رأی مثبت نمایندگان به مهمترین لایحه FATF/ مجلس CFT را تصویب کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) را تصویب کردند. به گزارش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی پرحاشیه و جنجالی امروز (یکشنبه، ۱۵ مهر) پارلمان، لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) را تصویب کردند که همراه با اعتراض […]

image_pdfimage_print
رای مثبت نمایندگان به مهمترین لایحه FATF/ مجلس CFT را تصویب کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) را تصویب کردند.

به گزارش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی پرحاشیه و جنجالی امروز (یکشنبه، ۱۵ مهر) پارلمان، لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) را تصویب کردند که همراه با اعتراض تند جمعی از نمایندگان مخالف و تجمع آنان مقابل هیئت رئیسه بود.

علی لاریجانی اعلام کرد رأی‌گیری برای این طرح به‌صورت مخفی انجام می‌شود؛ میان ۲۷۱ نماینده حاضر در جلسه علنی مجلس ۱۴۳ نماینده رأی موافق، ۱۲۰ نماینده رأی مخالف و ۵ نماینده رأی ممتنع دادند.

علی نجفی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در صحن علنی مجلس درباره نظر کمیسیون متبوعش در رابطه باالحاق به FATF گفت: ما این موضوع را از منظر حقوق بین الملل، شرایط سیاسی کشور در منطقه و اقتصاد سیاسی مورد بررسی قرار دادیم و تاثیرات الحاق و عدم الحاق به این کنوانسیون را بررسی کردیم.

وی افزود: ما می‌توانیم در این کنوانسیون برای خود حق شرط قائل باشیم. هیچ تعهدی خلاف مصالح و امنیت ملی سپرده نخواهد شد و هیچ اطلاعاتی در اختیار بیگانگان قرار نمی‌دهیم. پیوستن به این کنوانسیون هیچ ربطی به تحریم‌های آمریکا ندارد و عدم الحاق به آن می‌تواند محدودیت‌های جدیدی را برای ما رقم بزند.

طبق آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، مصوبه مجلس درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریزم (CFT) باید در شورای نگهبان مورد بررسی و تأیید قرار بگیرد.

در این جلسه، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و همچنین رحمت‌الله اکرمی سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی در مجلس حضور داشتند.

قرائت نامه دفتر رهبر انقلاب درباره لوایح چهارگانه (FATF) توسط لاریجانی در مجلس+ متن نامه

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه، ۱۵ مهر) پارلمان و در جریان بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین ملی تروریسم (CFT)، در پاسخ به اخطار سیدحسین نقوی‌حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس درباره معایب (FATF)، نامه مقام معظم رهبری را که از سوی دفتر ایشان به رئیس مجلس ابلاغ شده است قرائت کرد که متن عینا به این شرح است:

جناب آقای دکتر لاریجانی

رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و تحیت؛

در پی استفساریه تلفنی جنابعالی نسبت به مخالفت و عدم مخالفت مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) با بررسی لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها در مجلس شورای اسلامی، به‌دنبال فرمایشات معظم‌له در دیدار نمایندگان، مقام معظم رهبری فرمودند ” آنچه که من در دیدار با نمایندگان راجع‌به لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها گفتم، مربوط به اصل کنوانسیون‌ها بود، نه کنوانسیون خاص، لذا با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم تا مسیر قانونی خود را طی کند، تدبیر فوق قبلاً در زمان استفسار به‌طور شفاهی به جنابعالی ابلاغ شده بود”.

لاریجانی پس از قرائت این نامه اعلام کرد که این نامه از سوی آقای حجازی رئیس دفتر مقام معظم رهبری به وی (لاریجانی) ابلاغ شده است.

در جلسه علنی صبح امروز قوه مقننه، برخی نمایندگان خواستار رای‌گیری به صورت آشکار شدند که به تصویب نرسید.

** صبح امروز و همزمان با آغاز به کار مجلس شورای اسلامی، جمعی از دانشجویان سراسر کشور مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. دانشجویان در این تجمع  خواستار رأی منفی مجلس به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT) شدند.

انتهای خبر