آغاز کشت پایلوت در کشت و صنعت محدوده قلی بگلو منطقه آزاد ارس

قائم مقام مدیرعامل در محدوده خداآفرین منطقه آزاد ارس گقت : پانصد هکتار از اراضی مرتع محدوده قلی بیگلو منطقه آزاد ارس، برای اولین بار با سرمایه بخش خصوصی به روش دیمی زیر کشت رفت. به گزارش اعتدال آذربایجان، جعفر ملکی با اعلام این خبر گفت : این اراضی که جزئی از اراضی ملی ۲۴ […]

image_pdfimage_print

آغاز کشت پایلوت در کشت و صنعت محدوده قلی بگلو منطقه آزاد ارس قائم مقام مدیرعامل در محدوده خداآفرین منطقه آزاد ارس گقت : پانصد هکتار از اراضی مرتع محدوده قلی بیگلو منطقه آزاد ارس، برای اولین بار با سرمایه بخش خصوصی به روش دیمی زیر کشت رفت.
به گزارش اعتدال آذربایجان، جعفر ملکی با اعلام این خبر گفت : این اراضی که جزئی از اراضی ملی ۲۴ هزار هکتاری محدوده مصوب منطقه ازاد ارس در خداآفرین است، به منظور شناسایی قابلیت ومیزان غنای خاک این منطقه، بصورت پایلوت در سطح پانصد هکتار گندم و جو کاشته شد.
وی با بیان اینکه محدوده قلی بیگلو برای طرح های بخش کشاورزی شامل؛ صنایع تبدیلی، بسته بندی و سایر صنایع مرتبط با بخش کشاورزی تعریف شده است، افزود : برای جلو گیری از شکل گیری خرده مالکی و بهره مند شدن اهالی از مزایای سرمایه گذاری پروژه های دولتی، از سال ۱۳۹۱ بحث واگذاری اراضی ۲۴ هزار هکتاری محدوده قلی بیگلو شروع و در سال ۹۳ با تصویب کمسیون اقتصادی و هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد ارس وارد فاز عملیاتی شد.
ملکی گفت : کارگروه رفع معارض با مشارکت ارگان های مرتبط با کمترین تبعات اجتماعی و با رضایت قریب به اتفاق اهالی ساکن و دارای حقوف عرفی و دامداری، مقدمات واگذاری عملی به کشت و صنعت خوشه صبا وابسته به شرکت غیر دولتی آببران را فراهم آورده است.
وی خاطر نشان کرد؛ گام اول رفع معارض و واگذاری این اراضی از روستای حسن قشلاقی آغاز شده و ۱۵ درصد از اراضی این قشلاق نیز که حدود یکصد هکتار است، به خود اهالی و سهامداران حقوق عرفی این روستا واگذار شده است.
وی افزود: میزان سرمایه گذاری برای راه اندازی این کشت و صنعت را ۷۰ هزار میلیارد ریال بوده و پیش بینی می شود این پروژه طی یک دوره پنج ساله تکمیل و به بهره برداری رسد.
شایان ذکر است ؛ منطقه ازاد ارس در جهار محدوده منفصل تشکیل شده که دو محدوده آن شامل در شهرستان خداآفرین قرار دارد. محدوده منفصل ۴ منطقه آزاد ارس با نام محدوده قلی بیگلو با ۲۴ هزار هکتار اراضی بکر و مرتع، برای ایجاد کشت و صنعت به شرکت آببران موسوم به کشت صنعت خوشه صبا واگذار شده است .

انتهای خبر