مانع‌تراشی بر سر راه سرمایه‌گذار خارجی صدای استاندار را در‌آورد‌/ جبارزاده: باید ”کهنه مغزها“ را از سر راه توسعه آذربایجان شرقی برداریم/ ارسال گزارش اقدام خلاف یک بانک در استان به تهران

استاندار با اشاره به عقب افتادن آذربایجان شرقی در میزان پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به رتبه ۲۱ کشوری تأکید کرد: بانک‌ها باید رتبه استان را به ۱ تا ۵ برسانند.

image_pdfimage_print

مانع‌تراشی بر سر راه سرمایه‌گذار خارجی صدای استاندار را در‌آورد‌ / جبارزاده: باید برخی “کهنه مغزها” را از سر راه توسعه آذربایجان شرقی برداریم

 به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) به نقل از  تسنیم ، اسماعیل جبارزاده قبل از ظهر امروز در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان شرقی که در شرکت هواسان شهرک صنعتی شهید رجایی تبریز برگزار شد، با اشاره به اینکه در دولت خوش شانس و کم درآمد روحانی باید نواقص و مشکلات ۳۸ سال گذشته را در شهرک‌های صنعتی برطرف کنیم اظهار داشت: امروز در تمامی بخش‌ها نواقصی وجود دارد که همه از این دولت برای رفع نواقص انتظار دارند.

وی با بیان اینکه در سیستم دولتی به جای یک کارمند ۵ کارمند تحمیل شده است، افزود: با همه این مشکلات با دست خالی چند برابر گذشته کار کرده‌ایم چرا که خدمت به مردم و ایجاد نشاط و امید بزرگ‌ترین وظیفه خود می‌دانیم.

استاندار آذربایجان شرقی مشکل آب خام مورد نیاز فضای سبز شهرک صنعتی شهید رجایی تبریز را یادآور شد و گفت: تا قبل از تأمین آب مطمئن و دائمی، از آب‌های سطحی سردرود و چاه آب داخل شهرک برای آبیاری فضای سبز شهرک صنعتی استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه در تأمین برق مازاد بر نیاز امروز و تأمین افزایش برداشت واحدهای صنعتی در استان مشکل داریم، تصریح کرد: برق مازادی نداریم که بخواهیم آن را توزیع کنیم، چراکه تولید و مصرف برق در استان سربه‌سر است که برخی مواقع با پیشی گرفتن مصرف از تولید، از استان‌های دیگر وارد می‌کنیم.

جبارزاده در ادامه، از ایجاد برخی موانع بر سر راه حضور سرمایه‌گذاران خارجی در استان انتقاد کرد و گفت: احداث نیروگاهی را با سرمایه‌گذار خارجی پیگیر بودیم که برخی مانع‌تراشی کردند تا ۳ میلیارد یورو برای ۵ هزار مگاوات سرمایه به ایران نیاید.

وی با اشاره به اینکه این شرکت خارجی تعهد کرد تا ۵ هزار مگاوات تولید و به ما بفروشد، خاطر نشان کرد: این شرکت انتظار دارد وزارت نیرو خرید برق آن را تضمین کند ولی هنوز بعد از دو سال پیگیری به نتیجه مثبتی نرسیده‌ایم.

 استاندار آذربایجان شرقی با انتقاد از اینکه برخی مدیران میانی دولت ضد توسعه هستند، ابراز داشت: برخی چرا از پیشرفت کشور ناراحتند و موانع مختلف بر سر راه رشد کشور ایجاد می‌کنند؟ هرروز یک مانعی را رد کرده و به مانع دیگری برخورد می‌کنیم.

جبارزاده یا بیان اینکه برخی این مانع را با این بهانه ایجاد می‌کنند که وقتی در داخل برق تولید می‌کنیم چرا از خارج سرمایه‌گذار می‌آورد و دقیقاً دست روی نقطه حساس مردم  مسئولان می‌گذارند، ابراز داشت: کدام سرمایه‌گذار داخلی چنین توانمندی را دارد که تا به امروز نیامده، هرکسی چنین توانی دارد، دستش را می‌بوسیم که به‌جای ۵ هزار مگاوات ۲ هزار مگاوات تولید کند که هیچ شرکتی تا به حال چنین کاری را نکرده است.

وی افزود: دادوبیداد می‌کنند که این بی‌دین (استاندار) در سال اقتصاد مقاومتی ایران را به خارجی‌ها سپرد!

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه افرادی که ضد توسعه هستند، مانع رشد کشور می‌شوند، اظهار کرد: عباراتی که با آن اقدام به مقابله با سرمایه گذار خارجی می‌کنند، سخنان عوام‌پسندانه است.

وی تصریح کرد: ما نیروگاهی نمی‌خواهیم که برای محیط زیست مشکلی ایجاد نکند بلکه نیروگاهی با تکنولوژی روز، درصد تبدیل بالا و تلفات کم در کنار آلایندگی صفر نیاز داریم که در کشور چنین اقدامی تابه‌حال صورت نگرفته و سرمایه گذار خارجی را هم با این بروکراسی و… فراری می‌دهیم، لذا باید برخی «کهنه مغزها» را از سر راه برداریم تا توسعه اتفاق افتد. 

استاندار آذربایجان شرقی در پایان با اشاره به عقب افتادن آذربایجان شرقی در میزان پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به رتبه ۲۱ کشوری میزان پرداخت و ۱۲ تعداد پرداخت واحد تولیدی، تأکید کرد: بانک‌ها باید رتبه استان را به ۱ تا ۵ برسانند چراکه ردیف ۱۲ تعداد و ۲۱ رقم وام درشان استان نیست و باید به جایگاه درشان خود بازگردد.

 جبارزاده خاطر نشان کرد: باید تا جلسه بعدی اقتصاد مقاومتی رتبه استان به ۵ برسد، ضمن اینکه ستاد تسهیل به حد کافی رقم وام را چکش کاری کرده است و دیگر بانک‌ها دخالتی در کاهش وام اعطایی نداشته باشند.

وی فریز ۱۰ تا ۱۵ درصد رقم وام را غیر قانونی دانست و با تأکید بر اینکه برخورد قانونی خواهم کرد، گفت: امروز برای نخستین بار گزارش این اقدام یک بانک خاص را در استان به تهران ارسال می‌کنم، چراکه اخیراً یکی از واحدهای تولیدی واحد خود را فروخت تا بدهی خود با بانک را تسویه کند.

انتهای خبر