ارس آماده میزبانی از گردشگران نوروزی

قائم مقام ستاد خدمات سفر منطقه آزاد ارس: ثبت جهانی آیین های بومی در راستای توسعه گردشگری داخلی و خارجی ارس/ احداث مجتمع تفریحی پارک آبی در جلفا

وجود ۲۵ جاذبه‌ گردشگری و میزبانی از نهمین اثر ایران در فهرست جهانی یونسکو منجر به حضور گردشگران متعدد داخلی و خارجی شده است.

image_pdfimage_print
ارس با زبان هنر به پیشواز نوروز 96 می رود
قائم مقام ستاد خدمات سفر ارس گفت: وجود ۲۵ جاذبه‌ی گردشگری در این خطه و همچنین میزبانی از نهمین اثر ایران در فهرست جهانی یونسکو منجر به حضور گردشگران متعدد داخلی و خارجی شده است.
به گزارش اختصاصی اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، یوسف داداش زاده در نشست خبری تشریح برنامه های نوروزی سازمان منطقه آزاد ارس، با بیان اینکه ارس دارای جاذبه های بسیار زیاد گردشگری چون رود ارس، طبیعت بکر، اماکن تاریخی و بازار است و همین موضوع باعث تنوع بخشی در این حوزه می شود، گفت: تنوع بخشی و کیفیت بخشی دو رویکرد اصلی سازمان در برنامه‌های امسال عید نوروز است.

وی افزود: این ستاد با تشکیل ۱۴ کمیته‌ی تخصصی از دی ماه سال جاری آغار به کار کرده و با تکیه بر اطلاعات میدانی بدست آمده از فعالیت ستاد خدمات سفر سال ۹۵، نقاط قوت استمرار و نقاط ضعف ارتقاء خواهند یافت که در کنار آن، اقدام به بازرسی های ادواری و سخت گیرانه از مراکز اقامتی و خدماتی منطقه آزاد ارس شده است تا به ارائه بهترین خدمات در ایام نوروز مطمئن باشیم.

داداش زاده از مهم ترین برنامه های امسال ارس در نوروز ۹۶ به جشنواره های تئاتر خیابانی و دومین جشنواره بین المللی تخم مرغ های نوروزی اشاره کرد و با تاکید بر افزایش برنامه های فرهنگی گفت: امسال شاهد برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی، هنری و ورزشی از جمله مسابقات قرآنی، جشنواره تئاتر خیابانی، نورافشانی، جشنواره عشایر، اتوبوس های ارس گردی رایگان، مسابقات بومی، کنسرت های موسیقی، مسابقات قایقرانی و ماهیگیری و مسابقات کارتینگ و زیپ لاین در سطح منطقه آزاد ارس خواهیم بود.

وی بیان داشت: به علت قرار گرفتن در نقطه‌ی مرزی و وجود موانع در راستای اخذ مجوزهای مربوطه امسال پرواز گردشگری و بالن نخواهیم داشت.
معاون فرهنگی و اجتماعی گردشگری منطقه آزاد ارس با اشاره به لزوم بهره مندی از ظرفیت های سنتی و بومی منطقه به ویژه‌ی غذاهای محلی و بازی های بومی، گفت: در این راستا بزودی آش محلی قوروت قـیله علمدار به ثبت ملی خواهد رسید.

وی خاطر نشان کرد: در راستای احیای آداب و سنن بازی‌های بومی و محلی شناسایی شده که در نقاط مختلف منطقه همراه با آموزش به نمایش در خواهند آمد.

وی همچنین گفت: آیین تخم مرغ های نوروزی در ارس ثبت ملی شده است و با بین المللی شدن این جشنواره، مقدمات ثبت جهانی رنگ آمیزی تخم مرغ های نوروزی به نام ایران فراهم می شود.

