آیا سبحان الهی استاندار می شود؟/ اجماع استانی ضد گزینه معرفی شده، از ستادهای روحانی تا نمایندگان و…!

گزارش ویژه اعتدال پرس از آخرین تحولات انتخاب استاندار آذربایجان شرقی: مخالفت نمایندگان، اعتراض ستادها، طومار در نماز جمعه، ابقای بیگی، سفر دوزدوزانی به تبریز و… عمده ترین تحولاتی بودند که پیامد طرح نام سبحان الهی برای استانداری درهفته گذشته در آذربایجانشرقی بود. فردا آخرین روز مهلت تعیین شده رئیس جمهور برای انتخاب استاندار آذربایجان شرقی […]

image_pdfimage_print

گزارش ویژه اعتدال پرس از آخرین تحولات انتخاب استاندار آذربایجان شرقی:

مخالفت نمایندگان، اعتراض ستادها، طومار در نماز جمعه، ابقای بیگی، سفر دوزدوزانی به تبریز و… عمده ترین تحولاتی بودند که پیامد طرح نام سبحان الهی برای استانداری درهفته گذشته در آذربایجانشرقی بود.

فردا آخرین روز مهلت تعیین شده رئیس جمهور برای انتخاب استاندار آذربایجان شرقی و ۶ استان بزرگ و مهم کشور است.

به گزارش اعتدال پرس، درحالیکه طبق دستور یکماه پیش رئیس جمهور به وزیر کشور، می بایست استانداران ۷ استان دارای کلان شهر کشور تا پایان شهریور نهایی و معرفی شوند ولی پروسه انتخاب استاندار آذربایجان شرقی چنان پیچیده شده که به نظر نمی رسد این وعده رئیس جمهور به این زودی عملی شود.

معرفی گزینه جدید معدلات را به هم زد

به گفته یک منبع موثق در دولت، چهارشنبه هفته پیش درحالیکه بعد از چند هفته رایزنی و طرح نامهای متعدد از سوی محافل مختلف، پرونده درویش زاده با چربش نظر عبدلعلی زاده و جمعی از نمایندگان استان و علی رغم برخی مخالفت ها از طرف ستاد روحانی در استان، از سوی وزیر کشور به عنوان گزینه نهایی استانداری آذربایجان شرقی در جلسه هیئت دولت طرح شد، لیکن عدم تایید وی توسط مسئولین ارشد دولت و از طرف دیگر طرح نام سبحان الهی -استاندار پیشین آذربایجان شرقی در دولت خاتمی – از سوی جهانگیری معاون اول رئیس جمهور که بدون هماهنگی قبلی بخصوص با وزیر کشور صورت گرفت، موجب تشتت آراء و حتی طبق برخی شنیده ها تنشهای فی مابین شده و نه تنها انتخاب استاندار آذربایجان شرقی به تعویق افتاد بلکه موجب پیچیده شده این پروسه نیز شد.

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه در جلسه اخیر هیئت دولت گزینه جدیدی برای استان از سوی رئیس جمهور و معاون اولش مطرح شده است، تاکید کرد: گزینه مطرح شده از سوی دولت قبلاً در مجمع نمایندگان بررسی شده و به دلیل آرای کم در لیست این مجمع قرار نگرفت.

محمداسماعیل سعیدی با اشاره به اینکه مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی بر روی گزینه خود پافشاری خواهند کرد، در عین حال گفت: این مجمع گزینه مطرح شده را بررسی و اعلام‌نظر خواهد کرد.

سبحان الهی از کجا معرفی شد؟

در تشریح نحوه معرفی وی برای این مسئولیت، گفته می شود: هفته پیش حاج عباس دوزدوزانی از سران آذری زبان جریان اصلاحات در سفر به آذربایجان شرقی جلسه ای فوری با برخی مهره های ارشد احزاب اصلاح طلب استان از جمله جبهه مشارکت برگزار کرده و طی این جلسه موافقت رسمی اعضا را برای معرفی سبحان الهی به دولت جهت تصدی استانداری اذربایجان شرقی اخذ و هماهنگی های لازم را برای طرح نام وی در جلسه دولت به عمل می آورد.

در ادامه رایزنی های سیاسی در استان: سفر عباس دوزدوزانی به شهرستان بناب  IMG_1158

سفر هفته پیش دوزدوزانی به آذربایجان شرقی – بناب

گزارشات دریافتی اعتدال پرس از منابع مختلف حاکی است، انتشار این خبر و جدی تر شدن حضور سبحان الهی در راس مدیریت آذربایجان شرقی موجب واکنش های مختلف و بعضا تندی در این چند روز اخیر شده است.

هرچند برخی رسانه ها و حامیان سبحان اللهی این اتنخاب را قطعی دانسته و از آن استقبال کرده اند ولی تلاشهای متعددی نیز جهت رد این گزینه از سوی محافل استانی به جریان افتاده است.

شروع مخالفت ها/ طومار در نماز جمعه!

مسئولین اصلی ستادهای روحانی در استان اولین معترضین رسمی این پیشنهاد بودند که با امضاء نامه و گفتگو با مهره های تاثیرگذار در مرکز و نیز تماس های تلفنی متعدد با دوزدوزانی، مخالفت صریح خود را با این امر ابراز داشتند. نمایندگان مجلس و برخی دیگر از شخصیتهای ارشد استان به همراه تعدادی محافل دیگر از دیگر مخالفان این انتخاب بودند که در یکی دو روز اخیر رایزنی های مختلفی برای منتفی شدن آن انجام داده اند و هرکدام اصرار بر بررسی مجدد گزینه های قبلی خود دارند.

