قاسمی در نشست خبری: موضوع «نازنین زاغری» در اختیار قوه قضاییه است

سخنگوی وزارت خارجه گفت: وزارت خارجه ایران با توجه به مسائل انسان دوستانه، موضوع مربوط به خانم زاغری را از طریق مقامات قضایی پیگیری می‌کند. به گزارش اعتدال آذربایجان (اعتدال پرس) به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه، ۲۰ آذر ماه) با اصحاب رسانه […]

image_pdfimage_print
سخنگوی وزارت خارجه گفت: وزارت خارجه ایران با توجه به مسائل انسان دوستانه، موضوع مربوط به خانم زاغری را از طریق مقامات قضایی پیگیری می‌کند.
موضوع «نازنین زاغری» در اختیار قوه قضاییه است/برخی دولت‌های عربی به فلسطین خیانت کردند/ریشه مشکلات بانکی ما به تخطی آمریکا در برجام برمی‌گردد

به گزارش اعتدال آذربایجان (اعتدال پرس) به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه، ۲۰ آذر ماه) با اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: سفر جانسون به تهران از پیش تعیین شده بود و این سفر با موضوعات مختلف انجام شده است.

وی افزود: بحث نازنین زاغری از سوی جانسون مطرح شد، این فرد دو تابعیتی و از نظر ما ایرانی و به لحاظ سیستم قضایی ایران محکوم است و دوران محکومیتش را طی می کند.
وزارت خارجه با توجه به مسائل انسان‌دوستانه موضوع زاغری را دنبال خواهد کرد

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: وزارت خارجه ایران با توجه به مسائل انسان دوستانه، موضوع مربوط به زاغری را از طریق مقامات قضایی پیگیری می کند؛ با توجه به تفکیک قوا این موضوع باید در سیستم قضایی دنبال شود تا ببینم چه خواهد شد.

قاسمی افزود: گزارش رویترز مبنی بر شلیک موشک یمن به عربستان و ارتباط آن به ایران خبرسازی بوده و هیچ سندیتی ندارد.

وی تاکید کرد: ما از مردم یمن حمایت معنوی می‌کنیم و اتهامات را تکذیب می‌کنیم. هر آنچه در یمن اتفاق می‌افتد به یمن و مقاومت مردم یمن مربوط است؛ امیدواریم تراژدی یمن هر چه زودتر پایان یابد، راه حل جنگ در این کشور قطع حملات و تهاجم عربستان سعودی است.

سخنگوی وزارت خارجه  بیان کرد: اقدام آمریکا در انتقال سفارت به بیت المقدس خطای فاحشی است که احتمالا باعث تنش در منطقه خواهد شد و متضرر نهایی دولت آمریکاست، تصمیم آمریکا در این خصوص نسنجیده، ناپخته و خطرناک است و نیاز به اجماع جهان اسلام دارد.

وی افزود: برخی دولت‌های عربی در قضیه بیت‌المقدس به جهان اسلام و فلسطین خیانت کردند.
امیدواریم کشورهای اروپایی گام‌های جدی‌تری برای تسهیل تبادلات بانکی بردارند

قاسمی تصریح کرد: ریشه مشکلات بانکی به تخطی آمریکایی‌ها در برجام برمی‌گردد که امیدواریم کشورهای اروپایی گامهای جدی تری برای تسهیل تبادلات بانکی بردارند؛ رفع تحریم‌ها صورت گرفته ولی مشکلات بانکی را داریم و در صدد برداشتن این موانع هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: همزمانی سفر جانسون به ایران و اعلام انتقال سفارت آمریکا قابل تفسیر خاصی نیست چرا که این سفر از پیش تعیین شده بود.

وی تاکید کرد: تصمیم ترامپ باعث یکصدا شدن بسیاری از کشورها در نقاط مختلف دنیا شد و مواضع اتحادیه اروپا نیز مشخص بود.

قاسمی با بیان اینکه یکی از موضوعات و محورهای مذاکرات جانسون مسائل دوجانبه در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، مالی و بانکی بود، اظهار کرد: در این دیدارها طرف انگلیسی نیات خود را درباره روابط با ایران مطرح کرد و طرف ایرانی نیز مشکلات در این مسیر و چگونگی گسترش این روابط را مطرح کرد.
از تونس درخواستی برای میانجی‌گری بین تهران و ریاض نداشته‌ایم

سخنگوی دستگاه دپیلماسی کشورمان بیان کرد: مذاکراتی با تونس درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای داشته‌ایم، اما درخواستی به نام میانجی‌گیری برای روابط تهران و ریاض مطرح نبوده و نیست.
هیچ تحولی بین روابط ایران و عربستان وجود ندارد

وی ادامه داد: هیچ تحولی بین روابط ایران و عربستان وجود ندارد؛ این کشور بر طبل خود می‌کوبد و مسائل منطقه را با بی‌دقتی دنبال و خطا‌های گذشته خود درباره همسایگانش را تکرار می‌کند.

