گفتگو با مهندس بی مقدار، نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس

بلایی که بر سر صنعت استان آمده، واقعا تاثر برانگیز است!

در دیدار نمایندگان با مقام رهبری، زمانی که رهبر در مورد بیکاری سخنانی را ایراد می کردند غم را می توانستیم در چهره ایشان ببینم. مشکل اصلی بیکاری ما توسط سرمایه گذای مولد حل می شود.

image_pdfimage_print

بیمقدار مطرح کرد : تشکیل فراکسیون کار و کارآفرینی در مجلس/ لزوم تشکیل شرکت عظیم بازرگانی و بازاریابی گردشگری

اعتدال آذربایجان (اعتدال پرس) / مهندس بی مقدار در دوران کاندیداتوری مجلس، ضمن بیان برخی دیدگاهها و ایده های اقتصادی خود اعلام کرده بود که در اولین گام اقداماتی را انجام خواهد داد که زود بازده بوده و به رشد اقتصادی و از بین رفتن بیکاری و فقر بیانجامد.

توسعه گردشگری داخلی و خارجی با ایجاد شرکت های بزرگ گردشگری، توسعه صادرات و خدماتی نظیر حمل و نقل و ترانزیت، به وجود امدن تشکل های کارآفرینی و NGO ها توسط مردم و حمایت دولت و مجلس از آن ها، تلاش مردم و دولت خصوصا مناطق آزاد در امر جذب سرمایه و تکنولوژی خارجی، منطقی نمودن بهره های بانکی برای تقویت تولیدات صادرات گرا، توجه به تولیدات خانگی و صنایع دستی و فرش و تاسیس کانون کارآفرینان آذربایجان از جمله اهدافی بود که وی اعلام کرده بود.
حال مهندس بی مقدار در قامت یک نماینده دیده می شود و باید دید وی دیدگاه های قبلی خود در زمینه اقتصادی را چگونه می خواهد عملیاتی نماید.

برای همین مسئله گفتگویی با این نماینده کارکشته تبریز و حومه توسط یکی از همکاران رسانه ای ما انجام شده تا برخی ایده های اقتصادی وی مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

– اگر به اهداف انتخاباتی شما نگاهی بیندازیم؛ جنابعالی در آن زمان به برخی مسائل اقتصادی و به خصوص کارآفرینی گریزی زده و به نوعی به جراح اقتصادی معروف شده بودید. اکنون چه نظری دارید؟

مهندس بی مقدار: در واقع توجه به کارآفرینی جزو شعارهای من نبود بلکه حرف دلم بود. از زمانی که اعتبارنامه من در مجلس به عنوان نماینده تصویب شد، با آقای کمالی از حزب اسلامی و خانم جلودار زاده از نمایندگان مجلس در این مورد رایزنی نمودیم تا ما را در رسیدن به این هدف حمایت نمایند.

حدود صد نفر از نمایندگان این طرح را امضا نمودند و اولین مجمع مؤسسین هم هفته گذشته تشکیل شد که مسئولیت این مجمع با بنده می باشد. هفته آینده اساسنامه مجمع اصلی به نام فراکسیون کار و کار آفرینی تدوین شده و شروع به کار خواهد نمود.

اولین هدف این مجمع رقابتی کردن اقتصاد است، اگر اقتصاد به سمت رقابتی شدن پیش رود عموم مردم هم تلاش خواهند کرد که در امور اقتصاد کلان و خرد مشارکت نمایند. یکی دیگر از اهداف ما، عملی کردن شعار اقتصاد مقاومتی در سایه اقدام و عمل می باشد. در این مورد از اساتید دانشگاهی و مشاورین خبره استفاده کرده ایم تا بتوانیم نظراتشان را به کار بریم.

اولین اصل ما اقتصاد رقابتی است و در ادامه آن کار و کار آفرینی، پیاده کردن قوانین موجود از جمله قانون کسب و کار، قانون تولید و نیز جذب اعتبارات خارجی توسط بخش خصوصی می باشد.

