حاشیه نگاری اعتدال پرس از نشست دیشب استاندار با اصحاب رسانه استان

جبارزاده: خبرنگاران دولت را نقد کنند اما تهمت نزنند؛ هیچ اداره دولتی در آذربایجان شرقی حق شکایت از رسانه‌ها را ندارد/ سوالات حاشیه ساز خبرنگاران از استاندار: از وقتی جبارزاده روی کارآمد، مدیران خبرنگار گریز شدند

نماینده ارشد دولت در استان گفت: دولت از نقد سازنده‌ای که به دور از تهمت و افترا باشد استقبال می‌کند و بر خود وظیفه می‌داند پاسخگوی افکار عمومی باشد.

image_pdfimage_print
جبارزاده: خبرنگاران دولت را نقد کنند اما تهمت نزنند/ از سال جاری زبان ترکی در دانشگاه تبریز تدریس می‌شود/ خبرنگار: از وقتی جبارزاده روی کارآمد، مدیران خبرنگار گریز شدند

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، اسماعیل جبارزاده در نشست صمیمی با اصحاب رسانه استان با بیان اینکه دولت در طول سه سال گذشته به دنبال ترویج امید و اعتدال در جامعه بوده است، اظهار داشت: بعضا عده‌ای از روی بدسلیقگی و حاشیه‌سازی می‌گویند اعتدال به معنای عدم قبول اصلاح‌طلبان و اصولگرایان است، اما طبق تاکید آقای روحانی، اعتدال در برابر اسلامی است که در دنیا خشونت و افراطی‌گری را تبلیغ می‌کنند.

وی ادامه داد: آنچه که امروز دنیا از آن به عنوان اسلام یاد می‌کند و به ایران هراسی‌ها دامن می‌زند، جنایت‌های تکفیری‌هاست و داعش با اقدامات خود به نام اسلام، هر روز در اقصی نقاط جهان انسان‌ها را از اسلام دور می‌کند و چهره‌ی خشنی از مسلمانان به جهان معرفی می‌نماید.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به شعارهای دولت در طول سال‌های اخیر، ابراز کرد: مردم ایران در انتخابات سال ۹۲ نشان دادند عقلانیت، تدبیر و گفتارِ اعتدال را می‌پسندند؛ لذا دولت در بخش‌های مختلف به دنبال اجرای روش اعتدال بوده و این سیاست نیز مورد قبول همگان قرار گرفته است.

وی توضیح داد: ما نیز به عنوان نمایندگان دولت در استان، حمایت کننده اعتدال توأم با اخلاق هستیم؛ مسئولینی که در گفتار خویش اخلاق را رعایت نکنند قاعدتاً در بین عموم جامعه از مقبولیت و ارزش برخوردار نخواهند بود.

جبارزاده خواستار نقد سازنده رسانه‌ها شد و عنوان کرد: نقدی مورد پذیرش همگان می‌باشد که به دور از تهمت، افترا و دروغ‌گویی باشد، لذا دولت نیز نقد سازنده را هدیه منتقدان می‌داند و پاسخگویی بر آن‌ها را وظیفه خویش می‌داند.

وی یادآور شد: در طول سه سال گذشته ما به دنبال برقراری آرامش سیاسی در آذربایجان‌شرقی بودیم تا اجازه ندهیم فضا چند قطبی شود و ما شاهد تشنج باشیم؛ در گذشته دستگاه‌ها و مدیران با یکدیگر اختلاف داشتند و این امر از منظر عمومی ناخوشایند بود اما در آغاز به کار دولت تدبیر و امید ما گفتیم کسانی که به اختلافات دامن بزنند را در جُرگه مسئولین نمی‌دانیم.

نماینده دولت تدبیر و امید در استان با تاکید بر اینکه هیچ دستگاه دولتی حقِ شکایت از سایر دستگاه‌ها و دامن زدن به اختلافات را ندارد، افزود: اگر در استان پیشرفتی حاصل شده در سایه همدلی و همکری است.

وی متذکر شد: خبرنگاران پل ارتباطی مابین مسئولین و مردم هستند و در طول عمر دولت تدبیر بنده به تمام مدیران دستور داده‌ام تحت هیچ شرایطی از رسانه‌ها شکایت نکنند، شاید در برخی مواقع شهرداری از برخی رسانه‌ها شکایت کرده باشد که این نهاد هم دولتی نیست و ما نیز از مسئولین شهرداری خواهش می‌کنیم خبرنگاران را دادگاهی نکنند.

