عملیات اجرایی ثبت ژئوپارک ارس در یونسکو آغاز شد/ جلفا بهترین نقطه جهان در جاذبه‌های علمی زمین‌شناسی

ژئوپارک ارس شامل پنج ژئوسایت کوه علی‌باشى، کوه کیامکى، کوه گئچى قالاسى، آبشار ماهاران و آبشار آسیاب خرابه است که هر کدام نمونه‌هاى زمین‌شناسى کم‌نظیرى دارند.

image_pdfimage_print
عملیات اجرایی ثبت ژئوپارک ارس در یونسکو آغاز شد
محسن خادم عرب باغی، در جلسه بررسی برنامه‌های اجرایی ثبت جهانی ژئوپارک ارس، دستور آغاز عملیات اجرایی این پروژه را صادر کرد.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، در جلسه بررسی برنامه های اجرایی ثبت جهانی ژئوپارک ارس، علیرضا امری کاظمی کارشناس مسئول امور ژئوپارک‌ها و ژئوتوریسم سازمان زمین‌شناسی آخرین وضعیت این پروژه را تشریح کرد و از آمادگی برای انجام مراحل ثبت جهانی ژئوپارک ارس خبر داد.

محسن خادم عرب باغی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس ضمن تایید برنامه های پیشنهادی با تاکید بر آمادگی سازمان منطقه آزاد ارس برای ثبت جهانی این پروژه و تاکید بر اجرای سریع برنامه های تدوین شده، گفت: عضویت ژئوپارک پیشنهادی ارس در شبکه ژئوپارک های یونسکو به عنوان دومین ژئوپارک خاورمیانه تحول چشمگیری در عرصه گردشگری ارس ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به بازخوردهای مناسب این رویداد جهانی، برنامه ریزی و اجرای طرح های عمرانی و زیرساختی در کنار اجرای دوره های آموزشی، طراحی و نصب تابلوهای اطلاع رسانی و توجه به توسعه و تولید صنایع دستی را از اهداف ثبت جهانی ژئوپارک ارس اعلام کرد.

منطقه ارس در شمال غرب ایران، یکی از نقاط منحصر به فرد کشور از دیدگاه پدیده‌های کم‌نظیر زمین‌شناختی است که می‌توان از آنها به عنوان «میراث زمین‌شناختی» یاد کرد. میراث زمین‌شناختی بخش بی‌جان طبیعت است که سیر شکل‌گیری و تکامل زمین را نشان داده و ارزش گردشگری، علمی و آموزشی دارد.

پرونده‌ی ژئوپارک ارس در سال ۱۳۸۹ به شبکه‌ی جهانی ژئوپارک‌ها فرستاده شد و پس از بازدید ارزیابان این شبکه از ارس در سال ۱۳۹۰، این منطقه واجد شرایط کافی برای معرفی به عنوان ژئوپارک جهانی تشخیص داده نشد و قرار شد پس از رفع نواقص و تکمیل موارد مشخص شده، دوباره درخواست جدیدی آماده و ارسال شود. در سال های اخیر با توجه ویژه مدیریت سازمان منطقه آزاد ارس ، زیرساخت های لازم تامین شده و ژئوپارک ارس که مورد توجه شبکه‌ی جهانی ژئوپارک‌ها می باشد، بعد از ژئوپارک قشم بعنوان دومین ژئوپارک خاورمیانه در یونسکو ثبت خواهد شد.

ژئوپارک ارس شامل پنج ژئوسایت کوه علی‌باشى، کوه کیامکى، کوه گئچى قالاسى، آبشار ماهاران و آبشار آسیاب خرابه است که هر کدام نمونه‌هاى زمین‌شناسى کم‌نظیرى دارند. یکی از مهمترین و بارزترین جاذبه‌های علمی منطقه ارس، مرز دوره‌های زمین‌شناسی «پرمین» و «تریاس» است که تنها در چند نقطه‌ی معدود در جهان قابل مشاهده است و از بین آن‌ها جلفا بهترین نقطه به شمار می‌رود.

انتهای خبر