– آیا وضعیت صنعت استان را بررسی و برآورد کرده اید؟

مهندس بی مقدار: بله، در واقع ما از چندین کانال این مورد را بررسی کرده ایم، از مرکز پژوهش های مجلس هم درخواست کمک نموده ایم. از تمام NGO های استان، صنعتگران، بازرگانان و تمام فعالان اقتصادی درخواست می کنم تا پیشنهادات و راه کارهای خود را از ما دریغ ننمایند. در دیدار  نمایندگان با مقام رهبری، زمانی که رهبر در مورد بیکاری سخنانی را ایراد می کردند غم را می توانستیم در چهره ایشان ببینم. مشکل اصلی بیکاری ما توسط سرمایه گذای مولد حل می شود.

– با توجه به اینکه جنابعالی در دور اول مجلس نیز از حوزه ورزقان حضور داشتید، از مشکلات صنعتی- اقتصادی و پتانسیل های موجود در آذربایجان چه برآوردی دارید؟ گزارش های رسیده به دست شما از وضعیت موجود حاکی از چه چیزی است؟

مهندس بی مقدار: من در این رابطه سعی کرده ام روابطی را ایجاد نمایم. اولین رابطه را با سازمان صنعت، معدن و تجارت ایجاد نموده ام، همچنین سعی کرده ام با صنعتگران ارتباط واقعی برقرار نمایم. به اعتقاد من پتانسیل استان قوی است ولی نمی توانیم از آن به درستی استفاده کنیم. بلایی که بر صنعت استان آمده واقعا تاثر برانگیز است، البته در این بین بخش های خصوصی فعالی هم وجود دارند.

در صنعت غذایی، استان به نسبت به رشد قابل توجهی دست یافته است ولی در صنایع پتروشیمی و صنایع پایین دست آن، صنعت نساجی، صنایع چرم و کفش و صنعت تریکو که تبریز زمانی آن را به کشور روسیه صادرات می کرد، رشدی احساس نمی گردد. بنابر این بنده ترجیح می دهم تمرکز خود را بر طرح کار و کار آفرینی متمرکز نمایم و در جلسات تشریفاتی کمتر حضور یابم.

تجربه ای که من در دو دوره نمایندگی به عنوان منشی نمایندگان استان داشتم- و اکنون نیز به عنوان دبیر این بخش فعالیت می کنم- به من نشان داده که باید از نظرات کارشناسان خبره استفاده نمایم، در واقع کلید را به دست می آورم و با استفاده از این کلیدها به جلو می روم.

طبق قانون برنامه ششمی که اکنون به مجلس آمده است بهترین فرصت را به دست آورده ایم تا تمام کارشناسان و صاحبنظران و افراد عمومی نظرات خود را ارائه دهند تا ما بتوانیم در برنامه ششم اعمال کنیم.

بی مقدار نماینده

– با توجه به این که جنابعالی فردی صریح الهجه هستید، از یک صنعتگر چه تعریفی دارید؟ اصلی ترین خواسته و مشکل آنها چیست؟

مهندس بی مقدار: به طور خلاصه صنعتگر فردی است که باید سرش از بدنش بزرگتر باشد یعنی اهل فکر و خلاقیت باشد و فقط به زور بازوی خود متکی نباشد. بنده در شورای گفتگو هم مطرح نمودم که درد جامعه صنعت ما بازاریابی است. با وجود این که در قانون کسب و کار هم قید شده است که ما می توانیم از امکانات سفارتخانه ها برای صادرت کالا استفاده کنیم، اگر بتوانیم شرکت های بازاریابی، بازرگانی و یا لجستیک ایجاد کنیم که با علم روز و فناوری های موجود این کار را انجام دهند پیشرفت قابل توجهی خواهیم کرد. در ضمن اگر چنین شرکتی با این عنوان تشکیل شود، تعامل با مسئولان رده بالا نیز راحت تر خواهد بود.

