سیر تا پیازِ سهام عدالت/ هشت خرداد آخرین فرصتِ انتخاب

سیر تا پیازِ سهام عدالت/ هشت خرداد آخرین فرصتِ انتخاب
 
آزادسازی سهام عدالت تبدیل به یکی از دغدغه‌های مردم شده است اما هنوز بسیاری درباره روش و کلیت سهام عدالت دچار سردرگمی هستند.

به گزارش اعتدال پرس (اعتدال آذربایجان) به نقل از آناج، نزدیک به بیست روز است که دولت موضوع آزادسازی سهام عدالت را مطرح کرده و به مردم اعلام کرده است که با مراجعه به سامانه سهام عدالت روش خرید و فروش سهامشان را مشخص کنند اما بسیاری از مردم هنوز در شیوه آزادسازی و کلیت سهام عدالت سردرگم هستند.

اولین گام برای آزادسازی سهام عدالت

در حالیکه در روزهای ابتدایی کاربران در سامانه سهام عدالت با دو گزینه روش آزادسازی مستقیم یا غیر مستقیم مواجه بودند بعد از گذشت چند روز این دو گزینه تبدیل به یک گزینه شد. یعنی شما ابتدا باید وارد سامانه سهام عدالت به آدرس https://www.samanese.ir/ شوید و پس از وارد کردن شماره ملی به صفحه اصلی برخورد می‌کنید. در صفحه اصلی شمل می توانید شماره تلفن خود را تغییر دهید و یا شماره شبا و میزان سهمتان را مشاهد کنید.اگر هم شماره شبا را تا به امروز ثبت نکرده‌اید حتما آن را در سامانه در قسمت شماره شبا ثبت کنید.

 اما اصلی‌ترین گزینه حالا انتخاب روش آزادسازی است؛ اگر شما می‌خواهید که خودتان سهام عدالتتان را در بورس خرید و فروش کنید باید گزینه تغییر روش را انتخاب کنید چون این گزینه به صورت اتوماتیک بر روی روش آزادسازی غیرمستقیم قرار دارد. در صورتیکه نمی‌خواهید خودتان سهامتان را خرید و فروش کنید و شرکت‌های استانی چنین کاری را انجام دهند نیازی نیست که هیچ کاری انجام دهید و گزینه به صورت خودکار روی همان روش آزادسازی غیرمستقیم است. هشتم خرداد ماه آخرین فرصت برای انتخاب روش آزادسازی سهام عدالت می‌باشد.

دومین گام بعد از انتخاب آزادسازی

اگر شما روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اید دیگر نیازی نیست که هیچ کار دیگری انجام دهید زیرا شماره شبای شما ثبت شده و نیازی هم به کد بورسی وجود ندارد. اما اگر روش آزادسازی مستقیم را انتخاب کرده‌اید حالا باید به سایت سامانه سجام به آدرس https://www.sejam.ir/ وارد و اطلاعاتتان را برای دریافت کد بورسی وارد کنید. بعد از دریافت کد سجام شما می‌توانید به یکی از پیشخوان‌های استانی برای احراز هویت و دریافت کد بورسی مراجعه کنید. البته دولت به تازگی احراز هویت حضوری را برداشته و به وسیله شماره شبا احراز هویت هم انجام می‌شود.

خرید و فروش در بورس چگونه خواهد بود؟

بعد از تعیین و تکلیفِ روش آزادسازی سهام عدالت در مدتی که دولت اعلام خواهد کرد بسته به نوع سهام عدالت شما و مبلغ آن مقداری از سهام شرکت‌های مربوطه به شما داده خواهد شد که می‌توانید آن را در بورس خرید و فروش کنید. البته دولت اعلام کرده که در نخستین گام بیش از ۲۰ درصد سهام قابل خرید و فروش نیست. کسانی هم که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، شرکت‌های سرمایه گذاری استانی خرید و فروش را برای آنها انجام داده و سود آن را به شماره شبا واریز خواهند کرد.

آیا سهام عدالت ثبت نام دارد؟

سهام عدالت در حال حاضر ثبت نامی ندارد مگر آنکه مجلس چنین تصمیمی بگیرد و بعد از آن دولت موظف به ثبت نام جاماندگان سهام عدالت خواهد بود.