جبارزاده با اشاره به هفته دولت و تدوین اقدامات مسئولین در طول سنوات گذشته، تصریح کرد: امیدواریم خبرنگاران اقدامات انجام یافته را برجسته سازند، ما نیز در قالب فیلم و گزارشات مکتوب اعمال خود را به اطلاع جامعه خواهیم رساند.

وی تهمت زدن به اشخاص را در مراسم‌ها جنگ با خدا دانست و افزود: کسانی که با استفاده از تریبون‌ها دیگران را به دور از انصاف مورد حمله قرار می‌دهند و هتاکی می‌نماید در بین عموم نیز مورد نکوهش قرار می‌گیرند.

استاندار آذربایجان‌شرقی در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران مبنی عدم ارج نهادن به خبرنگاران در ادارات و نبود اتاق فکر رسانه‌ای دولت، تشریح کرد: تمامی مدیران موظف هستند جایگاه اصحاب رسانه را حفظ و به آنان ارزش قائل شوند؛ اما اینکه دولت اتاق فکر رسانه‌ای ندارد موضوعی است که باید خبرنگاران پیش قدم شوند و ما حاضریم انجمن صنفی خبرنگاران را به عنوان اتاق فکر خود انتخاب کنیم، مدیران ما خوب کار می‌کنند اما توان انتقال عملکرد خود را ندارند.

وی ادامه داد: تا شهریور ماه باید تمام واحدهای تولید متقاضی تسهیلات به بانک‌ها معرفی و تا پایان سال نباید هیچ واحد تولیدی تعطیل باشد، امیدواریم رونق اقتصادی در سایه‌ی تلاش جمعی دوباره به جامعه بازگردد، البته نشانه‌هایی از این رونق هم‌اکنون قابل مشاهده است.

جبارزاده در واکنش به انتقاد یکی از خبرنگاران مبنی بر پاسخگو نبودن مدیران دولتی، اظهار کرد: متاسفانه برخی از مدیران از پاسخگویی فرار می‌کنند و این امر تبدیل به یک فرهنگ نشده است، هرکسی که نام خود را مسئول گذاشته باید پاسخگو باشد.

وی از افتتاح موزه مطبوعات در دهه فجر خبر داد و افزود: برای ایجاد صندوق رفاه خبرنگاران اعتباری در ردیف بودجه پیش‌بینی نشده اما خبرنگاران می‌توانند این صندوق را خود تشکیل دهند و ما از آنان حمایت کنیم.

عالی‌ترین مقام اجرایی استان در خصوص عدم حل مشکل بیمه خبرنگاری و مسکن اصحاب رسانه نیز گفت: تا زمانی که پورمهدی در آذربایجان‌شرقی است و ما روی کار هستیم مسکن باید حل شود، اگر ما برویم دیگر حل نمی‌شود؛ بحث بیمه را نیز باید از فرهنگ و ارشاد پیگیر باشیم و خبرنگاران خود کمر همت ببندند.

وی در پاسخ به سوال مبنی بر علت عدم تدریس زبان ترکی در دانشگاه‌ها، بیان داشت: در دفترچه کنکور رشته ادبیات ترکی درج شده و از سال جاری پذیرش دانشجو در دانشگاه تبریز صورت خواهد گرفت.

جبارزاده با اعلام اینکه مدیران آذربایجان‌شرقی به عنوان الگو در سطح کشور مطرح شده‌اند و اکنون مدرس سند تدبیر و توسعه هستند، خاطرنشان کرد: برای اولین‌بار ما از واحدهای صنعتی بازدید میدانی و به مشکلات آنان رسیدگی کردیم، در پی این امر نیز سایر استان‌ها از آذربایجان‌شرقی تقلید و این اقدامات را انجام دادند.

وی در ادامه سخنان خود سال ۹۴ را پرچالش‌ترین مقطع دولت از نظر مالی دانست و افزود: در سال ۹۴ قرار بود برای ما ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص دهند اما فقط ۲۵ درصد آن محقق شد و در سطح کشور نیز ۶۰ درصد بودجه‌ها محقق شد و ما ۴۰ درصد کسری بودجه داشتیم چراکه قیمت نفت به شدت کاهش یافت.

