رحیمیان مدیر مجمتمع فولاد ظفر:

نگاه سودجویانه بانک ها از موانع اصلی تولید است/ لزوم ارائه مشوق های حمایتی توسط دولت برای ارتقاء کیفیت تولید/ ضرورت جدایی مالکیت از مدیریت در بخش های خصوصی+تصاویر

درحالیکه طی سالهای اخیر رکود حاکم بر بخش صنعت خصوصا صنعت فولاد باعث شده برخی از واحد های تولیدی با کمتر از نیمی از ظرفیت خود مشغول به کار شودند و یا حتی در معرض تعطیلی قرار بگیرند ولی مجموعه‌های موفقی هم هستند که در این بازار نابسامان صنعت، نه تنها روی پا ایستاده اند بلکه با استفاده از برخی تکنیک های موفقیت، روند روبه رشد و مثبتی داشته باشند.

image_pdfimage_print

درحالیکه طی سالهای اخیر رکود حاکم بر بخش صنعت خصوصا صنعت فولاد باعث شده برخی از واحد های تولیدی با کمتر از نیمی از ظرفیت خود مشغول به کار شودند و یا حتی در معرض تعطیلی قرار بگیرند ولی مجموعه‌های موفقی هم هستند که در این بازار نابسامان صنعت، نه تنها روی پا ایستاده اند بلکه با استفاده از برخی تکنیک های موفقیت، روند روبه رشد و مثبتی داشته باشند.

یکی از این واحدهای موفق که علی رغم رکود حاکم بر صنعت فولاد، با تمام ظرفیت به فعالیت خود ادامه می دهد، مجتمع فولاد ظفر بناب است که با اتکا به مدیریت تحول گرا و علمی مدیر باسابقه خود توانسته نه تنها از بحران چند سال پیش عبور کند بلکه رتبه اول تولید بین واحدهای فولاد استان را در اختیار خود قرار داده و عنوان واحد نمونه صنعتی در سال ۹۵ را هم کسب کند.

به گزارش اختصاصی اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، جمعی از اصحاب رسانه آذربایجان شرقی روز گذشته با حضور در مجتمع فولاد ظفر، از نزدیک در جریان آخرین وضعیت فعالیت این مجتمع قرار گرفته و در کنفرانس خبری مدیر این مجتمع شرکت کردند.

راه اندازی فاز سوم مجتمع فولاد ظفر بناب برای تولید شمش فولادی

اشتغالزایی 200 نفره با تکمیل واحد تولید تیرآهن/ کاری کرده‌‌اند که حتی صادرات هم مقرون‌ به‌صرفه نیست/ منتظرند تا کارخانه‌ها ورشکسته شوند و بعدا به داد آن‌ها برسند

مدیرعامل مجتمع فولاد ظفر بناب در ابتدای سخنان خود در این نشست خبری گفت: مجتمع فولاد ظفر بناب فعالیت خود را در سال ۸۶ با ظرفیت سالانه ۲۰۰ هزار تن تولید میلگرد آغاز کرده و فاز دوم نیز در سال ۹۰ با ظرفیت سالانه ۳۰۰ هزار تن انواع میلگرد به بهره برداری رسیده است.

محسن رحیمیان اضافه کرد: فاز سوم این مجتمع نیز با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت طی یکی دو ماه آینده با هدف تولید انواع شمش فولادی و تیرآهن راه اندازی خواهد شد که برای ۲۰۰ نفر اشتغال زایی خواهد داشت.

به گفته وی، این مجموعه که با بهره گیری از دانش روز و جذب نیروی انسانی متعهد و متخصص فعالیت خود را پیش می برد، در حال حاضر ۵۰۰ نفررا بکارگیری مستقیم کرده است که بیش از ۱۸۰ نفر از آنها دارای تحصیلات دانشگاهی اند و پیش بینی می شود با بهره برداری از فاز سوم این مجتمع برای ۲۰۰ نفر شغل ایجاد شود.

