ادعاهای جدید میراث فرهنگی و قصه ی نا تمام ارگ تبریز!

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تمام جلسات برگزار شده با بنیاد مصلی به منظور احیا و مرمت خانه فتح الله‌اف صورت گرفته است، گفت: اصلا موضوع احداث پارکینگ مدنظر نبوده است. به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) ،  مرتضی آبدار با اعلام این خبر  اظهار داشت: برای مرمت و ایجاد کاربری فرهنگی […]

image_pdfimage_print

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تمام جلسات برگزار شده با بنیاد مصلی به منظور احیا و مرمت خانه فتح الله‌اف صورت گرفته است، گفت: اصلا موضوع احداث پارکینگ مدنظر نبوده است.

آبدار: برگزاری جلسات با بنیاد مصلی برای ساخت پارکینگ نبوده است/ در محوطه ارگ و خانه فتح الله‌اف اشیا تاریخی وجود دارد

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) ،  مرتضی آبدار با اعلام این خبر  اظهار داشت: برای مرمت و ایجاد کاربری فرهنگی در خانه فتح الله اف با همکاری بنیاد محترم مصلی و شهرداری تبریز، نقشه‌های پیشنهادی ارائه شده از سوی این بنیاد توسط این اداره کل مورد بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: موضوع احداث پارکینگ در ادامه جلسه مطرح شده و تصمیم بر آن شده تا نقشه و درخواست از سوی بنیاد مصلی به این اداره کل ارسال شود که با گذشت بیش از سه ماه از تاریخ برگزاری جلسه هیچ اقدام و مکاتبه‌ای در این خصوص از سوی بنیاد انجام نشده و احداث پارکینگ بدون اخذ مجوز آغاز شده است.

آبدار تاکید کرد: حضور کارشناسان میراث فرهنگی نیز در جلسات صرفا به خاطر موضوع احیا و مرمت خانه فتح الله اف بوده و به منزله تایید برای احداث پارکینگ نبوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی گفت: بعد از انجام بازدیدهای میدانی و نقشه برداری ژئوفیزیکی و اعلام نظر کارشناسان میراث فرهنگی کشور مبنی بر وجود آثار تاریخی در حریم و عرصه ارک علیشاه و حیاط خانه فتح اله اف، علیرغم نظر بنیاد مصلی مبنی بر عدم وجود آثار در این محدوده، عملیات ساخت پارکینگ متوقف شده است.

آبدار در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس مکاتبه معاون رئیس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با وزیر کشور و مکاتبه معاون میراث فرهنگی کشور با استاندار محترم و مصوبه شورای عالی شهرسازی، به دلیل قرار گرفتن محل احداث پارکینگ در حریم ارک علیشاه و خانه فتح الله اف، انجام هر گونه عملیات در این محدوده ممنوع اعلام شده است.

وی با تاکید بر لزوم تمکین به قانون گفت: بر اساس قانون مرجع هر گونه تصمیم گیری پیرامون مواریث فرهنگی و تاریخی، سازمان میراث فرهنگی کشور است.

آبدار عنوان کرد: پس از گمانه زنی و انجام کاوش باستان شناسی در محوطه و انجام بررسی های تکمیلی نتایج متعاقبا در اختیار علاقمندان میراث فرهنگی قرار خواهد گرفت.

انتهای خبر