قاسمی گفت: موضوع اسارت شهروندانمان توسط دزدان دریایی سومالی، مسئله‌ای ملی است و تلاش‌های بسیاری برای آزادی شهروندان اسیرمان شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به رفتار عربستان طی دوران اخیر، هنوز زود است که در رابطه با توسعه روابط با این کشور صحبت کنیم، علائمی از تغییر رفتار در جهت خردگرایی از سوی دولت سعودی دیده نمی‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: عربستان با توجه به مشکلات داخلی و منطقه به دنبال دشمن فرضی است تا با فرافکنی برای حل مشکلات خود زمان بخرد.

قاسمی با بیان اینکه بیانیه اتحادیه عرب درباره تصمیم ترامپ آنگونه که انتظار می‌رفت از قدرت لازم برخوردار نبود و بسیار ضعیف بود، تصریح کرد:  یک بی‌توجهی و سیاست خاص منجر شده که این بیانیه در حد لازم و کافی نباشد در حالی که انتظار جهان اسلام و عرب بیش از این بود.
تعبیر برهنه‌کردن مسافران ایرانی در بازرسی فرودگاه‌های خارجی درست نیست

وی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر برهنه شدن مسافران ایرانی در صربستان گفت: من تایید نمی‌کنم، الان و موضوع در حال بررسی است؛ اما با توجه به شناختی که از بازرسی فرودگاه‌ها دارم، به کارگیری برخی تعابیر درست نیست اما اگر صحت داشته باشد به طور قطع برخورد خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره طلب ایران از انگلیس اظهار کرد: موضوع طلب ایران از انگلیس به گذشته‌های دور برمی‌گردد و در دستور کار بوده است؛ در این سفر هم پیرامون آن صحبت و قرار شد مذاکرات ادامه یابد.

وی افزود: طرف انگلیسی قول داد پس از بازگشت موضوع را با جدیت بیشتری دنبال کند، البته دستگاه‌های اقتصادی هم پیگیر موضوع هستند.

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: روابط ایران و فرانسه مهم است، لذا سفر مکرون با توجه به ابراز علاقه وی و دعوت ما در دستور کار است اما زمان آن مشخص نیست؛ ترجیح می‌دهم درباره اظهارات ضدایرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با مکرون صحبت نکنم، تصور نمی‌کنم اظهارات وی درست باشد زیرا ما از طرف فرانسه چنین مواضعی را ندیده ایم.

سخنگوی دستگاه دپیلماسی کشورمان گفت: درخواست مریم رجوی از اتحادیه اروپا و فرانسه برای اعمال فشار به ایران نوعی ناشی گری سیاسی از سوی برخی اعضای ناآگاه پارلمان اروپاست، منافقین مرده تر از آن هستند که بخواهیم به آنها بپرازدیم.

وی همچنین به مقاله ظریف در نیویورک تایمز اشاره کرد و افزود: فکر نمی‌کنم این جمع‌بندی شود که از مجموعه کشور‌های اروپایی ابراز نا امیدی شده و فکر می‌کنم یک خواسته و هشدار است به اروپا که در عمل خواسته و مواضع خود را دنبال کند و برای حیات و اقتدار خود باید در مقطع کنونی و با توجه به شرایط فعلی جهان اقدامات مستحکم‌تری را داشته باشد.

قاسمی گفت: جانسون در دیدار با روحانی و دیگر مقامات کشورمان با صراحت اعلام کرده است که دولت انگلیس به تعهدات خود در برجام پایبند است.
تغییرات ساختاری وزارت امور خارجه مراحل نهایی خود را طی می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد:  تغییر در ساختار وزارت خارجه با دقت و سرعت لازم پیش می‌رود و مراحل نهایی را طی می کند اما اکنون زمانش را اعلام نمی‌کنم.

قاسمی تاکید کرد: موضوع خاوری در دست پیگیری اینترپل است و آنها این موضوع را دنبال می کنند، از آخرین وضعیت پیگیری‌ها مطلع نیستم.

وی با تاکید بر اینکه ما در جریان مذاکرات و رایزنی‌های اروپا و آمریکا درباره برجام هستیم، اظهار کرد: تمام تحولات مربوط به برجام و منافع ملی مان را با دقت رصد می‌کنیم، درباره ترکیب هیئت ایرانی برای حضور در کمیسیون مشترک برجام سکوت می‌کنم، فعلا منتظر باشید.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: مسئله شهادت مرزبانان ایران در ماکو در دست پیگیری است و بررسی‌ها ادامه دارد، در آینده نزدیک نتیجه را از طریق ارگان‌های ذیربط اعلام می‌کنیم.

قاسمی بیان کرد: مشکلات بانکی دانشجویان ایرانی در مالزی به خاطر نواقص مدارک دانشجویان بوده و در حال رفع مشکل هستیم.

انتهای خبر