شهردار تبریز؛ زلزله بیخ گوش تبریز است

شهردار تبریز با بیان این‌که گسل‌های خطرناک کشور، یک‌به‌یک فعال شده و لایه‌های زمین در حال حرکت است، گفت: زلزله بیخ گوش تبریز است و دیر یا زود اتفاق می‌افتد؛ اما متاسفانه بسیاری از ما هنوز این خطر مهیب را جدی نگرفته‌ایم. به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، ایرج شهین‌باهر در جلسه شهرستانی ستاد بازآفرینی شهری، […]

image_pdfimage_print

شهردار تبریز با بیان این‌که گسل‌های خطرناک کشور، یک‌به‌یک فعال شده و لایه‌های زمین در حال حرکت است، گفت: زلزله بیخ گوش تبریز است و دیر یا زود اتفاق می‌افتد؛ اما متاسفانه بسیاری از ما هنوز این خطر مهیب را جدی نگرفته‌ایم.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، ایرج شهین‌باهر در جلسه شهرستانی ستاد بازآفرینی شهری، با بیان این مطلب اظهار داشت: بخش عمده‌ای از نگرانی‌های زلزله و حاشیه‌نشینی تبریز، ناشی از اهمیت‌ندان به موضوع است؛ واقعیت این است که تا کنون اقدام عملی و تحول‌سازی در بافت حاشیه‌نشینی تبریز صورت نگرفته و اوضاع طوری است که پس از ۳۰ سال، یک‌سری اقدامات محدود را کارنامه موفقی می‌دانیم.

وی با بیان این‌که  در همه‌جای دنیا، راهکارهای علمی و موثر در مورد مقام‌سازی حاشیه‌نشینی اجرا شده است،  ادامه داد: وقتی جدیتی نداشته باشیم، طبیعی است که برگزاری کارگروه‌ها و جلسات پی‌درپی، بی‌فایده خواهد بود.

شهردار تبریز با اشاره به بررسی زمینه‌های همکاری با یک شرکت ترکیه‌ای، در مورد حاشیه‌نشینی تبریز گفت: این شرکت تجربه مشابهی را در حاشیه‌نشینی آنکارا داشته و آماده است تا در مساحت هر یک از سکونتگاه‌های حاشیه‌نشین، مسکنی ایمن و مستحکم بسازد.

شهین‌باهر یادآور شد: تسهیلات مختلف شهرداری تبریز در پروژه‌های حاشیه‌‌نشینی و بافت‌فرسوده، از جمله ارائه پروانه رایگان در تراکم مجاز، پشتوانه‌‌ای است که می‌تواند منجربه تحولات مهم در این بخش‌ها شود؛ که البته این موفقیت، مشروط بر فراهم‌بودن دو بستر مهم است.

وی افزود: دولت باید کمک کند تا وام کم‌بهره وارد حاشیه‌نشینی کنیم؛ این توجه از سوی دولت، یک گام اساسی برای تحکیم حاشیه‌نشینی تبریز است.

شهردار تبریز ادامه داد: مالکیت زمین‌های مربوط به طرح‌های حاشیه‌نشینی، باید تعیین‌تکلیف شود تا هر گونه سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های عملیاتی با اطمینان‌خاطر پیگیری شود؛ اگر این زمین‌ها، مربوط به اراضی ملی است، باید آزاد شود، در غیر این صورت، با توجه به سکونت ۴۰ ساله حاشیه‌نشینان، باید مالکیت این زمین‌ها هر چه سریع‌تر قطعی و قانونی شود.

شهین‌باهر با بیان این‌که این دو بحث، عمده مشکل توانمندسازی حاشیه‌نشینی تبریز است، گفت:  در صورت توجه دولت به این دو موضوع، شهرداری می‌تواند نقش اساسی در تحکیم و ایمن‌سازی بافت‌های بدمسکن حاشیه شهر ایفا کند.

وی با اشاره به این‌که  ۹۵ درصد متریال‌های ساختمانی مورد نیاز برای این امر، در استان فراهم است، خاطرنشان کرد: گروه‌های صنعتی استان، می‌توانند با تشکیل کنسرسیومی، به صورت سرمایه‌گذاری غیرنقدی، مشارکت کرده و وارد طرح‌های عمرانی حاشیه‌نشینی شوند.

شهردار تبریز متذکر شد: البته تمام این طرح‌ها، مشروط بر این‌ است که مشکل مالکیت زمین که پیش‌تر اشاره شد، به صورت قطعی حل شود.

شهین‌باهر با انتقاد از برخی سهل‌انگاری‌ها در مورد بررسی برنامه‌های ستاد بازآفرینی اظهار داشت: متاسفانه بعضاً ضرورت‌های حیاتی این موضوع، طی شاخه‌به‌شاخه‌های مختلف، تاثیرگذاری عملی خود را از دست می‌دهد؛ نباید رویه، طوری باشد که یک کارمند بر اساس سلیقه خود، با صورت‌جلسه بالادست برخورد کند.

وی تاکید کرد:  باید از سیستم اداری خارج شویم و با تعصب و همت، تخصص و تجربه خود را معطوف آمادگی برابر زلزله و سایر حوادث مشابه کنیم.

در جلسه شهرستانی ستاد بازآفرینی شهری، مسئولان متولی در حوزه سامان‌دهی سکونتگاه‌های غیررسمی و نوسازی بافت‌های فرسوده، گزارشی از عملکرد حوزه اجرایی خود ارائه دادند.

انتهای خبر