گزارش بیست و دومین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور در تبریز:

تأکید بر کاهش نرخ تولید و حمایت از تولید صادرات محور

تقدیر از تلاش های دولت، تاکید بر مدیریت دولت در بهبود فضای صادرات با کاهش نرخ تولید و جلوگیری از واردات بی رویه در بیست و دومین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور در تبریز

image_pdfimage_print

بیست و دومین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور امروز با حضور صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی در تبریز آغاز به کار کرد ه و سخنران مراسم روز آغازین ضمن تقدیر از تلاش های دولت ، بر مدیریت دولت در بهبود فضای صادرات با کاهش نرخ تولید و جلوگیری از واردات بی رویه تاکید کردند.

تأکید بر کاهش نرخ تولید و حمایت از  تولید صادرات محور / انتقاد از بانکها و مدیریت مناطق آزاد تجاری

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، بیست و دومین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور امروز با حضور صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی در تبریز آغاز به کار کرد.

در ابتدای این همایش، صمد حس زاده رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به برگزاری این همایش اظهار داشت: امید است در همایش حاضر هم بتوانیم قدم‌های موثری برای رسیدن به اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برداریم و بتوانیم به رشد حداقل پنج درصدی اقتصادی نائل شویم خوشبختانه  در بیشتر مسائل برای رفع موانع تولید اقدامات بزرگی صورت گرفته و لایحه رفع موانع تولید و تحولات سازنده‌ای در برخی از قوانین گمرکی و مالیاتی نتیجه این همایش‌ها در سال‌های گذشته بوده است.

وی افزود: در اوایل انقلاب توجه مطلوبی به این هنر صنعت نشده بود و مدیرانی که متولی امر بودند با بکار بردن القابی مثل فئودال و سرمایه دار و … برای فعالان صنعت فرش، این هنر صنعت را به سمت کوچک شدن بردند و در نهایت این هنر از دست آذربایجان و ایران خارج شد و مواد اولیه مرغوب کم کم فروغ خود را از دست دادند.

استاندار آذربایجان شرقی: رشد صنعت از نتایج مثبت برجام است

اسماعیل جبارازده استاندار آذربایجان شرقی در بیست و دومین همایش ملی  توسعه صادرات غیرنفتی کشور در تالار پتروشیمی تبریزبا اشاره به رشدرشد ۱۲ درصدی صادرات آذربایجان شرقی در سالهای اخیر اظهار داشت: در سال های اخیر با توجه به اقداماتی که صورت گرفته است، کشور جایگاه خوبی را در بخش توسعه صنعت و صادارات پیدا کرده و این کار به دلیل اقدامات خوبی بود که در نتیجه برجام صورت گرفته است.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: دستاورد های برجام برای کشور بسیار خوب بوده و در این مدت صنعت گران و تولید کنندگان توانسته اند با استفاده از برجام جایگاه خود را بالا ببرند و روند رو به رشدی داشته باشند.

وی تصریح کرد: برگزاری این همایش با هدف رفع مشکلات تولید و موانع، منشاء تحولات بسیار سازنده ای بوده و در سال های گذشته با برگزاری این همایش اقدامات بسیار خوبی در بخش صنعت در کشور انجام شده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران:  اتاق تبریز مایه فخر اتاق ایران است /  ۸۷ درصد منابع ما به بانک‌ها وابسته است

غلامحسین شافعی صبح امروز در بیست و دومین همایش ملی  توسعه صادرات غیرنفتی کشور در تالار پتروشیمی تبریز، اظهار داشت: اتاق تبریز مایه فخر اتاق ایران است که با وزنی سنگین یکی از مراکز تاثیرگذار در اتاق ایران به شمار می‌رود.

رئیس اتاق بازرگانی،صنایع و کشاورزی ایران تصریح کرد: در طول دهه گذشته تولید ما از تولید جهانی پیروی نکرده ولی مصرف ما از مصرف جهانی پیروی کرده است؛ در نتیجه شکاف تکنولوژیکی بالایی بین تولید ما با جهان ایجاد شده و اگر این مشکل را التیام ندهیم در بازارهای جهانی نخواهیم توانست به اهداف مورد انتظار دست یابیم.

وی ادامه داد: ما آخرین اطلاعات را در مورد آخرین تولیدات داریم و این نگرانی وجود دارد بسیاری از واحدهای تولیدی در چند سال آینده از مصرف بازار داخلی هم حذف شوند؛ بنابراین در احیای واحدهای مشکل‌دار منابع محدود را در اولویت‌بندی باید مورد توجه قرار داد و در این عرصه مشکلات ساختاری و زیرساختی بسیاری داریم.

