” تجربه نوروزی شاد برای گردشگران” محور اصلی اقدامات ستاد نوروزی آذربایجان شرقی/ برگزاری نوروزگاهی مشترک با جمهوری آذربایجان در منطقه آزاد ارس

نشست رسانه ای مدیرکل میراث فرهنگی استان با خبرنگاران در خصوص ستاد خدمات اجرایی نوروز ۹۷ با محوریت رویداد تبریز ۲۰۱۸، صبح امروز ۲۷ اسفند ماه، برگزار شد.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، “مرتضی آبدار” مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، در این نشست ضمن تقدیر از فعالیت های مستمر و بی شائبه اصحاب رسانه در اطلاع رسانی و پیگیری اخبار حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، با اشاره بر اینکه نظارت بر تاسیسات گردشگری استان در راستای برگزاری نوروزی متفاوت همراه با رویداد تبریز ۲۰۱۸، از بهمن ماه سال جاری جهت تقویت ظرفیت ها و رفع ضعف های احتمالی در حوزه گردشگری استان، آغاز شده است، ادامه داد: برنامه های نظارتی که متشکل از نظارت های انفرادی معاونت گردشگری و نظارت های تلفیقی، بصورت گشت های تلفیقی با حضور دستگاه های مرتبط آغاز شده است. ضمنا طبق هماهنگی هایی که با شهرداری کلانشهر تبریز صورت گرفته، مقرر شده تا راهنمایان گردشگری در ورودی های شهر و مراکز مهم شهری جهت ارائه اطلاعات و همچنین راهنمایی گردشگران ورودی از طریق محورهای مواصلاتی استان استقرار یابند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با تاکید براینکه سال جدید باید چهره ای متفاوت از تبریز به نمایش بگذارد، افزود: طبق مصوبه کمیسیون نظارت و هماهنگی صورت گرفته مابین میراث فرهنگی و اتحادیه های صنفی،  به منظور افزایش پویایی شهر اجازه فعالیت شبانه صنوف مرتبط با گردشگری واقع در مسیرها و کریدورهای شهری گردشگرپذیر، در راستای افزایش میزان رضایت گردشگران در ایام نوروز و پس از آن صادر شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش دستباف، رویدادهایی در این حوزه درنظر گرفته شده است که نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی و فرش، همینطور برگزاری تور تخصصی فرش از آن جمله اند.

آبدار گفت: انتخاب تبریز به عنوان مرکز مطالعات و تحقیقات جاده ابریشم از سوی جایکا از مهم ترین اقدامات انجام گرفته در حوزه بین الملل در راستای تبریز ۲۰۱۸ بوده که در این راستا در حال تدوین برنامه های مشترک در حوزه آموزش گردشگری هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در ادامه با اشاره به ثبت جهانی جنگل های ارسباران، تشریح کرد: پرونده نامزدی ثبت جهانی منطقه حفاظت شده ارسباران بعد از دو سال پیگیری کارشناسان و نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری، برای ثبت جهانی به نمایندگی از ایران به یونسکو ارسال شده است.

وی خاطرنشان کرد: مهر ماه سال جاری جنگل های ارسباران پس از طی مراحل طولانی و پیگیری های مستمر کارشناسان با ورود ارزیابان یونسکو وارد مرحله نهایی ثبت جهانی شد که با ثبت جهانی شدن جنگل های ارسباران این منطقه به عنوان دومین اثر طبیعی کشور در فهرست میراث طبیعی جهان جای خواهد گرفت.

آبدار با اشاره به برنامه های اجرایی ستاد خدمات سفر، ارتقا کیفیت دفاتر خدمات سفر، ارائه پکیج های گردشگر ورودی، برگزاری نشست های تخصصی انجمن های فعال در این حوزه، ابلاغ  و ارسال دستورالعمل تشکیل دبیرخانه های ستاد خدمات سفر به فرمانداران شهرستان ها، برگزاری ۲۰ نمایشگاه و بازارچه صنایع دستی در سطح استان، توجه و تحقق اهداف توسعه گردشگری کودک و معرفی استان در غالب کتاب های  شعر و رنگ آمیزی کودکانه و برقراری هماهنگی لازم جهت فضاسازی شهری با شهرداری کلانشهر تبریز را از اهم فعالیت های گردشگری این اداره کل در راستای پیشبرد اهداف خدمات سفر نوروز ۹۷ ، عنوان کرد.

وی ایجاد فضایی مناسب و استفاده از ظرفیت های گردشگری استان را در راستای افزایش گردشگران ورودی داخلی و خارجی از اولویت های مهم اداره کل میراث فرهنگی استان مطرح کرد و گفت: با عنایت بر اینکه رویداد فرا ملی تبریز ۲۰۱۸ آغاز شده و زمینه مناسبی را جهت معرفی ظرفیت های مختلف استان اعم از تاریخی، فرهنگی، هنری و گردشگری ایجاد کرده است، لذا جذب گردشگران داخلی و خارجی یکی از مهم ترین اولویت های اداره کل محسوب می شود، بر همین اساس طبق آمار های موجود گردشگران ورودی داخلی و خارجی سال گذشته از مبادی وردی استان بالغ بر چهار میلیون و ۴۶۱ هزار نفر بوده که این محاسبه تنها در نیم سال اول سال ۹۶ آماری بالغ بر سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده است.