 داداش زاده تاکید کرد: سازمان منطقه آزاد ارس در حال فراهم کردن مقدمات برای ثبت جهانی ژئوپارک ارس است که این موضوع بر اساس پیش بینی ها در سال ۲۰۱۸ محقق خواهد شد تا ارس بعد از قشم دومین ژئوپارک ثبت شده در خاورمیانه باشد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس، نمایشگاه صنایع دستی در منطقه آزاد ارس را ابزاری جهت توانمند سازی ظرفیت‌های محلی دانسته و عنوان کرد: بر همین اساس نمایشگاه های گسترده صنایع دستی و آثار هنری تولید شده توسط هنرمندان بومی این منطقه در ایام نوروز برگزار می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه اکثر برنامه‌ها با محوریت گروه‌های بومی انجام می‌پذیرد، تصریح کرد: در کنار عناوین مختلفی که منطقه‌آزاد ارس دارد می‌خواهیم برای نخستین بار اقتصاد هنری را در این منطقه رقم زده و ارس را به هنرپرورترین منطقه مبدل سازیم.

داداش زاده با اشاره تامین زیرساختهای گردشگری لازم خاطر نشان کرد: منطقه آزاد ارس از لحاظ گردشگری به دو مسیر غرب و مسیر شرق جلفا تقسیم بندی شده که در بخش غربی که از شهر جلفا تا کلیسای سنت استپانوس را شامل می شود، اقداماتی همچون بهبود وضعیت آسفالت جاده و ایجاد مکان هایی برای استراحت گردشگران، نمازخانه و احداث ۹۶ چشمه سرویس بهداشتی انجام گرفته است.

وی افزود: در مسیر شرق نیز که از شهر جلفا تا خداآفرین را شامل می شود، چندین نمازخانه و محل استراحت مسافران تجهیز شده و همچنین ۱۲۴ چشمه سرویس بهداشتی نیز دایر شده است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس خاطرنشان کرد: همچنین بخش دیگری از جاده مرند به جلفا نیز به طور ۶ کیلومتر امسال تعریض شده و به بهره برداری رسیده است.
وی گفت: در نوروز ۹۶ به تعداد پارکینگ های جلفا افزوده شده است و پارکینگ های جدیدی در مقابل بازار آراز، پارک شهر و مسیر پارک کوهستان به مسافران نوروزی خدمات لازم را ارائه خواهند داد.
داداش زاده در پاسخ به سوال اعتدال پرس درخصوص نحوه استخراج آمار گردشگران ورودی منطقه آزاد ارس و ابهامات موجود در این خصوص گفت: امسال برای اولین بار، کلیه گیت های ورودی های منطقه آزاد ارس مجهز به دوربین های هوشمند پلاک خوان شده اند و امسال آمار بسیار دقیق از میزان گردشگران نوروزی ارس ارائه  خواهد شد.

داداش‌زاده همچنین در پاسخ به پیشنهاد سردبیر اعتدال پرس مبنی بر اهمیت توجه به گردشگری لوکس با توجه به ضریب درآمدزایی بسیار بالای آن و اقدامات صورت گرفته در این خصوص، از طرح‌های در دست اجرا خبر داد و اذعان کرد: مجتمع تفریحی پارک آبی با اعتباری بالغ بر ۵۴ میلیارد تومان از سوی یک سرمایه گذار بخش خصوص در  دست ساخت مس باشد که هم اکنون سازه‌ی آن احداث گردیده و همچنین سرمایه‌گذاران دیگری نیز برای احداث شهربازی مدرن اعلام آمادگی نموده اند که در مرحله‌ی بررسی کارشناسی است.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد ارس بعد از تبریز، قطب دوم گردشگری در رویداد تبریز ۲۰۱۸ خواهد بود، گفت: نوروز ۹۶ نشان خواهد داد که این شهر و منطقه آزاد ارس قابلیت میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی را به بهترین نحو ممکن دارد.

