معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت آذربایجان شرقی اعلام کرد:

رشد ۲۰ درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی از آذربایجان شرقی/ صادرات ۳۷۰ میلیون دلاری محصولات مس سونگون با رفع تحریم ها

غلامعلی راستی، بخش مهمی از این رشد صادرات را مربوط به افزایش صادرات مس سونگون دانست و افزود: با اجرائی شدن برجام و رفع تحریم ها شاهد صادرات ۳۷۰ میلیون دلاری محصولات مس سونگون بودیم.

image_pdfimage_print

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت آذربایجان شرقی با اعلام اینکه در ۹ ماهه امسال ارزش صادرات کالاهای غیر نفتی استان از کل گمرکات کشور یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار است، گفت: نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد ۲۰ درصدی برخوردار است.

 به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی، غلامعلی راستی در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان، وزن کالاهای صادر شده را یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن اعلام کرد.
وی بخش مهمی از این رشد صادرات را مربوط به افزایش صادرات مس سونگون دانست و افزود: با اجرائی شدن برجام و رفع تحریم ها شاهد صادرات ۳۷۰ میلیون دلاری محصولات مس سونگون بودیم.
وی مقصد کالاهای صادره را ۸۹ کشور اعلام کرد و گفت: در این مدت عمده بازارهای هدف صادراتی استان، کشورهای عراق با (۲۳۵میلیون دلار) ، ترکیه (۱۸۴میلیون دلار) ، جمهوری آذربایجان (۱۳۶میلیون) ، ارمنستان (۱۳۰ میلیون دلار) ، افغانستان (۴۸ میلیون دلار) ، گرجستان (۳۲ میلیون دلار) ، پاکستان (۳۰ میلیون دلار) ، ایتالیا (۲۱ میلیون دلار) ، روسیه (۸ میلیون دلار) و ترکمنستان (۵ میلیون دلار) بود.
وی اضافه کرد: بررسی ترکیب کالا های صادراتی نشان می دهد کالاهای صنعتی به ارزش۶۹۳میلیون دلار و با سهم ۴۰ درصدی، محصولات مس سونگون با ارزش ۳۱۷/۵ میلیون دلار و سهم ۱۹ درصدی و کالاهای کشاورزی به ارزش ۱۸۶میلیون دلار با سهم ۱۱ درصدی رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به صادرات ۷۷۲ میلیون دلاری کالا از گمرکات استان در ۹ ماهه امسال، ادامه داد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری نداشته است.
آذربایجان شرقی به دلیل وجود تشکل های دولتی و خصوصی در حوزه خدمات بازرگانی و اقتصادی مانند اتاق بازرگانی و صنایع معادن، وجود پنج مرکز گمرک، برخورداری از سیلوها، انبارها و سردخانه های مناسب، قرار گرفتن در جاده ابریشم و دسترسی آسان به کشورهای همسایه یکی از قطب ها و مراکز تجارتی در شمال غرب کشور محسوب شده و بسیاری از فعالان اقتصادی استان در سراسر کشور در امر داد و ستد فعالند و بخش مهمی از تولیدات استان از طریق مبادی گمرکی واقع در سایر استان ها صادر می شود.

انتهای خبر