آبدار عنوان کرد: براساس  هماهنگی های صورت گرفته با انجمن هتل داران استان ترتیبی اتخاذ شده تا به مسافران نوروزی خدمات اقامتی با اعمال تخفیف تا میزان ۵۰ درصد ارائه گردد.

برگزاری ۶۲ آیین نوروزگاه در آذربایجان شرقی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از برگزاری ۶۲ آیین نوروزگاه “آیین های سنتی نوروزی آذربایجان” و همچنین برگزاری نوروزگاهی مشترک با جمهوری آذربایجان در منطقه آزاد ارس از آغاز تعطیلات نوروز ۹۷ در استان آذربایجان شرقی خبر داد.

“مرتضی آبدار” گفت: برنامه های فرهنگی نوروزگاه به منظور احیاء آئین ها و آداب و رسوم سنتی نوروز و نیز ایجاد شور و نشاط اجتماعی در سطح استان برگزار خواهد شد.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر آذربایجان شرقی گفت: این طرح با اجرای برنامه های مختلف فرهنگی، هنری از ۲۵ اسفند ۹۶ آغاز شده و هنرمندان در ایام نوروز در تبریز و سایر شهرستان ها به اجرای آیین های نوروزی آذربایجان برای گردشگران خواهند پرداخت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، اجرای موسیقی زنده سنتی، آیین سنتی تکم گردانی و اجرای آیین های ویژه نوروز در آذربایجان را از جمله برنامه های طرح نوروزگاه برشمرد و افزود: با توجه به استقبال پرشور گردشگران و نتایج نظرسنجی ها در سال گذشته، برگزاری این برنامه ها در نوروز ۹۷ با محوریت رویداد تبریز ۲۰۱۸، به صورت با شکوه تر برگزار خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت کنونی پروژه‌های نیمه تمام اماکن تاریخی تبریز بیان کرد: موضوع کف‌سازی ارک علیشاه با توجه به عنایت امام جمعه محبوب تبریز تا پایان اردیبهشت ماه سال آتی به اتمام خواهد رسید و در تلاشیم تا با احیای میدان مظفریه مسیر کهنه خیابان را احیا نماییم.

آبدار در خصوص وضعیت پروژه مقبره الشعرا نیز بیان کرد: این پروژه‌ جز برنامه هایی است که مورد توجه خاص استاندار آذربایجان‌شرقی است، بر همین اساس اتمام پروژه به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

دولتی بودن ساختار ستاد تبریز۲۰۱۸  مشکل اصلی این ستاد است

در ادامه این نشست، آبدار در پاسخ به سوال اعتدال پرس درخصوص علت عدم استفاده مناسب از ظرفیت مردمی در ساختار ستاد تبریز ۲۰۱۸ و تاکید بیش از حد بر دولتی شدن این ساختار، گفت: طی چند ماه اخیر حضور بخش خصوصی بویژه اتاق بازرگانی تبریز و نیز NGO ها در این ستاد برجسته بوده و سعی داشته ایم از ظرفیت های مردمی بیشتر استفاده کنیم.

وی همچنین در پاسخ سوال دیگر اعتدال پرس مبنی بر علت انتقاد برخی مسئولین این ستاد از جمله آقای نعمت زاده و الموسوی از نحوه عملکرد ستاد تبریز ۲۰۱۸ گفت: بخش اصلی این انتقادها متوجه ما نبوده و از کم کاری بخش اطلاع رسانی و تبلیغاتی ناشی بود که می بایست در این حوزه تلاشهای بیشتری صورت گیرد.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان نیز در این نشست با بیان اینکه نوروز ۹۷ در تبریز، نوروزی متفاوت خواهد بود، بر لزوم رعایت موازین گردشگرپذیری و آموزش و توانمندسازی در مراکز مربوط خدماتی تاکید کرد و گفت: باید توجه داشت که نوروز امسال نوروزی متفاوت خواهد بود، لذا در این راستا باید تمام اصول و استانداردهای گردشگرپذیری در تمامی مراکز خدماتی رعایت و آموزش های لازمی که در دوره های مختلف ارائه می شود، اجرا گردد.

سرپرست معاونت گردشگری استان اظهار کرد: امیدواریم با برگزاری طرح آموزشی آتی، منابع انسانی شاغل در حوزه گردشگری هرچه بیشتر با مفاهیم و مبانی گردشگری، آداب معاشرت و الگوهای رفتاری با مشتریان و روش‌های افزایش رضایتمندی گردشگران آشنا کرده و از این طریق بتوانیم گام مؤثری در رونق و توسعه پایدار گردشگری استان برداریم.