– به نظر جنابعالی چرا تاکنون شرکت ها و NGO های بازاریابی بین المللی در ایران شکل نگرفته اند؟

مهندس بی مقدار: یکی از مشکلات اقتصاد ایران، اخلاق است. یعنی در برخی موارد افراد چشم دیدن پیشرفت دیگری را ندارند. برخی تنگ نظری ها که در ایرانیان و مخصوصا آذربایجانی ها دیده می شود را سعی کرده ام به اتحاد و همدلی تبدیل کنم. در رابطه با گردشگری، بنده همیشه درخواست جلسه می کنم. اخیراً نیز درخواست کرده ام تا از شرکت های گردشگری دعوت نماییم که مشکلات خود را مطرح نمایند. همچنین مقدمات تولیدات کارهای خانگی را نیز فراهم کرده و اعتبارات لازم را گرفته ام؛ مثلا همین صنایع دستی موجود در کندوان را می شود به راحتی صادر کرد ولی چون شرکت بازاریابی وجود ندارد نمی توانیم از این سرمایه عظیم استفاده نماییم.

ما حتی می توانیم این مشکلات و به خصوص مسائل مربوط به صنعت گردشگری را با رهبر معظم نیز در میان بگذاریم. همانطور که می دانید آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور هم اظهار کرده اند که مسئله عمده امنیتی ما اقتصاد می باشد. لازمه دیگر حل بحران اقتصادی، مشکل شایسته سالاری می باشد، نمی توانیم در این زمینه با لابی گری کاری از پیش ببریم.

همین لابی گری به یکی از پاشنه های آشیل کشور تبدیل شده است. اگر افراد بر اساس ضابطه انتخاب می شدند، مسئله حقوق های نجومی هم پیش نمی آمد که یک سری افراد سودجو، نزدیک انتخابات ریاست جمهوری آن را به بوق و کرنا تبدیل بکنند.

مشکل دیگر اقتصاد استان ما این است که خط لوله اتیلن غرب، هنوز هم وارد استان نشده است، با این که حتی لوله ها هم خریداری شده بودند. یا در مورد خط راه آهنی که با یک پل اروپا و روسیه را به آذربایجان وصل می کند، چرا نباید این پل ساخته نشود؟ من به آقای واعظی این موضوع را مطرح کردم و بعد از پیگیری های زیاد ایشان گفتند که وزارت کشور مخالفت کرده. من این موضوع را با وزیر کشور مطرح کردم که بعد از مطرح کردن این مسئله در وزارت کشور قرار شد ایشان موافقت خود را به صورت کتبی اعلام نمایند. در صورت نبود این پل، چندین میلیارد هزینه و سرمایه به هدر خواهد رفت، در حالی که بهترین راه برای صرفه جویی در هزینه ها همین پل می باشد.

– به نظر شما عمده ترین مشکلات زیرساختی موجود، در ضعف مدیریتی است یا ضعف سیستم؟ برای برطرف نمودن این ضعف چه راهکاری را پیشنهاد می کنید؟
مهندس بی مقدار: در اینجا ابتدا ضعف سیستم مطرح می شود چرا که اگر سیستم درست باشد افرادی روی کار می آیند که ضعف کمتری دارند. اما راهکاری که برای برطرف کردن این ضعف وجود دارد، کمک گرفتن از خبرگان و کارشناسان امر است. به نظر شخص بنده مشخصه هر مدیری بعد از داشتن تعهد و تخصص، داشتن برنامه ای است که چالش های پیش رو را اعلام کند و راه حل های آنها را نیز پیشنهاد دهد. در کشورهای پیشرفته مدیر را بر حسب برنامه ای که ارائه می دهد انتخاب می کنند ولی در کشور ما رابطه بر ضابطه حاکم است.

– آیا این طرز تفکر شما را در مسیر خطر قرار نمی دهد؟

مهندس بی مقدار: مردم مرا به خاطر همین طرز فکر انتخاب کرده اند. من با خود و خدای خود عهد بسته ام و مردم هم به صداقت من رای داده اند. شخصیت هایی محبوبی همچون آقای مطهری و آقای پزشکیان هیچ گاه به مردم نگفتند که به من رای دهید.

