آیا عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای جاسوس انگلیسی‌هاست؟

برخی از رسانه‌ها مدعی شدند نماینده بانک مرکزی در مذاکرات منتهی به برجام، تابعیت انگلیسی دارد و به علت جاسوسی توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده است. به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) به نقل از آناج: چندی پیش خبری مبنی بر بازداشت عضو تیم مذاکره هسته‌ای به اتهام جاسوسی در فضای مجازی منتشر گردید و در […]

image_pdfimage_print
برخی از رسانه‌ها مدعی شدند نماینده بانک مرکزی در مذاکرات منتهی به برجام، تابعیت انگلیسی دارد و به علت جاسوسی توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده است.
آیا عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای جاسوس انگلیسی‌هاست؟

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) به نقل از آناج: چندی پیش خبری مبنی بر بازداشت عضو تیم مذاکره هسته‌ای به اتهام جاسوسی در فضای مجازی منتشر گردید و در پی آن نقل قول‌هایی از سوی برخی نمایندگان در این باره انتشار یافت تا ادعاها رنگ واقعیت به خود بگیرند و وزارت امور خارجه دوباره با چالشی جدید دست و پنجه نرم کند.

عبدالرسول دری اصفهانی در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران ۱+۵ به عنوان نماینده بانک مرکزی انتخاب شد تا در زیر مجموعه‌ی بعیدی‌نژاد در گفت‌وگوهای کارشناسی فعالیت نماید؛ این انتخاب در حالی صورت می‌گرفت که اصفهانی حتی کارمند ساده بانک هم نبود لکن سابقه فعالیت در نهادهای حسابداری کانادا و انگلیس را در کارنامه خود داشت.

مسئول کمیته امور بانکی در مذاکرات وین علی‌رغم اینکه تابعیتی مضاعف داشت و دارای پاسپورت کانادایی بود مورد قبول سیف واقع شد و همزمان در هیئت مدیره بانک سامان شروع به کار کرد تا علاوه بر بانک مرکزی از این موسسه مالی نیز حقوق دریافت کند.

بیست‌وسوم مرداد ماه سال هنگامی که ظریف به ترکیه سفر کرد، اصفهانی نیز جزو تیم وی بود لکن به هنگام فرود هواپیما در آنکارا، به علت صدور حکم بازداشت پای او به خاک ترکیه نرسید و به ایران بازگردانده شد. با رسانه‌ای شدن موضوع و اذعان عضو کمیسیون امنیت ملی به اتفاقات رخ داده، سخنگوی وزارت امور خارجه بدون اینکه دلیلی ارائه کند اخبار انتشار یافته را تکذیب نمود تا بلکه از این طریق به انتقادات وارده پایان دهد.

برخی از رسانه‌ها مدعی شدند، این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای به علت دسترسی آسان به اطلاعات مالی در ازای دریافت مبالغ کلانی، دانسته‌های خود را در اختیار نهادهای تاثیرگذار بر تحریم‌ها قرار می‌داده و با افشاء این موضوع توسط نهادهای امنیتی دستگیر شده است.

اگر تکه‌هایی از پازل مربوط به نقش دری اصفهانی را در کنار یکدیگر قرار دهیم به زوایایی پنهان می‌رسیم که در نوع خود جای تامل دارد:

اولا؛ این عضو تیم مذاکره کننده در بانک مرکزی سابقه‌ای نداشته و جزو اشخاص تاثیرگذار این نهاد نیز نبوده  لکن با مدرک حسابداری به عنوان نماینده انتخاب شده است، این امر نیز از دوحالت خارج نیست، یا سیف از او شناخت داشته و یا اینکه دری اصفهانی توسط برخی از اشخاص دیگر به رئیس بانک مرکزی تحمیل شده است.

ثانیا؛ حضور یک تبعه انگلیسی در تیم مذاکره کننده هسته‌ای، آن هم درست زمانی که این کشور به همراه فرانسه در روند پیش‌روی گفت‌وگوها سنگ‌اندازی می‌کرد، ابهامی دیگر است که باید مسئولین وزارت امور خارجه به آن پاسخ دهند.

ثالثا؛ حال که این اتفاقات رخ داده چرا دولت سعی در مسکوت نگه داشتن قضیه دارد و با تکذیب موضوع می‌خواهد سوالات را بی‌جواب نگه دارد، اگر واقعا نماینده بانک مرکزی در مذاکرات هسته‌ای دستگیر نشده است و دولت‌مردان بر جاسوس نبودن او تاکید دارند، دری اصفهانی را در برابر دوربین‌ها حاضر کنند تا شایعات پیرامون این قضیه نیز پایان یابد.

آنطور که از قرائن پیداست دری اصفهانی در بسیاری از سفرها و جلسات همراه تیم وزارت امور خارجه بوده و ظریف را در سفرهای اخیر نیز همراهی کرده است، لذا پیدا شدن یک جاسوس در کنار ظریف و نزدیک شدن او به وزیر امور خارجه موضوعی پیچیده و در عین حال امنیتی است که نباید از کنار آن به راحتی گذشت.

انتهای خبر