۱۳ منتخب شورای شهر تبریز مشخص شد/ حاشیه های جالب انتخابات شورای پنجم ؛ از ماجرای عجیب تایید صلاحیت ها تا ترکیب مهندسی شده شورا

حضور نماینده اسبق تبریز، معاون سابق استاندار و رئیس اسبق سازمان برنامه و بودجه استان، وزن این دوره از شورای شهر تبریز را بسیار بالا برده است که قطعا می تواند منشاء تحول در سطح فعالیتهای نهاد شهرداری باشد.

image_pdfimage_print
شورای پنجم، بستر تحولات آتیه‌ساز در تاریخ توسعه شهر تبریز
همزمان با پایان شمارش آرا در تبریز، نتایج نهایی انتخابات شورای اسلامی کلانشهر تبریز مشخص شد.

به گزارش اختصاصی اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، پس از یک ماراتن نفس گیر و رقابت بسیار فشرده توام با حاشیه های فراوان، ۱۳ منتخب پنجمین دوره شورای شهر تبریز مشخص شد.

فرماندار تبریز با حضور درجمع خبرنگاران اعلام کرد: پس از شمارش و تجمیع آراء ۶۱۶ صندوق کلانشهر تبریز، افراد زیر حائز آراء برتر شدند:

 اعضای اصلی:

۱) شهرام دبیری اسکویی
۲) شکور اکبرنژاد
۳) فریدون بابایی اقدم
۴) محرم محمدزاده قره بلاغ
۵) سعید دباغ نیکوخصلت
۶) عبدالله تقی پور حلاجان
۷) فرج محمدقلیزاده
۸) سونیا اندیش
۹) محمدباقر بهشتی
۱۰) کریم صادق زاده تبریزی
۱۱) علی آجودان زاده
۱۲) غلامحسین مسعودی ریحان
۱۳) محمد اشرف نیا

اعضای علی البدل:

۱) ایرج شهین باهر
۲) محمدحسن اسوتچی
۳) اسماعیل چمنی
۴) نصرت الله شاهدی
۵) محمدحسین جعفری
۶) زین الدین هریسی نژاد
۷) محمدرضا خداوردی زاده
۸) موسی اشرفی

گفتنی است، انتخابات این دوره شورای شهر تبریز حاشیه های بسیار جالبی داشت که در زیر می آید:

  • از ۲۱ عضو شورای فعلی تنها ۲ عضو موفق به جلب اعتماد مجدد مردم شدند و مردم تبریز به ۱۶کاندیدای عضو شورای چهارم «نه» گفتند که این امر با توجه به رسوایی های شورای چهارم قابل پیش بینی می نمود( ۳ نفر از اعضای فعلی شورا نیز ثبت نام نکرده بودند)
  • دبیری دوباره و با فاصله بسیار زیاد رای اول تبریز شد
  • تایید صلاحیت کاندیداها در این دوره تبدیل به یک پروسه مضحک و عجیب و غریب شده بود طوریکه برخی کاندیداها حتی تا صبح روز رای گیری، هر چند ساعت یکبار تایید و سپس رد می شدند
  • تبریز جزو معدود کلانشهرهای کشور بود که نتوانست تمام اعضای لیست امید را وارد شورا کند بطوریکه علی رغم فضای سیاسی خاص حاکم بر انتخابات این دوره، ۳ اصولگرا(اشرف نیا، آجودان زاده و بابایی و ۲ چهره مستقل(دبیری و محمدزاده) توانستند با غلبه بر این فضا وارد ترکیب ۱۳ نفره شورا شوند. البته علی رغم این، اصلاح طلبان توانستند با مهندسی آراء و سازماندهی رای حامیان خود اکثریت شورا را بدست بگیرند.
  • در ترکیب این دوره شورای تبریز، تنها یک زن دیده می شود.
  • حضور نماینده اسبق تبریز(اکبرنژاد)، معاون سابق استاندار(اشرف نیا) و رئیس اسبق سازمان برنامه و بودجه استان(بهشتی) وزن این دوره از شورای شهر تبریز را بسیار بالا برده است که قطعا می تواند منشاء تحول در سطوح تصمیم گیری و اجرایی نهاد شهرداری باشد.
  • بسیاری از چهره های معروف و مطرح، از راه یابی به جمع منتخبان نهایی بازماندند که البته با توجه به حضور حجم انبوهی از چهره های برجسته در این دوره از انتخابات، حذف این تعداد قابل پیش بینی بود.
  • با توجه به ترکیب خاص این دوره از شورا، انتخاب شهردار جدید یا ادامه حضور نجفی در مدیریت شهری فعلا قابل پیش بینی نیست.
انتهای خبر