کاهش ‌۸۰ درصدی مسافرت خارجی از مرزهای زمینی‌/ لزوم تدبیر سریع برای بازگشت رونق به کسب و کار مردم

مسافرت از مرزهای زمینی به خارج از کشور تا ۸۰ درصد کاهش یافته است و این مسئله باعث‌ بروز مشکلات شدید در اقتصاد مناطق مرزنشین کشور و از بین رفتن فرصت‌های شغلی مرتبط با‌ این حوزه شده است.

به گزارش اختصاصی اعتدال پرس، اعمال مقررات جدید از جمله افزایش عوارض خروج از کشور و حذف معافیت های گمرگی ویژه مناطق مرزی و نیز کالای همراه مسافر، موجب از رونق افتادن کسب و کار مرزنشیان و فعالان اقتصادی مناطق مرزی شده است و لازم است، تدابیر جدی و سریع در رونق بخشی دوباره به معیشت مرزنشیان توسط مسئولان به عمل آید.

کاهش ‌۸۰ درصدی مسافرت خارجی از مرزهای زمینی‌/ بحران در اقتصاد گردشگری شهرهای مرزی

امیرپویان رفیعی شاد مدرس گردشگری، دبیر و عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران یکی از دلایل بروز این مشکل را افزایش عوارض خروج از مرزهای زمینی ارزیابی کرد.

او در این باره گفت: عوارض خروج در شهرهای مرزی قبلا بیست و پنج هزار تومان بود حال آن که امروز اولاً این مبلغ برای سفرهای اول به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته و ثانیا برابر با مسافرت‌های فرودگاهی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در این بین مسئله اصلی وضعیت معیشتی در شهرهای مرزی است. در نظر بگیریم که در شهرهای مرزی وضعیت اقتصادی  و سطح اشتغال در نتیجه تردد گردشگران بهتر از قبل شده بود.
به طور مثال در مرز رازی در خوی به دنبال افزایش عوارض خروج، تردد گردشگران متقاضی سفر به ترکیه به شدت کاهش یافته است. این امر باعث شده که وضعیت اقتصادی در مناطق مرزی دچار چالش‌های جدی شود.
(این وضعیت در سایر مرزهای زمینی نظیر‌ #هادی_شهر، آستارا، #جلفا و بازرگان هم قابل مشاهده است.)

رفیعی شاد با اشاره به کاهش هشتاد درصدی مسافرت‌های زمینی به خارج از کشور گفت: متاسفانه ارز دولتی از مرزهای زمینی هم متوقف شده است. یعنی مسافران برای خروج از مرزهای زمینی هم باید عوارض بالا پرداخت کنند و هم ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد دریافت کنند.

وی در ادامه با اشاره به آمارهای مربوط به ایجاد اشتغال از مسیر گردشگری گفت: تردد گردشگران در اقتصاد مناطق مرزی از اهمیت بالایی برخوردار است و عدم توجه به این موضوع در آتی چالش‌های بیشتری را به این مناطق تحمیل می‌کند. در خیلی از این مناطق بسیاری از مشاغل وابسته به تردد گردشگران است. بر مبنای تردد‌های گردشگران در مناطق مرزی، اقامتگاه‌ها و خدمات مسافرتی برای آنها در نظر گرفته شده بود و سرمایه‌گذاران در این حوزه را دچار ضررهای اقتصادی خواهد کرد. در این شرایط حتی استان‌ها و شهرهای مجاور مناطق ارزی هم با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه می‌شوند.

رفیعی شاد افزود: مسئولین در ارزیابی‌ها در این خصوص نباید صرفا به خروج ارز از کشور توجه کنند. در شرایط مشکلات حاد اقتصادی باید به ابعاد دیگری همچون حفظ سطح اشتغال و سودهی سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه نیز بیاندیشند.

طرح نماینده ماکو برای عبور از بحران در مناطق مرزنشین

 شریف پور نماینده ماکو در این خصوص از تقدیم طرح ۲ فوریتی کاهش عوارض خروج از کشور برای مرزنشینان به هیئت رئیسه خبر داد.

به گفته وی، تقاضای طراحان این طرح این است که عوارض خروج از کشور برای مرزنشینان که پیش از این در تعاونی مرزنشینان شناسایی شده و دارای کارت مرزنشینی هستند، به مبلغ سال ۹۶ بازگردد.

  نامه فرماندار جلفا به وزارت کشور برای حل مشکلات مرزنشیان ارس

در این راستا، فرماندار جلفا نیز از ارسال نامه ای به وزارت کشور جهت حل مشکلات اقتصادی بوجود آمده اخیر مرزنشیان ارس خبر داد.

دکتر احمدی سرپرست فرمانداری جلفا در پاسخ به اعتدال پرس درباره اقدامات این نهاد برای رفع مشکلات اخیر بازاریان جلفا و رونق بخشی به کسب و کار در منطقه گفت: طی نامه ای به وزارت کشور، ضمن تشریح مشکلات اقتصادی این منطقه، چند پیشنهاد جهت مساعدت ویژه به مردم در این راستا ارائه داده ایم که از جمله:
-احیا مجدد بازارچه مرزی جلفا.
– مستثنی کردن مرزنشینان از عوارض خروج از مرز در قالب کارت شناسائی ارس وندان.
– درخواست پیگیری به منظور برقراری مجدد کالای همراه مسافر، با حذف کالاهای تولید مشابه در داخل کشور‌
– درخواست تسریع در اجرای سیاست های حمایتی از مرزنشینان در حوزه اقتصاد تعاونی مرزنشینان بویژه تعاونی مرزنشینان روستایی … می باشند.

 پیش از این، سنجری امام جمعه جلفا نیز خواستار اجرای دوباره طرح صدور گذرنامه های مرزی و تجدیدنظر در عوارض خروج از کشور ساکنان مرزی، جهت بازگشت رونق اقتصادی به منطقه مرزی جلفا شده بود.