سایه سنگین سیاست بر ورزشی تبریز/ نقدی بر حضور افراد سیاسی و دوشغله در راس هیئت های ورزشی

اینکه اگر مدیران و معاونان آقای استاندار در راس هیئت های ورزشی نبودند نیز چنین اظهار نظر و حمایت غیرمستقیمی از سوی ایشان صورت می گرفت یا نه، سئوالی است که پاسخ آن از عده ی ما خارج است! ———————————————– طی سالیان اخیر، حضور افراد سیاسی و دوشغله در راس هیئت های ورزشی تبریز، به […]

image_pdfimage_print

اینکه اگر مدیران و معاونان آقای استاندار در راس هیئت های ورزشی نبودند نیز چنین اظهار نظر و حمایت غیرمستقیمی از سوی ایشان صورت می گرفت یا نه، سئوالی است که پاسخ آن از عده ی ما خارج است!

———————————————–

طی سالیان اخیر، حضور افراد سیاسی و دوشغله در راس هیئت های ورزشی تبریز، به یکی از چالش های اصلی و عامل ناکامی رشته های مختلف ورزشی آذربایجان شرقی تبدیل شده است.

اعتدال پرس/  به اعتقاد کارشناسان، با حضور افراد سیاسی، دوشغله و غیرمتخصص در راس هیئت های ورزشی آذربایجان شرقی، این مسئولیت ها به پست هایی بی اثر، سفارشی و هدیه ای به مقامات صاحب نفوذ تبدیل شده است.

