تبلیغ آزاد وهابیت در خیابان های باکو

تکرار اشتباه سال های گذشته در جمهوری آذربایجان؛   وهابیون و تکفیری ها که پیش ازاین با ایجاد زمینه مناسب توسط دولت،فعالیت های جدی در جمهوری آذربایجان داشتند،این روزها باز هم فرصت جولان در خیابان های باکو را پیدا کرده اند. اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)/ در سال های ابتدایی شکل گیری جمهوری آذربایجان در دهه ۹۰،این […]

image_pdfimage_print
تکرار اشتباه سال های گذشته در جمهوری آذربایجان؛
تبلیغ آزاد وهابیت در خیابان های باکو
 
وهابیون و تکفیری ها که پیش ازاین با ایجاد زمینه مناسب توسط دولت،فعالیت های جدی در جمهوری آذربایجان داشتند،این روزها باز هم فرصت جولان در خیابان های باکو را پیدا کرده اند.

اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)/ در سال های ابتدایی شکل گیری جمهوری آذربایجان در دهه ۹۰،این کشور گرفتار جنگ تحمیلی ارامنه در قره باغ شد و سال ها این کشور تازه تاسیس را درگیر موضعات پیرامون جنگ کرد.

در سال ۱۹۹۵ که شیعیان جمهوری آذربایجان سعی در تشکیلاتی کردن کارهای خود داشتند،حکومت این کشور با ایجاد امکانات ویژه سعی کرد تا دیگر مذاهب را تقویت کند.خیلی زود سرمایه های کلان سعودی و ترکیه راهی باکو و دیگر شهرها شد و در سال های بعد هم تفکرات وهابی گری در این کشور ترویج شد.

این موضوع نتیجه شروع جریانی به نام وهابی و تکفیری در آذربایجان شد که به ‌شدت ازنظر مالی حمایت می شد. اولین کار که آن‌ها در جمهوری آذربایجان این بود که مراکز بزرگ تجاری شهرها را به دست گرفتند و جوان‌های اهل سنت را جذب و دعوت به مساجد کردند.

 در آن زمان این گروه ها از بین خود،برگزیدگانی را برای بحث انتخاب می‌کردند تا وارد بحث جریان‌های تکفیری شوند. لذا کم‌کم به آن‌ها بحث وهابیت، جهاد اسلامی و حتی برای همراهی با طالبان در افغانستان در آن دوره آموزش داده شد و وارد این عرصه‌ها هم شدند. با سرمایه‌ای که عربستان و کشورهای حوزه خلیج‌فارس می‌کرد، آن‌ها به‌تدریج با پول خود به بدنه دولت هم ورود پیدا کردند.

در بدنه دولت جمهوری آذربایجان افرادی از طریق رشوه وارد شده‌ و حمایت های مختلف را جلب کردند. رئیس کمیته دینی وقت در جمهوری آذربایجان و رئیس امنیت ملی این کشور، شدیداً با این گروه‌ها همکاری می‌کردند و به دولت هم گزارش می‌دادند که ما این گروه را تحت کنترل داریم و نگرانی اصلی ما شیعیان هستند. گستره ی فعالیت این گروه ها تا حدی بود که بنا به برخی گزارشات در آن زمان در بخش هایی از رایون اسماعیللی ، جنگل‌هایی برای آموزش نظامی در اختیار این گروه‌ها بودند و حتی سلاح و انبار داشتند.

در ادامه و با فعال شدن جریانات تکفیری بخش بزرگی از این افراد به عراق و سوریه کوچ کردند و ترس بازگشت باقیمانده ی این گروه ها به داخل جمهوری آذربایجان،باعث شد تا عرصه برای فعالیت این گروه ها تنگ شود و حتی دولت جمهوری آذربایجان، کسانی که در جبهه مقابل و برای دفاع از حرم اهلبیت علیهم السلام به سوریه رفته بودند را نیز دستگیر و به زندان های طولانی مدت محکوم کرد.

در ادامه ولی باز هم دولت جمهوری آذربایجان در حال تکرا اشتباه سال های گذشته می باشد و در شرایطی که محدودیت های زیادی حتی برای فعالیت های خیریه و کمک رسانی دینداران شیعه در جمهوری آذربایجان اعمال می شود، عوامل وهابیون و وابستگان رژیم سعودی به طور آزادانه به فعالیت خود در این کشور ادامه می دهند و با آزادی تمام به تبلیغ رسانه ای افکار خود و اهانت به مقدسات و عقاید مردم شیعه جمهوری آذربایجان ادامه می دهند.

به عنوان مثال خبرنگار یک کانال اجتماعی به نام «زمان توبه» که با تامین مالی از طرف رژیم سعودی در جمهوری آذربایجان فعالیت می کند، آزادانه به تهیه مصاحبه و گزارش در خیابان های باکو و سایر مناطق جمهوری آذربایجان پرداخته و به ایجاد شبهه در اذهان مردم می پردازد.

در این کانال ضمن تقطیع نامناسب سخنرانی های روحانیون و مبلغان شیعه در جمهوری آذربایجان، تلاش می شود با استفاده از کلیشه های تبلیغاتی و منطق متعلق به وهابی های عربستان سعودی، تعالیم و آموزه های اصیل اسلامی مردود و آموزه های فرقه وهابی به اذهان عمومی تزریق شود. / منبع :اناج

انتهای خبر