او مدیریت اصولی، بها دادن به نیروی انسانی به عنوان اهرم اصلی موفقیت، برنامه ریزی صحیح و انضباط مالی و کاهش هزینه ها را از علل اصلی موفقیت مجتمع فولاد ظفر بناب اعلام کرد و افزود: : بر این اساس معتقدم این مجتمع موفقیت خود را در این شرایط اقتصادی کشور، مرهون تلاش های شبانه روزی تک تک کارکنان خود است.

رحیمیان با اشاره به وجود آزمایشگاه مدرن جهت کنترل کیفیت و تطبیق استانداردهای لازم در مجتمع فولاد ظفر بناب گفت: راه اندازی واحد تحقیق و توسعه از دیگر امتیازات و عوامل موفقیت این واحد صنعتی می باشد.

مدیر مجتمع فولاد ظفر بناب با بیان اینکه در حال حاضر این مجتمع با ۹۰ درصد ظرفیت مشغول فعالیت است، گفت: ارسال محصولات این شرکت به بیش از ۲۵۰ شهر کشور، نام فولاد ظفر را در اقصی نقاط ایران شناخته شده کرده است.

تا زمانی که سیستم بانکی کشور اصلاح نشود، تولید داخلی رونق نمی گیرد

مدیر مجتمع فولاد ظفر بناب در بخش دیگری از سخنانش با بیان تنگناهای فراروی کار تولیدی در کشور، معیوب بودن سیستم بانکی کشور را یکی از اصلی ترین و اساسی ترین موانع  رونق تولید داخلی و تحقق تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و ضمن تاکید بر اصلاح سیستم بانکی گفت: متاسفانه در سیستم بانکداری فعلی، بانک‌های ما فقط گاه سودجویانه به تولید داشته و سهم قابل توجهی از سبد هزینه ای تولید را هزینه های بانکی تشکیل می دهد.

وی افزود: به فرموده  مقام معظم رهبری، اقتصاد مقاومتی تنها راه علاج مشکلات کشور است ولی علی رغم اینکه  رهبر انقلاب از سال۸۹ بحث اقتصادی مقاومتی را مطرح کرده‌‌اند ولی هنوز مسئولین این امر رهبری را مورد توجه کامل قرار نداده اند و تولیدکنندگان داخلی با انبوهی از گرفتاری ها دست و پنجه نرم می کنند. وی گفت: نمی‌شود که کارخانه ها را به حال خود رها کنیم تا در مشکلات غرق شوند و سپس بخواهیم با حمایت های مالی ناچیز این مجموعه ها از بحران خارج شوند.

رحیمیان تاکید کرد: اگر سیستم حاکمیت روزی به این نتیجه برسد که نه به صورت شعاری بلکه به صورت عملی موانع تولید را مورد بررسی قرار دهند، و در این راستا پیشبرد اهداف بر روی برنامه ریزی های منسجمی قرار گیرد، در آن صورت کشور فارغ از هرگونه مانعی پیشرفت خواهد کرد.

وی اذعان داشت: انتظار داریم دولت محترم در کنار حمایت تسهیلاتی از واحدهای تولیدی و صنعتی مشکل دار، برای واحدهایی که علی رغم وجود مشکلات فراوان، اقدام به بهبود عملکرد و ارتقاء کیفیت تولید می کنند مشوق هایی مانند تخفیف مالیاتی و بیمه ای در نظر بگیرد چرا که در صورت تحقق این مهم، سایر تولید کنندگان نیز تشویق می شوند علاوه بر گام نهادن در فعالیت های تولیدی و صنعتی، توجه ویژه به امر کیفیت کالاهای تولیدی را سرلوحه اهداف خود قرار دهند.

رحیمیان با انتقاد از توجه نکردن به کار آفرینان برتر تصریح کرد: چرا نباید تفاوتی میان کسانی که با دلالی میلیاردها پول به جیب میزنند با کسانی که کار آفرینی می‌کنند تفاوتی نباشد، این موضوع تولید کنندگان را دلسرد خواهد کرد.