شافعی اعلام کرد: ۸۷ درصد منابع ما به بانک‌ها وابسته است و رقم بسیار پایینی به بازار سرمایه بستگی دارد و بازار سرمایه ما تقریبا غیرفعال است؛ رونق بخشیدن به بازار سرمایه در برنامه ششم مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در ارتباط با اتحادیه‌های منطقه‌ای برنامه‌هایی داریم، افزود: در این راستا ۶۵ کشور مسیر جاده ابریشم با پشتیبانی ‌اتاق ایران یک اتاق بازرگانی مشترک تشکیل داده‌اند و در دو ماه آینده اجلاس کشورهای اوراسیا برگزار می‌شود و ایران به عضویت اوراسیا در می‌آید.

رحمانی: افزایش۹ درصدی صادرات در کشور

رضا رحمانی در بیست و دومین همایش توسعه صادرات غیر نفتی کشور در تبریز با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، توجه ویژه ای به رفع مشکلات حوزه تولید و صنعت کشور دارد، افزود: بدون لحاظ وقت و محدودیت زمانی برای کار کردن، تمامی توان خود را در وزارت صنایع برای کاهش و ریشه کن کردن مشکلات حوزه تولید به کار گرفته ایم.

وی مقوله تولید را شاه بیت و کلید اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و ابراز کرد: با توجه به بحث تولید داخلی و افزایش کیفیت کالاهای تولیدی می توان در راستای تحقق حوزه اقتصاد مقاومتی گام برداشت.

رحمانی همچنین با اشاره به مشکلات مالی موجود در دولت افزود: وضعیت درآمدهای دولت تدبیر و امید به حدی است که در برخی مواقع، پرداخت حقوق کارمندان نیز به سختی انجام شده است.

وی با اشاره به وضع تحریم های ظالمانه غرب علیه جمهوری اسلامی گفت: اکثر واحدهای تولیدی و صنعتی به دلیل کوچک بودن همچون یک نهال شکستند و این دولت تلاش کرد که با یکسری اقدامات مدبرانه همچون برگزاری مستمر جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی، بازدید میدانی از واحدها و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، اکثر مشکلات را رفع کرده و تعداد بسیار زیادی از این واحدها را به چرخه تولید بازگرداند.

به گفته این مقام مسئول، تا امروز توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به واحدهای تولیدی و صنعتی مشکل دار کشور در راستای حمایت از تولید و تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت شده است.

وی همچنین به مهم ترین اولویت های وزارت صنعت در سال آتی اشاره کرد که از آن بین می توان به نوسازی صنایع، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و صنعتی، تکمیل طرح های نیمه تمام و نوسازی صنوف تولیدی اشاره کرد.

رحمانی با اشاره به پیشی گرفتن صادرات از واردات در سال قبل عنوان کرد: خوشبختانه در ۹ ماهه نخست سالجاری نیز شاهد افزایش بیش از ۹ درصدی صادرات و همچنین کاهش ۱۷ درصدی واردات در کشور هستیم.

وی با بیان اینکه بحث واردات بی رویه در حال کنترل است ابراز کرد: در این حوزه، برنامه  منسجمی در وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شده و نسبت به سال گذشته نیز بیش از ۱۰ میلیارد دلار  در حوزه واردات، کاهش داشته ایم.

وی همچنین سخنان خود بر لزوم تقویت کنسرسیوم های صادراتی در تبریز و آذربایجان تاکید کرد.

آیت الله شبستری:  مناطق آزاد به مرکز واردات اجناس خارجی تبدیل شده‌اند / دولت مدیریت کند

آیت الله محسن مجتهد شبستری هم در این همایش ضمن اشاره به ماموریت اصلی مناطق آزاد تجاری در توسعه صادرات کشور  گفت:مناطق آزاد تجاری یکی از مهم ترین مراکز برای رونق صنعت کشور در بخش توسعه صادرات غیرنفتی هستند.

آیت الله مجتهدشبستری با بیان اینکه دولت می‌تواند ناظر خوبی باشد ولی نمی‌تواند تاجر خوبی بوده و مستقیما وارد تولید و صادرات شود، اضافه کرد: اعطای مشوق‌های صادراتی باید از طریق دولت و مجلس مورد توجه قرار گرفته و تسهیلات، معافیت‌های عوارضی و مالیاتی در دستور کار باشد.