بر اساس آماری که قبلا توسط وزارت ورزش منتشر شد، آذربایجان شرقی در حوزه ورزش در جایگاه بیست و هفتم کشوری قرار گرفته و به اعتقاد اهالی فن، مهم ترین عامل رکود ورزش استان را باید در ناکارآمدی مدیران و حضور تشریفاتی مسئولان در راس هیئت های ورزشی جستجو کرد.
یادآور می شود، رشته های کاراته، بولینگ و بیلیارد، جودو، دوچرخه سواری، کوهنوردی، فوتبال، وزنه برداری، ورزش های همگانی، جانبازان و معلولان، تنیس، کشتی، دوومیدانی، ژیمناستیک، سه گانه، تکواندو، شنا، شطرنج، شمشیربازی، ووشو، هاکی و … از جمله هیئت هایی  هستند که ریاست آنها طی سالیان اخیر عمدتا بر عهده مدیران ارشد سیاسی استان بوده است.
با این اوصاف، به غیر از تعداد معدودی از هیئت های ورزشی یاد شده، بقیه آنها طی دوران مسئولیت مدیران سیاسی نه تنها توفیقی کسب نکرده اند بلکه جایگاه ممتاز آذربایجان شرقی در آن رشته ورزشی به کلی از دست رفته است.
توصیه بازرسی به تجدید نظر در انتخاب روسای هیئت های ورزشی
برخی از صاحب نظران، حضور دوشغله ها و مدیران دولتی در راس هئیت های ورزشی را غیرقانونی خوانده و نسبت به بی توجهی سازمان بازرسی به این بحث انتقاد می کنند، با اینحال اما، رئیس منطقه پنج و مدیر کل بازرسی آذربایجان شرقی در واکنش به این اظهارات، حضور افراد دوشغله در هیئت های ورزشی استان ها را فاقد منع قانونی دانسته اما نسبت به تجدید نظر در انتخاب روسای هیئت های ورزشی که شاغلند، تاکید دارد.
اکبرغفاری با بیان اینکه در روزهای آغاز فعالیتش در سازمان بازرسی، دغدغه حضور افراد دو شغله در هیئت های ورزشی استان را داشته است، در گفتگو با رسانه ها می گوید: بر اساس پاسخ سازمان بازرسی کل کشور به استعلام اداره کل بازرسی آذربایجان شرقی، ریاست هیئت های ورزشی استان ها شغل محسوب نمی شود لذا تصدی ریاست یک هیئت ورزشی برای افرادی که شاغلند،‌ بلامانع است.
وی توضیح می دهد: قانون دو شغله ها فقط برای روسای فدراسیون ها لازم الاجراست و روسای هیئت های ورزشی در استان ها مشمول این قانون نمی شوند.
غفاری درعین حال، حضور افراد دوشغله در راس هیئت های ورزشی آذربایجان شرقی را جالب ندانست و می گوید: با وجود اینکه انتخاب فرد دوشغله برای تصدی ریاست هیئت ورزشی منع قانونی ندارد اما اداره کل بازرسی آذربایجان شرقی مدتی پیش، در توصیه ای به اداره کل تربیت بدنی آذربایجان شرقی نسبت به تجدید نظر این اداره کل در مکانیسم انتخاب روسای هیئت های ورزشی تاکید کرد.
مدیرکل بازرسی آذربایجان شرقی اضافه می کند: درتوصیه های سه گانه به اداره کل تربیت بدنی اعلام شد که علاوه بر ضرورت روشن شدن تکلیف هیئت هایی که با سرپرستی اداره می شوند و نیز لزوم برگزاری انتخابات هئیت هایی که موعد قانونی انتخاباتشان سپری شده است، در فرایند انتخاب روسای هیئت های ورزشی تجدیدنظر شده و از بکارگیری افراد دوشغله در این مسئولیت پرهیز گردد.
مدیران سیاسی و دوشغله، فرصتی برای رسیدگی به هیئت های خود ندارند
اگر بپذیریم که به لحاظ قانونی منعی برای تصدی گری مسئولان سیاسی در هیئت های ورزشی وجود ندارد اما به لحاظ اخلاقی، نداشتن فرصت زمانی برای رسیدگی به امور هیئت زیرمجموعه آن فرد چندان جالب نیست.
پرواضح است که رسیدگی به چند حوزه مسئولیتی در این عصر امکانپذیر نیست و کم گذاشتن برای هریک از مسئولیت ها نیز خیانتی اخلاقی محسوب می شود.
اغلب ورزشکارانی که هیئت های متبوع آنها با روسای سیاسی اداره می شوند ازغیرقابل دسترس بودن وکم پیدا بودن مسئولان خود در هیئت های یاد شده گلایه دارند.
به گفته این ورزشکاران، روسای هیئت های مورد بحث برای رسیدگی به امورات هیئت فردی را به عنوان جانشین یا دبیر مستقر کرده اند تا کارهای جاری را رتق و فتق کند اما هرگز دامنه اختیارات و مسئولیت این فرد در سطح مسئول هیئت نیست.
برخورد با روسای کم کار؛ وعده ای توخالی!
در حالیکه برای انتخاب فرد دوشغله جهت تصدی ریاست یک هیئت ورزشی، منع قانونی وجود ندارد اما بر اساس اعلام مدیران سازمان ورزش آذربایجان شرقی، قرار بود تا نسبت به برخورد با روسای کم کار هیئت های ورزشی با محوریت هئیت هایی که افراد دو شغله در راس آن ها قرار گرفته اند، اقدام شود؛ وعده ای که از همان ابتدا هم توخالی و غیرقابل اجرا به نظر می رسید!
سید محمدشروین اسبقیان، مدیرکل سابق تربیت بدنی آذربایجان شرقی در آن زمان به خبرنگاران گفته بود: رئیس یک هیئت ورزشی، صرفنظر از مسئولیتی که دارد باید در کسوت ریاست هیئت، با اداره کل تربیت بدنی ارتباط تنگاتنگی داشته باشد.
وی با انتقاد از روسای دوشغله ای که برای انجام امور هئیت ورزشی، فرصت لازم را اختصاص نمی دهند، ‌آن را نوعی ظلم به ورزش آذربایجان خوانده و تاکید کرده بود: این اندیشه که روسای متنفذ، بخاطر مسئولیتشان در مسند ریاست هیئت ورزشی باقی خواهند ماند، اندیشه ای نادرست بوده و مدیریت تربیت بدنی آذربایجان شرقی به هیچ عنوان این افراد را تحمل نخواهد کرد.
اسبقیان، در آن زمان از برخورد قاطع تربیت بدنی با “روسای دوشغله کم کار” خبر داده و تاکید کرده بود: تربیت بدنی استان با برگزاری جلسات تخصصی ماهانه، عملکرد هیئت های ورزشی را با حضور روسای این هیئت ها رصد می کند.

