جزئیات دیدار ظریف با چاووش اوغلو

بعد از دیدار با وزیر امور خارجه ترکیه با وزیر امور خارجه کشورمان، یک کنفرانس خبری مشترک برگزار شد که کودتای نافرجام ترکیه، موضوع سوریه و اقدام مشترک دو کشور از موضوعات اساسی این کنفرانس بود. به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات ترکیه […]

image_pdfimage_print
دوران کودتاگری سپری شده است/ در خصوص سوریه گفت‌وگوی مثبتی داشتیم
بعد از دیدار با وزیر امور خارجه ترکیه با وزیر امور خارجه کشورمان، یک کنفرانس خبری مشترک برگزار شد که کودتای نافرجام ترکیه، موضوع سوریه و اقدام مشترک دو کشور از موضوعات اساسی این کنفرانس بود.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات ترکیه به آنکارا سفر کرده است، امروز صبح (۱۲ آگوست) دیداری با وزیر امور خارجه ترکیه مولود چاووش اوغلو داشتند که سوریه و اقدام مشترک دو کشور برای برقراری صلح در منطقه از موضوعات اصلی این دیدار بود.

در این ارتباط، جواد ظریف در حاشیه سفر خود به ترکیه دیداری با رئیس جمهور ترکیه نیز خواهد داشت.

شایان ذکر است، رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان که جدیدا از سفر روسیه برگشته است، اظهاراتی در خصوص اقدام مشترک روسیه، ایران و ترکیه برای برقراری صلح در منطقه داشته است.

به گزارش برخی منابع غربی، چاووش اوغلو پیش از دیدار با ظریف گفته است: “ترکیه ممکن است دنبال شریک دفاعی جدید، به جای ناتو باشد.”

دکتر ظریف نیز با محکوم کردن کودتای نافرجام ۱۵ جولای ترکیه: “دوران کودتاگری سپری شده است”

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در اولین سفرش به ترکیه پس از کودتای نافرجام گفت: “ایران، روسیه و ترکیه از بازیگران مهم در منطقه به‌شمار می‌آیند و نیاز است با یکدیگر گفت‌وگو و همکاری داشته باشند.”

ظریف در ادامه افزود: “اگر اختلاف‌نظری هم میان کشور های منطقه باشد می‌توان آن را از طریق گفت‌وگو  برطرف کرد. ما معتقدیم دوران زورگویی و کودتا دیگر سپری شده و در منطقه ما جایی ندارد. به همین دلیل همه مقام‌های ایران از مقام معظم رهبری، ریاست‌جمهوری، رییس مجلس و من و سایر  مقامات ایران کودتا را محکوم کردیم.”

از جمله مهم ترین موضوعات این دیدار؛ بحران سوریه، توریسم، انرژی و انتقال گاز ایران از راه ترکیه به اروپا

چاووش اوغلو هم عنوان کرد: “در مورد سوریه موارد مشترکی داشتیم که از جمله آنها تمایت ارضی سوریه می باشد. بعد از این نیز دیدارهای زیادی در خصوص سوریه خواهیم داشت.”

وزیر خارجه ترکیه افزود: “برای ما امنیت ایران به اندازه امنیت ترکیه اهمیت دارد. مبارزه با تروریسم در دستورکار مشترک دو کشور می باشد. برای ما پژاک، پ ک ک و پ ی د هیچ تفاوتی ندارد.”

ظریف نیز در پاسخ گفت: “مبارزه مشترک با افراط گرایی خواهیم داشت.”

انتهای خبر