یادداشت

احتمال اداره شهرداری تبریز با سرپرست

هر روز که می گذرد، تشتت آراء در بین ۱۳ منتخب مردم تبریز در شورای پنجم برای انتخاب شهردار بعدی این کلانشهر بیشتر می شود و همین موضوع، اداره بلدیه با سرپرست را محتمل کرده است. به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، تصمیم کلّی منتخبان منتسب به اردوگاه امید که با هشت کرسی، اکثریت شورای پنجم […]

image_pdfimage_print

هر روز که می گذرد، تشتت آراء در بین ۱۳ منتخب مردم تبریز در شورای پنجم برای انتخاب شهردار بعدی این کلانشهر بیشتر می شود و همین موضوع، اداره بلدیه با سرپرست را محتمل کرده است.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، تصمیم کلّی منتخبان منتسب به اردوگاه امید که با هشت کرسی، اکثریت شورای پنجم را تشکیل می دهند تغییر شهردار فعلی است اما گفته شده تا موعد بررسی رسمی گزینه های تصدی شهرداری تبریز بروز هر اتفاق دیگری محتمل است و با قطعیت نمی توان درباره تغییر حتمی شهردار سخن به میان آورد.

از هشت منتخب اصلاح طلب شورای آتی، چهار نفر، بی قید و شرط تغییر را در برنامه دارند اما چهار نفر دیگر تاکنون نظر قطعی خود را اعلام نکرده اند و به نظر می رسد تا هفته های آینده نیز از ابراز نظر خود امتناع خواهند کرد.
در همین حال پنج منتخب اصولگرا و مستقل دیگر هم به شدت در حال رایزنی و تعقیب اهداف خود هستند و از صادق نجفی به عنوان یکی از گزینه های اصلی شان برای ابقاء در شهرداری نام می برند.

در چنین شرایطی عملاً امکان ارائه تحلیلی دقیق درباره نظر قطعی شورای پنجم درباره ابقاء یا تغییر شهردار تبریز وجود ندارد و همین سردرگمی ها باعث شده، گزینه «اداره شهرداری با سرپرست» محتمل تر باشد.
مطابق قانون، اداره شهرداری با سرپرستی، تا سه ماه پیش بینی شده و امکان تمدیدِ یک دوره دیگر وجود دارد و حالا همه نگاه ها به نظر چهار منتخب اصلاح طلب شورای پنجم است تا سرنوشت آینده شهرداری را رقم زنند.

اینکه شورا و شهرداری نهادی سیاسی نیست و نمی توان با طرف کشیِ سیاسی، شهر را به خوبی اداره کرد، حرفی منطقی و درست است اما از سوی دیگر رأی شهروندان تبریزی به اکثریت اصلاح طلب، می تواند متضمّن پیام تغییر باشد و انتظار معقول آن است که منتخبان شورا این پیام را درک کرده باشند.
با همه این اوصاف، گزینه های اصلاح طلبان شورا که در حالت کلی به دنبال تغییر شهردار هستند، چندان چنگی به دل نمی زند.
آن گونه که منابع مطلع می گویند عبادلله فتح اللهی، مرتضی آبدار و رحیم شهرتی فر سه گزینه اصلی تصدی شهرداری تبریز هستند و اقلیت شورا بدشان نمی آید که با لابی، رای به ابقای صادق نجفی بدهند.
البته گفته شده که اسامی جدیدی به لیست مزبور اضافه خواهند شد و باید منتظر روزهای آینده بود تا از نام های تازه رونمایی شود.
در هر صورت اگر جلسات منتخبان شورای پنجم به نتیجه نرسد و انتخاب سرپرست برای شهرداری مسجّل شود، یکی از شهرداران فعلیِ مناطق دوازده گانه و در وهله دوم یکی از معاونان فعلی شهردار، فرصت کوتاهی پیدا خواهند کرد تا دوره انتقال، پشت سر گذاشته شود.
انتخاب رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز هم این روزها نُقل محافل مختلف است و گمانه زنیِ رسانه ها به اوج خود رسیده است. در حالی که «شکور اکبرنژاد» بیشترین شانس انتخاب شدن به عنوان ریاست شورای پنجم را در حال حاضر دارد، برخی از اعضای منتخب نظر دیگری دارند ولی دیدگاه خود را رو نمی کنند.
صرفنظر از گزینه نهایی شهرداری و ریاست شورای اسلامی کلانشهر تبریز، آنچه امروز اهمیت دارد این است که شهرمان نیازمند شورایی عقلائی و در عین حال پارلمانی بی حاشیه بوده و برقراری یک تعادل صحیح بین منتخبان است. اکنون سالم سازی سیستم مدیریت شهری و رهنمون شدن آن به سلامت اداری، به عنوان اولویتی کلیدی باید سرلوحه شورای پنجم و شهردار منتخب این شورا باشد.
حال سوال اساسی این است که آیا انتخابِ احتمالیِ اکبرنژاد برای ریاست شورا و سرپرست برای شهرداری که زمزمه های آن از حالا شنیده می شود،  قادر است تبریز را در مسیرِ گفته شده به پیش ببرد یا خیر؟

  • از : حامد عاطفی فر
انتهای خبر