البته با این لحن آقای مدیرکل، از همان ابتدا نیز معلوم بود وعده های داده شده با هدف تسکین افکار عمومی بوده و چنین برخوردی هرگز عملی نخواهد شد.
اسبقیان البته در اظهار نظری که بخش نخست گفته های خود را تعدیل کرده و بهانه ای برای فرار از وعده های پیشین خود به شمار می آمد، به خبرنگاران گفته بود: حضور مدیران دستگاه های اجرایی در هیئت های ورزشی یک فرصت است چراکه به نظر می رسد ریاست یک هیئت ورزشی توسط مدیر دستگاه اداری، می تواند زمینه ساز اداره مدبرانه هیئت ورزشی شود!
زور مدیرکل تربیت بدنی به مدیران سیاسی می رسد؟
وعده ی برکناری روسای سیاسی هیئت های ورزشی از زبان رئیس سازمان ورزش استان زمانی خنده دار می شود که بدانیم برخی از روسای یاد شده در واقع مدیران ارشد و بالادست آقای مدیرکل بوده و آنها در تمام جلسات اداری مجبورند مقابل ایشان خم و راست شوند!
به عنوان مثال هم اکنون معلوم نیست مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی چگونه می تواند عملکرد هیئت جودو را که ریاست آن بر عهده مدیرکل سیاسی امنیتی استانداری سابق و مدیرکل فعلی حوزه استانداری است بررسی و در صورت کم کاری، وی را بازخواست کند چرا که مثل روز روشن است تبعات چنین اقدامی قطعا سنگین خواهد بود!
نگاهی گذرا به سوابق مدیرانی که با وجود سال ها تکیه زدن به مسند هیئت های ورزشی، نه تنها توفیقی به دست نیاورده بلکه ورزش های مذکور روزبه روز با افول روبرو شده نشانگر آن است که مدیران کل تربیت بدنی اگر هم اختیار داشته باشند، از نظر محذورات اداری یا اخلاقی قادر به پاسخگو کردن یا برکناری زیردستان قدرتمندتر از خود ندارند!
توفیقات مدیران کم رنگ است
یکی از دلایل (یا به عبارت دیگر بهانه های) حامیان حضور مدیران ارشد بر راس هیئت های ورزشی، ایجاد امکانات در آن رشته با استفاده از جایگاه دولتی این افراد بیان می شود.
با نگاهی به عملکرد این مدیران تنها وضعیت هیئت دوچرخه سواری آذربایجان شرقی درخشان و قابل قبول است و دیگر هیئت های مشابه عملکرد قابل دفاعی نداشته اند.
عظیم ممقانی، مدیرعامل پتروشیمی تبریز است و سکان هیئت دوچرخه سواری استان را نیز به دست دارد. وی توانسته با امکانات مجموعه خود باشگاه پتروشیمی را حمایت کرده و علاوه بر تربیت قهرمانان بسیار در این رشته، باشگاه مذکور را را به سکوی نخست آسیا نیز برساند.
اصل بر دموکراسی است/هرکس می تواند رئیس هیئت باشد
با همه این اوصاف، استاندار و رئیس شورای ورزش آذربایجان شرقی نظر دیگری دارد و معتقد است که اگر بنا را بر دموکراسی بگذاریم، ‌فرد دوشغله ای که برای اداره یک هیئت ورزشی توسط مجمع عمومی انتخاب می شود، باید با قوت تمام مورد حمایت، قرار گیرد.
احمد علیرضا بیگی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشته بود: وقتی دست اندرکاران یک رشته ورزشی به این دیدگاه می رسند که کاندیدای ریاست هیئت مربوطه درعین دو شغله بودن، برای حضور در راس مدیریت آن هیئت ضروری است، باید به این نظر احترام گذاشت.
اینکه اگر مدیران و معاونان آقای استاندار در راس هیئت های ورزشی نبودند نیز چنین اظهار نظر و حمایت غیرمستقیمی از سوی ایشان صورت می گرفت یا نه، سئوالی است که پاسخ آن از عده ی ما خارج است!
***

چنانکه گفته شد، ریاست اغلب هیئت های ورزشی آذربایجان شرقی به عنوان بازوان اصلی امور اجرایی ورزش استان برعهده افراد دوشغله والبته غیر متخصص نهاده شده است؛ موضوعی که ضمن ایجاد موجی از نگرانیها دربین ورزش ‌دوستان، ابهاماتی را در اذهان عمومی ایجاد کرده است.

با این اوصاف، علاقمندان حوزه ورزش آذربایجان شرقی انتظار دارند با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، مسئولان جدید، موضوع ناکارآمدی روسای هیئت های ورزشی استان را که نتیجه ای جز وارد کردن آسیب های جدی بر پیکیره ورزش منطقه نداشت، با نگاهی کارشناسی و دلسوزانه پیگیری کرده و نسبت به اصلاح ساختارهای نادرست اقدام کنند.

 مهرداد خوشکار مقدم/

انتهای خبر