انفجار یا ...!؟

صداهای مهیب خواب را از چشمان تبریزی‌ها گرفت/ موضع‌گیری متفاوت مسئولین درباره شایعه انفجارهای دیشب در تبریز

موضع گیری متفاوت مسئولین موجب ابهام در این باره شده و به نظر می رسد همچنان اصل اولیه مدیریت بحران یعنی اصل اطلاع رسانی مناسب و هماهنگ در تبریز می لنگد.

image_pdfimage_print

شب گذشته و صبح امروز صداهای مهیبی در مناطقی از تبریز به گوش رسید که موجب وحشت شهروندان تبریز شد.

 

 

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، بامداد سه‌شنبه حوالی ساعت ۰۰:۳۰ اخباری مبنی بر شنیده شدن صداهای مهیب در مناطق مارالان، حافظ و ارتش تبریز منتشر و عنوان شد صداها به‌قدری مهیب بوده که ساکنان این مناطق از ترس به خیابان ریخته‌اند.

با گذشت چندین ساعت از انتشار این خبر مقامات رسمی در این‌باره موضع‌گیری های متفاوت داشته اند .

امروز نیز ساکنان منطقه‌ی ولیعصر و مناطق اطراف از وقوع چندین صدای مهیب به‌صورت مستمر خبر داده‌اند.

اخبار غیررسمی حکایت از وقوع انفجار در محل حفاری‌های شرکت گاز دارد ولی موضع گیری متفاوت مسئولین موجب ابهام در این خصوص شده است که به نظر می رسد همچنان اصل اولیه مدیریت بحران یعنی اصل اطلاع رسانی مناسب و هماهنگ در تبریز می لنگد.

پلیس منبع انفجارهای تبریز را تست خطوط لوله گاز

اعلام کرد

معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی آذربایجان شرقی با رد تمام شایعات مربوط به منبع انفجارهای شب گذشته تاکنون در تبریز گفت: صداهای مهیب شنیده شده ناشی از تست لوله های اصلی خطوط لوله گاز در سطح شهر بوده است.

 علی اسمعیل پور با اظهار تاسف از عدم اطلاع رسانی دستگاه های مربوطه نسبت به این موضوع افزود: نخستین صدای مهیب ایجاد شده در روزهای گذشته در محله ی بارون آواک اتفاق افتاد که بنده شخصا در محل حضور یافته و از مراحل کامل تست خطوط لوله گاز و دلیل صداهای ایجاد شده مطلع شدم.

وی در عین حال با اشاره به لزوم هماهنگی نهادهای مسئول در خصوص طرح های مشابه گفت: با توجه به احتمال شایعه پراکنی و حساسیت جامعه، بلید دستگاه های مسئول قبل از هر اقدامی از طریق رسانه های جمعی نسبت به اطلاع رسانی های لازم اقدام نمایند.

اسمعیل پور ادامه داد: جالب اینکه وقتی از شرکت گاز نیز استعلام شد، آنها نیز از موضوع اطلاع نداشتند و بعدا مشخص شد که صدای مذکور ناشی از تست دوره ای خطوط لوله گاز از طریق پیمانکار بوده است!

معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی آذربایجان شرقی اظهار داشت: بر اساس قوانین و استانداردهای شرکت گاز، خطوط اصلی انتقال گاز در سطح شهر باید هر سه سال یکبار تست شده و نسبت به رفع خطر هرگونه نشتی و جلوگیری از وقوع حوادث غیرمترقبه اقدام شود.

به گفته وی، امسال نیز نوبت تست دوره ای خطوط لوله گاز تبریز فرا رسیده و صداهای مشابه در سایر محلات تبریز نیز شنیده خواهد شد.

اسمعیل پور اعلام کرد که نیروی انتظامی آمادگی دارد به منظور رفع هرگونه نگرانی و جلوگیری از شایعه پراکنی، با هماهنگی های لازم خبرنگاران و نمایندگان رسانه های گروهی در محل تست خطوط لوله گاز حضور یافته و از نزدیک با روند کار آشنا شوند.

اسمعیل پور خاطرنشان کرد: خطوط لوله اصلی گاز در هر محل تبریز کیلومترها طول داشته و تست آنها در آخر با صدای مهیبی همراه است که جای نگرانی ندارد.

انفجاری در حفاری‌های شرکت گاز رخ نداده است/ منشأ صداهای مهیب ترکیدن لاستیک کامیون بود

فرماندار تبریز  با اشاره به پخش شایعه‌ی وقوع انفجار در تبریز، ابراز کرد: با وجود اینکه هم اکنون در تهران هستم اما این خبر را از فرمانده نیروی انتظامی استان پیگیر شدم و صداهای شنیده شده به دلیل ترکیدگی لاستیک کامیون باری بوده و هیچ گونه انفجاری رخ نداده است.

