علت رفع فیلتر موقت فیس‌بوک اعلام شد

فیس‌بوک با در دست قرار دادن رنج جدیدی از آی‌پی‌ها توانست شرکت‌های اینترنتی ایران را غافل‌گیر و صفحه خود را برای ایرانی‌ها باز کند هرچند که تمامی این رنج هم‌اکنون مسدود شده است. به گزارش اعتدال پرس به نقل از تسنیم، رفع فیلتر موقت فیس‌بوک و متحیر شدن عده‌ای از کاربران ایرانی از چنین رویدادی […]

image_pdfimage_print

فیس‌بوک با در دست قرار دادن رنج جدیدی از آی‌پی‌ها توانست شرکت‌های اینترنتی ایران را غافل‌گیر و صفحه خود را برای ایرانی‌ها باز کند هرچند که تمامی این رنج هم‌اکنون مسدود شده است.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از تسنیم، رفع فیلتر موقت فیس‌بوک و متحیر شدن عده‌ای از کاربران ایرانی از چنین رویدادی منجر به شکل گرفتن موجی رسانه‌ای در ارتباط با این موضوع شد.

بعضا رسانه‌هایی این اقدام را پسندیده اعلام کرده بودند و در مدح و ستایش مسئولان برآمدند و در مقابل عده دیگری بودند که این رویه را چندان شایسته ارزیابی نکردند و در مقابل کسانی هم بودند که با رأیی ممتنع خواستار اعلام رسمی این موضوع شدند.

اما بررسی های خبرنگار تسنیم حاکی از آن است علت اصلی چنین موضوعی که غافل‌گیری شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت را به همراه داشت، ابتکار فیس‌بوک بود.

این شرکت رنج جدیدی از آی‌پی‌ها (IP) را برای خود تعریف کرده که آدرس آن‌ها در بانک‌های آدرس‌های شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت نبوده است و همین موضوع منجر به این شده که برخی شرکت های اینترنتی به صورت کاملا اتفاقی به این آدرس‌ها سرک بکشند و فیس‌بوک را قابل رویت سازند.

به گفته یک مقام مطلع در زیرساخت، این اقدام جدید منجر به این شد که در برابر تقاضای کاربران برای باز کردن صفحه فیس‌بوک، برخی مسیریاب‌ها به سمت مقصدهای جدید (آدرس‌های آی‌پی جدید) رهنمون شوند و فیس‌بوک را همچون سایر سایت‌ها به نمایش بگذارند.

البته دلیل اینکه این سایت برای تمامی کاربران شرکت های اینترنتی در شب گذشته قابل رویت نبود، این بوده که بسیاری از شرکت‌ها همچنان در برابر تقاضای باز کردن صفحه فیس‌بوک به همان رنج سابق آی‌پی‌ها مراجعه کرده‌اند و با فیلتر روبرو شده‌اند.

اما به گفته این منبع مطلع، از صبح بامداد امروز تمامی رنج‌های جدید به شرکت‌ها اطلاع‌رسانی شده و لیست سایت‌های فیلتر شده به روزرسانی شده است تا چنین مشکلی رفع شود.

با این حال کمیته مصادیق محتوای مجرمانه قطعا بعد از بررسی گزارش شرکت ارتباطات زیرساخت حول این موضوع که امروز به این کمیته ارسال شده، نظری جامع‌ و رسمی‌تر درباره این موضوع ارائه خواهد داد.

انتهای خبر