مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی:

موزه‌های تبریز به سیستم‌های نوین معرفی مجهز شدند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی گفت: موزه‌های شاخص تبریز به سیستم‌های نوین معرفی در سال جاری مجهز شدند. به گزارش اعتدال پرس (اعتدال آذربایجان) به نقل از شهریار، احمد حمزه زاده به مناسبت روز جهانی موزه ها با اشاره به شعار امسال ایکوم مبنی بر «موزه ها برای برابری، تنوع و فراگیری»، […]

image_pdfimage_print

گزارش تصویری: استقبال گردشگران نوروزی از موزه شهر، نمایشگاه های جنبی و برنامه های متنوع در عمارت ساعت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی گفت: موزه‌های شاخص تبریز به سیستم‌های نوین معرفی در سال جاری مجهز شدند.

به گزارش اعتدال پرس (اعتدال آذربایجان) به نقل از شهریار، احمد حمزه زاده به مناسبت روز جهانی موزه ها با اشاره به شعار امسال ایکوم مبنی بر «موزه ها برای برابری، تنوع و فراگیری»، اظهار کرد: همه ساله ایکوم شعاری برای موزه‌ها اختصاص می‌دهد که شعار امسال آن «موزه ها برای برابری: تنوع و فراگیری» است.

وی با بیان اینکه موزه ها در دنیا رسالت های اجتماعی دارند و جامعه محور شده اند، افزود: امیدواریم در موزه های کشور و استان نیز شاهد این اتفاق باشیم و تاثیر کارکردهای تعریف شده برای موزه ها در اجتماع را به نحو احسنت شاهد باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه پس از ابلاغ پروتکل های ستاد مقابله با کرونا، بازگشایی موزه ها با رعایت پروتکل‌ها همراه خواهد بود، گفت: براساس برنامه ریزی هایی انجام شده، برای دوره پساکرونا برگزاری نمایشگاه ها و بهره برداری از موزه جدید را در سطح موزه های تحت پوشش، مشارکتی، غیروابسته و خصوصی را در دستور کار داریم.

حمزه زاده بر اهمیت محتواسازی موزه ها تاکید کرد و گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر حوزه پژوهشی موزه ها کمرنگ شده و تنها از طریق بازدیدهای بصری آثار موزه‌ای معرفی می شود، در این راستا لازم است تا با تقویت رویکرد پژوهشی و بکارگیری شیوه‌های نوین معرفی موزه‌ها و آثار آن‌ها در بسترهای مجازی فرصت بیشتری برای بهره‌مندی علاقه‌مندان به حوزه آثار فاخر تاریخی فراهم کرد.

وی بر لزوم تجهیز موزه ها به سیستم های نوین معرفی اشاره کرد و افزود: با تداوم روش سنتی و معرفی موزه و آثار توسط مسئولان موزه، فرصت فعالیت‌های پژوهشی مسئولان موزه محدود می شود، به همین منظور باید روند نوین سازی موزه‌های استان را تسریع دهیم که در این راستا طی سال جاری سه موزه شاخص استان به سیستم «QR Code» مجهز و همین طور معرفی جامع آن ها در بسترهای مجازی فراهم می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی گفت: پرورش و توانمندسازی نیروهای انسانی موزه ها از دیگر برنامه‌های این اداره کل طی سال جاری است تا با تحقق این امر شاهد توسعه بیشتر فعالیت و پویایی موزه ها باشیم.

۲۳ موزه در آذربایجان شرقی نشان دهنده غنای تاریخی، تنوع، قدمت و ترغیب کننده هر نوع سلیقه ای برای بازدید از موزه های استان می باشد و منطقه را تبدیل به ویترین متنوعی از آثار تاریخی ایران زمین کرده است.

انتهای خبر