رحیم شهرتی‌فر در گفت‌وگو با  آناج، انفجار در حفاری‌های شرکت گاز را نیز تکذیب کرد و تاکید داشت: صداها مربوط به ترکیدگی لاستیک کامیون باری بوده است.

خبر وقوع انفجار در حفاری‌های شرکت گاز کذب محض است/ انجام تعمیرات و تخلیه‌ گاز علت اصلی وقوع سر و صدا در راهنمایی و ولیعصر

خبر وقوع انفجار در حفاری‌های شرکت گاز کذب محض است/ انجام تعمیرات و تخلیه‌ گاز علت اصلی وقوع سر و صدا در راهنمایی و ولیعصر

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌شرقی، خبر منتشر شده مبنی بر وقوع سر و صدای مهیب درپی انفجار حفاری‌های شرکت گاز را کذب خواند و علت شنیده شدن سر و صدا در اطراف منطقه راهنمایی را تعمیرات عادی خواند.

ولی‌اله دینی در گفت‌وگو با آناج با اشاره به اخبار منتشر شده در پایگاه‌اطلاع‌رسانی آناج مبنی‌بر وقوع صداهای مهیب در مناطق حافظ و مارالان تبریز و احتمال وقوع انفجار در حفاری‌های شرکت گاز، این خبر را از اساس تکذیب کرد و توضیح داد: فرماندار تبریز در مصاحبه با رسانه‌ها عنوان کرده هیچ‌گونه انفجاری در حفاری‌های شرکت گاز رخ نداده و بنابه گفته‌ی مسئولین نیروی انتظامی علت ترکیدگی لاستیک کامیون بوده است.

وی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید قبل از درج خبر مراتب را از شرکت گاز پیگیری نمایند، تاکید کرد: کارکنان این شرکت به صورت ۲۴ ساعته‌ی آماده پاسخگویی هستند و مکالمات ضبط می‌شود، لذا تغییری نیز نمی‌توان در آن‌ها ایجاد کرد؛ در بامداد سه‌شنبه حتی یک نفر هم به اداره گاز گزارشی در این‌باره نداده است.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه هیچ‌گونه انفجاری در محل حفاری‌های شرکت گاز رخ نداده است، در پاسخ به سوالی مبنی بر علت شنیده شدن صداهای مهیب پی‌درپی در اطراف خیابان راهنمایی و ولیعصر، متذکر شد: اصلاً قضیه آنطوری که در رسانه‌ها منعکس شده نیست، طبق روال معمول کارکنان مشغول تعمیر یکی از ایستگاه‌ها بودند و بهترین زمان ممکن برای این عملیات فصل تابستان می‌باشد.

وی تصریح کرد: درپی تخلیه گاز وقوع سر و صدا امری بدیهی است اما این به‌معنای انفجار نمی‌باشد و نباید با چنین شایعاتی جو را متشنج کرد.

نیروهای سپاه به‌محض شنیدن صدای مهیب در محل حاضر شدند

نیروهای سپاه به‌محض شنیدن صدای مهیب در محل حاضر شدند/ ترکیدگی لاستیک تریلی مردم را ترساند

فرمانده ناحیه غدیر سپاه عاشورا در گفت‌وگو با خبرنگار آناج در خصوص خبر منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر انفجار در منطقه حافظ و ارتش با اشاره به بررسی میدانی نیروهای سپاه، تصریح کرد: دیشب هنگام شنیده شدن صدای انفجار در این منطقه نیروهای سپاه با حضور در محله حادثه متوجه ترکیدگی تایر تریلی شدند.

عباسی افزود: اتفاق خاصی رخ نداده بود اما صدای ترکیدگی لاستیک به حدی زیاد بود که موجب نگرانی ساکنین منطقه گردید.

گزارش وقوع انفجار در تبریز به دست‌مان نرسیده است

گزارش وقوع انفجار در تبریز به دست‌مان نرسیده است

خلیل ساعی مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‎شرقی در گفت‌‌وگو با آناج درباره شنیده شدن صدای انفجار در بعضی از مناطق تبریز، ابراز داشت: از این موضوع مطلع نیستم و تا به حال خبری در این باره به دست مدیریت بحران نرسیده است.

وی افزود: جای هیچ‌گونه نگرانی نیست و نباید با اتکاء به شایعات فضای مجازی، بر حاشیه‌ها دامن زد.

گفتنی است، هرچند مدیریت بحران در وقایع طبیعی وارد عمل می‌شود اما پیگیری‌‌ها از مسئولین نشان می‌دهد که وقوع هرگونه انفجار کذب است.

 

انتهای خبر