لزوم جدایی مالکیت از مدیریت در بخش های خصوصی

مدیر مجتمع فولاد ظفر بناب گفت: بزرگترین تهدیدی که سازمان بخش خصوصی را در بر می گیرد، مالکیت و مدیریت ناشایسته در بخش های خصوصی است. در بخش های خصوصی باید مالکیت از مدیریت جدا شود، وگرنه این رابطه تبدیل به یک تهدید بزرگ برای پایداری صنایع مادر استان می شود.

“محسن رحیمیان” با اشاره به مشکل اساسی فعالین عرصه فولاد گفت: کمبود نیروی متخصص و قدیمی بودن تکنولوژی یکی از اساسی ترین معضلات ما است؛ زیرا نبود نیروی متخصص هزینه ها را بسیار بالا می برد. اگر موانع تحریمی رفع شود و سرمایه گذاران خارجی در ایران سرمایه گذاری کنند، هزینه تولید آن ها بسیار کم می شود چرا که آن ها از تکنولوژی های پیشرفته تر و نیروهای متخصص تر بهره مند هستند.

وی بیان داشت: یکی دیگر از مشکلات بخش تولید در کشور ما جدایی دانشگاه از صنعت است و ما سعی کرده‌‌ایم که با قرارداد با دانشگاه‌‌های تبریز، مرند و بناب این خلا را پر کرده و تعداد زیادی دانشجوی دکتری تز خود را در این کارخانه می‌گذرانند طوریکه ما با استفاده از توان بخش دانشگاهی در کارخانه بخشی از هزینه ها را کاهش داده‌‌ایم.

رحیمیان با اظهار تاسف از تئوری بودن دروس دانشگاهی و عدم توانایی کار عملی دانشجویان توضیح داد: متاسفانه دانشگاه ها فقط به بخش تئوری می‌پردازند ودانشجویان کار عملی را نمی دانند.

صادرات با توجه به شرایط حال حاضر مقرون‌ به‌صرفه نیست

مدیر مجتمع فولاد ظفر بناب در پاسخ به سوالی درخصوص زمینه صادرات محصولات این مجموعه به خارج از کشو، با بیان اینکه همین الان هم میتوانیم به کشوری مثل عراق صادرات انجام دهیم گفت: ما راغب به صادرات هستیم، اما برخی عوامل موانع صادرات هستند و لازم است تا این موارد از سوی دولت رفع شود . ما در داخل کشور  به لحاظ  بازاریابی هیچ مشکلی نداریم اما دولت باید با رایزنی و هماهنگی های بیشتر و همچنین و افزایش مشوق های صادراتی زمینه صادرات را برای تولید با کیفیت داخلی فراهم کنند.

رحیمیان در پاسخ به سوالات مکرر برخی خبرنگاران درباره گمانه زنی‌های منتشر شده مبنی بر احتمال انتخاب وی به عنوان شهردار تبریز گفت: درباره این مساله نمی خواهم ذهن خود را درگیر کنم.

وی افزود: متاسفانه در سالهای گذشته بخاطر برخی مسایل و تجربیات تلخ، قانون شوراها مدام تغییر یافته است و قدرت شوراها برای انجام خدمت کم شده است. در شوراها به جای اینکه در فکر تحصیل منافع گروه یا شخص خاصی باشیم باید به فکر خدمت به مردم باشیم.

رحیمیان در پایان با تشکر از حضور جمع رسانه ای استان در این مجتمع و با اشاره به سابقه فعالیت رسانه ای خود گفت: چنانچه در کشور ما خود سانسوری خبرنگاران و رسانه ها نباشد، معضلات و فساد ها به شدت رو به نزول می یابد. وقتی که در کشور ما دستگاه های اجرایی پاسخگو سوالات نیستند، قلم به دست ها می توانند به شکل قانون مند به پاسخگویی هدایت کنند. امیدوارم روزی فرا رسد که نگاهمان به انتقادات به عنوان یک فرصت تلقی شود.

NEJATI (10 of 39)

انتهای خبر
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x