه و خطا بوده یا نه، باید ببینیم اشکال کار از کجا بوده و شاید این اتفاق فردا برای روزنامه دیگری اتفاق افتاد، اما بعضا مشاهده شده وقتی در فضای مجازی یک مطلب کذب منتشر شده ابتدا خود ما به آن مطلب دامن می‌زنیم و اقدام به انتشار آن می‌کنیم.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی در ادامه با اشاره به نقش فضای مجازی در خصوص اطلاع‌رسانی، گفت: متاسفانه نتوانسته‌ایم به خوبی از این فضا در راستای هم‌افزایی رسانه‌ها استفاده کنیم و بعضا شاهد هستیم مسیر حرکت رسانه ملی با مطبوعات و فضای مجازی متفاوت است و همین اختلاف رویکردها گاهاً موجب عدم حصول نتیجه می‌گردد؛ در حالی که اهداف و آرمان‌هایمان یکی است.

وی با بیان این‌که جامعه رسانه‌ای استان نیازمند فضای همدلی و تعامل نزدیک برای رفع بسیاری از مشکلات جامعه است، خاطرنشان کرد: اتخاذ استراتژی واحد از سوی رسانه‌ها مکتوب، مجازی و صدا و سیما ضرورتی مهم در برخورد با مشکلات و معضلات است چراکه با همگرایی و تعامل نزدیک می‌توان معضلات موجود را به مسأله روز و جریان مهم جامعه تبدیل کرد، تا مسؤولان به فکر چاره‌اندیشی در این راستا باشند.

رسانه خبر تلویزیون

مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان شرقی در تایید پیشنهاد یکی از خبرنگاران حاضر در نشست گفت: در این راستا ضروری است راهبرد رسانه ای استان با همفکری رسانه ها تدوین و به عنوان سندی راهبردی محور کار رسانه ها در استان قرار گیرد.

وی لازمه تحقق این امر را همکاری و همفکری نزدیک رسانه های استان دانست و گفت: لازم است ما بیشتر دور هم بنشینیم و حرف بزنیم و حتی اگر لازم باشد آقای استاندار و مدیرکل ارشاد را هم به نشست هم اندیشی مان دعوت کنیم.

 لطیفی با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب اسلامی خواستار ترویج دین، اخلاق، امید و آگاهی از سوی رسانه‌ها هستند، گفت: خوشبختانه رسانه‌های استان در جریان‌های مختلف، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی هوشیارانه وارد عمل شده‌اند، اما شرایط فعلی مطلوب و آرمانی نیست.مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان شرقی در ادامه در خصوص ساخت برنامه‌های مشارکتی و مساله عدم انتقاد از آن ادارات، گفت: وجود برنامه‌های مشارکتی به این معنا نیست که وقتی رسانه یک برنامه مشارکتی تولید می‌کند دیگر نقدی انجام نخواهد شد، درست است که در برنامه‌های مشارکتی عملکرد ادارات و دستگاه‌ها نشان داده می‌شود اما در مقابل در برنامه‌های دیگر احتمال دارد مشکلات را هم مطرح کنیم.

گفتنی است، در ادامه نشست هم اندیشی اصحاب رسانه استان که در مجتمع فرهنگی بلال صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی برگزار شد، ۱۹ نفر از مدیران مسئول و خبرنگاران رسانه های آذربایجان شرقی به ارائه نکته نظرات و دیدگاه های خود پرداختند.

این افراد در ارائه نکته نظرهای خود با بیان برخی نارسایی ها و مشکلات موجود در استان و نیز تنگناهای کاری خود، به همسویی و همگرایی بین رسانه های مختلف استان تاکید کرده و خواستار توجه بیشتر رسانه ملی به مسائل روز و مورد توجه مردم استان شدند.

بابک محمدزاده علمداری مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی اعتدال پرس یکی از این سخنرانان بود که دراظهارات خود، خواستار توجه مسئولان و نگاه عالی حاکمیت به رسانه ها به عنوان یک ضرورت انکارناپذیر و بسیار حیاتی شد.

وی با بیان اینکه، رسانه ها رکن چهارم دموکراسی هستند تاکید کرد: رسانه های آزاد و مستقل ضرورت یک جامعه پویا و آزاد هستند.

محمدزاده علمداری با برشمردن برخی مشکلات پیش رو در کشور از جمله روند روبه رشد فساد اقتصادی، گفت: رسانه ها چشمان تیزبین جامعه و بهترین مصلح دولتها به شمار می روند که می توانند مشکلات جامعه و ایرادات دولتها را قبل از اینکه به نقطه غیرقابل اصلاح و یا پرهزینه برسد، مطرح و با هزینه سیاسی به مراتب کمتر چاره جویی کنند.

وی به موضوع فیش های حقوقی نجومی اشاره کرد و افزود: اگر رسانه ها امکان ورود به این مسئله در قبل را داشتند، شاهد رشد این غده چرکین و آبروریزی های ناشی از آن در این حجم بزرگ نبودیم.

تصاویر نشست هم‌اندیشی مدیر کل صداوسیمای آذربایجان شرقی با اصحاب رسانه استان
 
انتهای خبر