عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه هشدار داد:

بیش از نیمی از دریاچه ارومیه تا پایان شهریور خشک می شود/ اطلاعات درستی به رئیس جمهور نمی دهند

ستاد احیای دریاچه ارومیه قصد دارد طراز اکولوژیک جدیدی برای دریاچه تعریف کند مسئولان به این نتیجه رسیده اند با شرایط فعلی نمی توان به طراز اکولوژیک مد نظر ستاد رسید.

image_pdfimage_print

استاد دانشگاه ارومیه گفت: متاسفانه تا آخر شهریور ماه امسال بیش از نیمی از دریاچه ارومیه دوباره خشک خواهد شد و کمتر از یک میلیارد متر مکعب در دریاچه آب باقی خواهند ماند.

 

 

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، دکتر ناصر آق در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه قصد دارد طراز اکولوژیک جدیدی برای دریاچه تعریف کند و مسئولان ستاد به این نتیجه رسیده اند با شرایط فعلی نمی توان به طراز اکولوژیک مد نظر ستاد رسید.

وی ادامه داد: فکر می کنم طراز اکولوژیک دریاچه ارومیه را در حد ۱۲۷۲ متر باید در نظر بگیریم و اگر دیدیم آب زیاد هست، می توانیم آب بیشتری وارد دریاچه کنیم، تا زمانی که تصمیم نگیریم دریاچه را کوچک کنیم، نمی توانیم در احیای دریاچه ارومیه موفق عمل کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه گفت: ما می خواهیم در کنار ستاد احیای دریاچه ارومیه باشیم و به احیای دریاچه کمک کنیم، به شرط اینکه به مسائل و نظریات علمی توجه کنند.

آق در خصوص اظهارات رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره “حال خوب” دریاچه ارومیه، گفت: رئیس جمهور واقعا از نزدیک در جریان مسائل دریاچه ارومیه نیست و آمارهایی که به وی داده می شود، واقع بینانه نیستند. متاسفانه اخبار درستی به مدیران ارشد دولت نمی رسد و همکاران ما در استان در گزارش هایشان واقعیت ها را نمی گویند و رئیس جمهور و خانم ابتکار هم بر اساس همین اطلاعات اظهار نظر می کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه تا آخر شهریور ماه امسال بیش از نیمی از دریاچه ارومیه دوباره خشک خواهد شد و کمتر از یک میلیارد متر مکعب در دریاچه آب باقی خواهند ماند و این یعنی زحماتی که برای دریاچه تا کنون شیده شده، بر باد خواهد رفت.

رئیس سابق پژوهشگاه آرتمیا و جانوران آبزی دانشگاه ارومیه گفت: تا پایان سال ۹۶ باید ۵ میلیارد متر مکعب در دریاچه ارومیه آب باشد، اما الان ۲ میلیارد متر مکعب در دریاچه آب وجود دارد؛ ستاد می گوید دولت بودجه ستاد احیا را نداده است، اما این مسائل قابل پذیرش نیست.

دکتر ناصر آق در خصوص رهاسازی حقابه دریاچه ارومیه از سدها، گفت: وزارت نیرو تا زمانی که سدها سرریز نشوند، حقابه دریاچه را رهاسازی نمی کند. در سال جاری که بارندگی کمتر بوده، حقابه کمتری برای احیای دریاچه ارومیه رهاسازی شده، چرا که وزارت نیرو اولویت های دیگری دارد.

وی ادامه داد: مشکل اصلی ما عدم استفاده از نیروهای علمی است. هیچ وقت از ما نمی پرسند که وضع دریاچه چگونه هست و چه باید کرد؟ عمق متوسط دریاچه ارومیه الان زیر یک متر است و این یعنی با تبخیر شدید آب دریاچه تا اواسط مهر ماه حداقل ۶۰ سانتی متر تبخیر خواهیم داشت و هر جایی از دریاچه که کمتر از ۶۰ سانتی متر عمق داشته باشد، دوباره خشک خواهد شد.

این استاد دانشگاه ارومیه افزود: این نشان می دهد کارهای ما واقعا جواب نداده است، ما که دریاچه فصلی نمی خواهیم. طرح های احیای دریاچه ارومیه باید به صورت واقع بینانه اجرایی شوند.

انتهای خبر