وی با انتقاد از فعالیت های مناطق آزاد متذکر شد: ماهیت ایجاد مناطق آزاد این بود که منطقه ای باشد برای صادرات نه مکانی برای فروش اجناس خارجی ،که باید در این راستا اقداماتی انجام یابد و دولت باید جلوی افزایش مناطق آزاد را بگیرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی در عین حال خاطرنشان کرد: لازم است در ساختار مناطق آزاد تحول اساسی صورت پذیرد.
وی با بیان اینکه اصل ۴۴ که اقتصاد کشور را به سه قسمت تقسیم کرده آنطور که باید و شاید اجرا نشده و واگذاری بعضی از واحدهای تولیدی دچار اشکال بوده و مانعی است برای رشد صادرات افزود: اگر این اصل خوب اجرا شود قسمتی از مشکلات اقتصادی حل شود.

اتاق بازرگانی ظرفیت‌های گردشگری تبریز را مورد توجه قرار دهد/ تبریز 2018 در خدمت توسعه اقتصاد کشور

شهردار تبریز: ظرفیت‌های گردشگری تبریز ۲۰۱۸ در خدمت توسعه اقتصاد کشور است

صادق نجفی در بیست‌و‌دومین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور، با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: تبریز شهری محوری است که متعلق به همه یران است و از نظر پشتیبانی از رویکردهای کلی نظام اسلامی، همواره پیشتاز بوده است.

شهردار تبریز با یادآور شدن فرصت‌های اقتصادی تبریز ۲۰۱۸ اظهار داشت: حوزه گردشگری و ابعاد مختلف اقتصادی و فرهنگی آن، از جمله فرصت‌های صادرات غیرنفتی است؛ در این راستا با هماهنگی شورای محترم شهر و مدیریت استان، مشوق‌های متنوعی در بخش‌های مختلف زیرساخت‌های توسعه گردشگری شهر تبریز تدوین شده است.

وی ادامه داد: تبریز ۲۰۱۸ هدف نهایی نیست، بلکه بستر توسعه‌محوری است که باید در خدمت اهداف کشوری باشد؛ این چشم‌انداز از شهری چون تبریز که با هویت شهری بیش از ۴ هزار سال، همواره نقش هدایت‌کننده در توسعه کشور داشته است، قطعا انتظار شایسته‌ای است؛ با این حال، مدیریت و هدایت این موضوع، نیازمند یک توجه ملی است.

نجفی متذکر شد: از اتاق بازرگانی کشور انتظار می‌رود، ظرفیت‌های گردشگری شهر تبریز را به عنوان یک فرصت مهم ملی مورد توجه قرار داده و تسهیلات این موضوع را در یکی از کارگروه‌ها و جلسات مرتبط بررسی و معرفی کند.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران: رفع موانع تولید به استمهال وام‌ها با بهره‌های ۱۸ درصدی و بالاتر خلاصه نشود!

سید عبدالوهاب سهل آبادی از تلاش های دولت برای رفع موانع تولید قدردانی کرد و گفت: بهبود نگاه جامعه جهانی به کشور ما بزرگترین خدمت دولت است.

سهل آبادی با بیان اینکه یکی از اصول مهم‌ صادرات بحث تولید است، افزود: مگر می‌شود در شرایطی که تسهیلات بانکی برای جامعه کار و تولید به وجود آورده، بدهی‌های معوق غلطیده روی هم صنعت را در ستادهای تسهیل با استمهال و بهره حل کنید، بهره‌هایی که روز به روز اضافه می‌شود.

سهل‌آبادی تصریح کرد: در کشوری که ۸۰ هزار واحد صنعتی دارد تولیدکنندگان باید به نحوی مشکلات برون سازمانی خود را حل کنند، ما نیاز به کیفیت، بسته‌بندی و… داریم، ولی قیمت تمام‌شده با وجود مسائل حاضر سر به فلک می‌گذرد.

وی تاکید کرد: امید است سعی شود رفع موانع تولید به ستاد تسهیل و استمهال وام‌ها با بهره‌های ۱۸ درصدی و بالاتر خلاصه نشود بلکه منابع انسانی و مالی به درستی مدیریت شود، سهم تولید از درآمد هدفمندی فراموش شده است و کم کم ما تولیدکنندگان نیز این سهم خود را فراموش می‌کنیم.

گفتنی است در این مراسم شهردار تبریز به نشانه تقدیر از سهل آبادی نشان افتخار شهروند تبریز را بر سینه  وی چسباند.

انتهای خبر