بیش از ۲۵ جاذبه طبیعی و تاریخی شاخص در انتظار گردشگران نوروزی ارس

 دبیر ستاد خدمات سفر ارس گفت: بیش از ۲۵ جاذبه طبیعی و تاریخی شاخص در انتظار گردشگران نوروزی ارس است و امسال شاهد افزایش برنامه های جذاب فرهنگی و هنری در ایام نوروز هستیم.
مهدی عباسی هم در نشست خبری تشریح برنامه های نوروزی سازمان منطقه آزاد ارس، گفت: در طول یک سال گذشته برای بهبود وضعیت مسیر گردشگری غرب جلفا، ۵ میلیارد تومان هزینه شده است و در این مسیر شاهد هیچ کمبودی نخواهیم بود.عباسی خاطرنشان کرد: در طول ۳ سال گذشته بیش از ۷ میلیارد تومان برای مرمت آثار و اماکن تاریخی توسط سازمان منطقه آزاد ارس هزینه شده است و هم اکنون تمام این اماکن به طور کامل در خدمت گردشگران هستند.
وی افزود: حدود ۲ میلیارد تومان نیز برای تعویض روکش آسفالت مسیر شرق جلفا هزینه شده است و در این مسیرها به تعداد مورد نیاز نمازخانه، امکانات استراحتی و سرویس های بهداشتی، جهت رفاه حال گردشگران ایجاد شده است.
مدیر گردشگری و میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد ارس، عنوان کرد: کلیسای سنت استپانوس از نظر بلیت فروشی، پربازدیدترین سایت گردشگری استان است و امسال نخستین سالی است که موزه این کلیسا، در معرض دید گردشگران نوروزی قرار خواهد گرفت.
عباسی افزود: اکوموزه روستای گلفرج نیز به عنوان تنها اکوموزه روستایی شمالغرب کشور، با تلاش ساکنین آن بویژه آقای ابدالی رئیس شورای روستا و مساعدت سازمان منطقه آزاد ارس به طور کامل تجهیز شده است و در ایام نوروز میزبان گردشگران خواهد بود.
وی گفت: در زمینه اقامتی نیز علاوه بر اینکه امسال شاهد افزایش ظرفیت هتل ها و مهمان سراهای این منطقه هستیم، به تعداد بیشتری از کاشانه مهمان ها مجوز فعالیت داده شده است.
عباسی ادامه داد: در زمینه اقامتی شاهد افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته هستیم و هم اکنون ظرفیت رسمی هتل های این منطقه تعداد ۹۸۱ تخت به صورت رسمی است که در ایام نوروز با تمهیدات در نظر گرفته شده و استفاده از امکانات سایر ادارات و ارگان ها، این میزان به ۶۷۸۲ تخت افزایش پیدا می کند.

دبیر اجرایی خدمات سفر متذکر شد: در نوروز سال گذشته بالغ بر ۱۲۱ هزار نفر در منطقه آزاد ارس طی ۱۵ روز تعطیلات اقامت داشته‌اند.

عباسی اظهار کرد: منطقه آزاد ارس به دلیل داشتن گردشگرانی در ایام مختلف سال، مقصد دائمی گردشگری محسوب می شود و امسال نیز پیش بینی می شود که با افزایش میزان گردشگران در ارس مواجه شویم.

وی با اشاره به اینکه تقسیمات جهانی گردشگری منطقه‌ی ارس را جزو مقاصد نوظهور دانسته، افزود: این منطقه در شمالغرب کشور میزبان دائمی بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و هنری بوده و جهت تبدیل به منطقه‌ی گردشگری دائمی باید در معرض بازدید داخلی و خارجی باشد.

نماینده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سازمان منطقه آزاد ارس، تصریح کرد: در زمینه تعداد ورود گردشگر خارجی، منطقه آزاد ارس بعد از فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) دومین مرز کشور محسوب می شود و این موضوع نشان دهنده این است که این منطقه قابلیت میزبانی از خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی را دارد.
انتهای خبر