– با توجه به اینکه جنابعالی دکتر پزشکیان را می شناسید، اهمیت جایگاه نایب رئیسی مجلس را برای تبریز چگونه می بینید؟

مهندس بی مقدار: مطمئنا که اهمیت زیادی دارد، آقای پزشکیان هم برای استان و هم برای کشور شخصیتی بسیار ارزشمند می باشد. این انتخاب امتیاز بزرگی برای استان ما محسوب می شود ولی ما باید بدانیم که از این امتیاز چگونه استفاده کنیم.

– در مورد سرمایه گذاری خارجی نظرتان چیست؟ مخصوصاً با وجود سفر هیئت های مختلف به استان، چه اقداماتی در این مورد انجام گرفته است؟

مهندس بی مقدار: در حال حاضر من در مورد سرمایه گذاری خارجی بسیار جدی هستم و با رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی استان هم جلسات متعددی داشته ام. ما از لحاظ قوانین مشکل خاصی نداریم، باید دست بخش خصوصی را در این زمینه باز بگذاریم تا بتوانند سرمایه گذار خارجی را جذب نمایند و بانک ها هم آن ها را تضمین کنند. من با آقای سیف هم دراین مورد صحبت هایی را انجام داده ام.
در حال حاضر برجام تاثیرات مثبتی در این زمینه داشته است ولی از آنجایی که می خواهند بر علیه آقای روحانی جوسازی کنند، آن را نادیده می گیرند. اکنون ما با بیشتر بانک ها رابطه داریم. افرادی که می خواهند دولت را تضعیف کنند، به ضرر خودشان کار می کنند و همه این دشمنی ها به ضرر ملت هم خواهد بود. البته صدا و سیما هم در ایجاد بدبینی و بی اعتمادی نقش بسزایی دارد، باید در جامعه اعتماد ایجاد کنی و رسانه ها نقش مهمی در ایجاد آن دارند.

مسئله دیگری هم که به نظر من بسیار اهمیت دارد آموزش و پرورش و نقش تولید کنندگی آن است. اصل سییستم باید از آموزش و پرورش اصلاح شود. همچنین دانشگاه ها باید نقش خود را در کار و کار آفرینی ایفا کنند و دانشجو از زمانی که وارد دانشگاه می شود باید بداند که بعد از اتمام تحصیلاتش مشغول به کار خواهد شد. در حال حاضر اقتصاد دانش بنیان اهمیت بسزایی در اقتصاد کشور دارد تا حدی که به نظر من صنعتگران و صاحبان شرکت های بزرگ باید در برنامه های خود استفاده از این علم را بگنجانند. پیشنهاد من به شرکت های دانش بنیان این است که با هم متحد شوند و به صورت پراکنده فعالیت نکنند.

– از زمانی که تبریز شهر نمونه گردشگری در بین کشورهای اسلامی مطرح شده است، چه برنامه هایی باید در اولویت قرار گیرد؟

مهندس بی مقدار: توجه به موضوع گردشگری جزو اولویت های من می باشد و در فراکسیون مجلس نیز قرار بر این شده که این موضوع در اولویت قرار بگیرد. مثلا شهردار بانک شهر را مجاب کرده تا به کسانی که در زمینه گردشگری سرمایه گذاری می کنند وام ۱۶ درصدی بدهد. ما در زمینه گردشگری مشکل سخت افزاری نداریم، مخصوصا این که طبیعت آذربایجان در هیچ جای دیگر ایران وجود ندارد.

– به عنوان آخرین سؤال، جنابعالی عملکرد دولت آقای روحانی را بعد از سه سال در بحث استانی و کلان چگونه ارزیابی می نمایید؟

مهندس بی مقدار: در بحث کلان ایشان موفق عمل کرده و توانسته نظمی که طی هشت سال گذشته به هم ریخته بود را دوباره به کشور بازگردانند. نرخ تورم را تک رقمی کردند، در رابطه با تعامل با کشورهای دیگر- مخصوصا کشورهایی که در گذشته همه بر علیه ما بودند- گام های مثبتی برداشته شده است. اقتصادی را با رشد منفی تحویل گرفتند و به رشد ۵ درصدی رساندند. اما در مورد استان ما اقدامات چشمگیری انجام نگرفته است!

گفتگو از : احد حیدر اوغلی

انتهای خبر