۸۶۴ پروژه با اعتبار ۷۸۰ میلیاردی در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد

محمد صادق پورمهدی در نشست صمیمی مسئولین استان با اصحاب رسانه از افتتاح ۸۶۴ پروژه در هفته دولت خبر داد و ابراز کرد: برای به سرانجام رسیدن این تعداد پروژه ۷۸۰ میلیارد تومان هزینه شده و اعتبارات این پروژه‌ها در مجموع از اعتبارات ملی و استانی و شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخش‌های خصوصی و غیردولتی تأمین شده است.

وی ادامه داد:  در طول سه سال گذشته بیش از ۶ هزار پروژه با اعتبار بالغ بر ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با همکاری شرکت‌ها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و مشارکت‌های مردمی به بهره‌برداری رسید.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی عنوان کرد: اگر امروز آذربایجان‌شرقی به عنوان استان الگو و پایلوت در خصوص اقتصاد مقاومتی معرفی شده است، حاصل مشارکت مردمی بوده و نهادها، ارگان‌های مختلف و مؤسسات دست به دست هم داده‌اند تا به این جایگاه دست یابیم.

حاشیه‌های جالب مراسم:
  • اعتراض خبرنگاران به عدم تعامل مناسب مدیران استان با رسانه ها و گلایه از نحوه رسیدگی به شکایات مطبوعاتی در دادگستری بازهم شاه بیت اعتراض خبرنگاران در نشست های اینچنینی با مدیران استان بود.
  • حضور گسترده اصحاب رسانه بخصوص مدیران پیشکسوت مطبوعات در این مراسم قابل توجه بود که البته بسیاری از این افراد گلایه داشتند که بعد از سالها برای اولین بار به چنین مراسمی دعوت شده اند.
  • آهنگری که طبق تاکید معنادار جبارزاده همچنان به عنوان مدیر روابط عمومی استانداری شناخته می شود، با اعلام اینکه هیچ مجری برای اجرای این مراسم نتوانسته پیدا کند، خود پشت تریبون رفته و اجرای مراسم را بر عده گرفت.
  • طبق پیش بینی و به رسم مراسمات اینچنینی، تعداد محدودی خبرنگار فرصت سوال از استاندار پیدا کرد که البته اغلب آنها نیز جزو نفرات ثابت دعوت شده به تریبون در مراسم های مشابه هستند!
  • بابایی، عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات خطاب به استاندار گفت: خبرنگاران ماهی ۲۰۰ هزار تومان پول می گیرند؛ آقای جبارزاده اگر در استانداری کارمندی را نشان دهند که ۲۰۰ هزار تومان پول می‌گیرد بنده او را نهار می‌برم!
  • جبارزاده هنگامی که وقت اذان رسید خواستار اقامه نماز شد اما روابط عمومی استانداری عنوان کرد اجازه دهید دو نفر دیگر سوال بپرسند، در این حین استاندار ضمن قبول ادامه یافتن روند پرسش و پاسخ خطاب به خبرنگاران گفت: ما می‌خواستیم برویم نماز اما شما گفتید این روند ادامه داشته باشد!
  • استاندار در جواب اعتراض یکی از خبرنگاران مبنی بر نبود استراتژی مشخص و منسجم در حوزه اطلاع رسانی در استانداری، پیشنهاد داد انجمن صنفی روزنامه نگاران استان به عنوان اتاق فکر استانداری در موضوعات مربوط به اهل رسانه انجام وظیف کند، که تعدادی از خبرنگاران بعد از پایان مراسم به استاندار اعتراض کردند که این انجمن از اعضای محدودی تشکیل شده و نماینده جامعه بزرگ رسانه ای استان نمی باشد.
  • علی داداشی، خبرنگار پیشکسوت استان که با سوالات چالشی و صریح خود پای ثابت چنین جلساتی است، خطاب به جبارزاده گفت: آقای استاندار از زمانی که شما آمده‌اید مسئولین خبرنگار گریز شده‌اند؛ برخی مدیران نالایق و ترسو نتوانسته‌اند عملکرد ارائه کنند و همه مشاور رسانه‌ای در اختیار گرفته‌اند و خبرنگار را تطمیع یا تهدید می‌نمایند تا اخبار سانسور گردد.
  • جبارزاده در واکنش به داداشی گفت: من اعتراضی ندارم و برداشت را بر عهده خبرنگاران و مردم می‌گذارم.
  • گفتنی است، مدیران کل ارشاد، صداوسیما، میراث فرهنگی و هر ۴ معاون استانداری در این مراسم حضور داشتند که همگی کنار استاندار در بالای سن و پشت میز نشستند.

 

 

انتهای خبر