ارمنستان به رفع کامل ورود آلاینده‌ها به رودخانه ارس متعهد شد

 مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌ شرقی از تعهد مقام‌های کشور ارمنستان برای رفع کامل ورود آلاینده‌ها به رودخانه ارس در سه سال آینده خبر داد.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از ایرنا، یوسف غفارزاده در پایان نشست سالانه کارگروه مشترک ایران و ارمنستان در خصوص پایش و جلوگیری از آلودگی رودخانه مرزی ارس، گفت: در نشست اخیر کارگروه مشترک، این کشور متعهد شده نسبت به اعمال نظارت‌های دقیق بر کارکرد معادن تا اتمام عملیات ترمیمی اقدام کند.

وی اظهار کرد: در نتیجه تعاملات موجود بین دو کشور، نقاط تهدید، غلظت و تاثیر تخلیه‌ها به صورت دقیق شناسایی شده و طرف ارمنی با قبول مسئولیت و تعهد به اصلاح و ترمیم تاسیسات با هدف حذف کامل تخلیه‌ها تا سال ۲۰۲۱، با اجرای سیستم بازچرخانی و مرمت سدهای باطله تاکنون در این خصوص بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.

غفارزاده خاطرنشان کرد: از سوی دیگر پایش فاکتورهای کیفی در محیط های آب و رسوب رودخانه ارس در دهه اخیر به صورت همزمان و مشترک توسط دو کشور انجام گرفته و به صورت ماهانه و مستمر ادامه خواهد داشت.

وی همچنین گفت: نتایج نشست و توافق حاصله جهت پی گیری فنی و حقوقی به مراجع ذیربط انعکاس خواهد یافت.

نشست سالانه کارگروه مشترک ایران و ارمنستان در روزهای ۲۸ تا ۳۰ آبان ماه در خصوص پایش و جلوگیری از آلودگی رودخانه مرزی ارس به میزبانی تبریز برگزار شد.

گفتنی است، از چندی پیش مطالب مختلفی در رسانه های استانی درخصوص آلایندگی رود ارس توسط پساب های صنعتی کشور ارمنستان و مرگ آب زیان در این رود مرزی منتشر شده و مسئولان کشور را به بی توجهی در این خصوص متهم کرده بودند.

رود ارس از منطقه آرپا چای در آناتولی ترکیه سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه از مرز ترکیه، نخجوان جلفا و ارمنستان گذشته و پس از گذر از مرز ایران و وارد جمهوری آذربایجان شده و نهایتا به دریای خزر می‌ریزد.
@etedalpres