در این میان همچنین تلاشهای دیگری برای معرفی گزینه های جدید از سوی برخی محافل شروع شده است بطوریکه در حاشیه نماز جمعه دیروز تبریز طوماری خطاب به وزیر کشور مبنی بر انتصاب یکی از سه گزینه پیشنهادی اشرف نیا، ابراهیمی سنائی و شهردار سابق تبریز به عنوان استاندار آذربایجان شرقی امضاء شد.

 

Photo-0056 Photo-0054

در این طومار آمده است:

“ما جمعی از نمازگزاران مرکز استان آذربایجانشرقی بنا به تعهدی که در ایفای نقش سازنده نیروهای متعهد و متخصص در شکل‌گیری امیدآفرین حماسه اقتصادی داشته و بر اساس درک عمیق از شرایط کشور و حساسیت های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، توسعه ای وبین‌المللی افراد پیشنهادی بنا به دلایل ذیل به عنوان گزینه های اصلح و شایسته برای تصدی استانداری استان آذربایجانشرقی پیشنهاد نموده وبا توجه به وجود این افراد شایسته در استان و مخصوصا تبریز چرا افرادی از استانهای همجوار برای این مسئولیت پیشنهاد می شوند علیهذا حمایت همه جانبه خود را از نامبردگان در اجرای برنامه های اعتدال گرایانه دولت محترم اعلام نموده و خواستار تسریع در انتصاب سکاندار این استان حساس کشور را خواستاریم .”

سابقه نه چندان درخشان سبحان الهی در دوره مدیریت قبلی استانداری، ضعف در تم برنامه های قبلی وی و عدم ارائه برنامه جدید مشخص از سوی وی برای تصدی دوباره این مسئولیت در دولت تدبیر و امید، معتدل و فراجناحی نبودن وی طبق منش و تاکید رئیس جمهور و پروازی بودن از دلایل مشترک مخالفت با وی اعلام می شود.

anaj1379563428mkrZ07_thumbnail

البته برخی مطالب مطرح شده از حضور وی در جریانات فتنه ۸۸ دیگر دلیل مخالفت بخشی از مخالفان وی از جمله نمایندگان مجلس و نهادهای انقلابی استان می باشد.

پارسال در برخی رسانه ها و از جمله در بخشهای مختلف خبر صداوسیما، گزارش مستندی پخش شد که دلالت بر تبدیل شدن دفتر کاری فرزند استاندار سابق آذربایجان شرقی در مالزی(نمایندگی یکی از شرکت های شکلات سازی و غذایی مشهور استان) به محل تجمع و هماهنگی جریان سبز مقیم مالزی (این خبر: آقازاده سبز در مالزی! +تصاویر) داشت. خبری که هرگز تکذیب نشد.

ابقای بیگی!/طرح یک گزینه جدید در حد تیم ملی!

به گزارش اعتدال پرس، بخشهایی از ستاد روحانی در استان همچنین اعلام کرده اند در صورت عدم پذیرش گزینه های قبلی و اصرار بر انتخاب سبحان الهی همان بهتر که بیگی ابقا شود و تلاشها بجای عزل استاندار، صرفا جهت تغییر معاونان وی و اصلاح تیم مدیریتی استانداری معطوف شود. البته پیشنهاد ابقای استاندار از سوی برخی محافل دیگر نیز در مقایسه با گزینه سبحان الهی ارائه شده است.

یکی از مسئولین ارشد ستادهای روحانی در استان در گفتگو با اعتدال پرس  ضمن تایید پیشنهاد ابقای بیگی در مقابل انتخاب سبحان الهی، افزود: البته چندی پیش از سوی جمعی از فعالان ستادهای روحانی گزینه ای جدید که چهره های ملی و بسیار شاخص است به شخص رئیس جمهور معرفی شده که با تایید ضمنی ایشان نیز همراه گردیده است.

وی گفت طبق وعده داده شده از طرف راس دولت، در جلسه یکشنبه دولت این گزینه مورد تصویب نهایی قرار خواهد گرفت.

به نظر می‌رسد عدم اقبال نمایندگان به گزینه جدید که قبلاً نیز در مجمع نمایندگان رد شده و نیز اعتراض ستادهای روحانی و دیگر محافل با  پیشنهاد جدید دولت، روند انتخاب استاندار آذربایجان شرقی را به سمت کند شدن بیشتر سوق خواهد داد  و در خوش‌بینانه‌ترین حالت با یک هفته تاخیر به دلیل سفر رئیس جمهور به نیویورک مواجه خواهد شد.

حرف آخر

در مجموع باید گفت با کند شدن پروسه انتخاب استاندار اذربایجان شرقی، تلاشها و رایزنی ها در استان برای انتصاب استاندار مدنظر گسترش یافته است و طرح نام های جدید و احیای نام های مطرح شده قبلی موجبات پیچیده تر شدن این پروسه خواهد شد و احتمال اینکه استانداری با حداکثر اجماع و حاشیه امن مناسب برای به دوش کشیده این مسئولیت سنگین، انتخاب شود بسیار سخت شده است.

در یایان باید متذکر شد که انتخاب گزینه مورد نظر برای استانی در جایگاه آذربایجان‌شرقی باید با درایت و دوراندیشی  طبق شعار دولت یازدهم، همراه باشد چرا که تبعات هرگونه رشد و توسعه این استان به کشور و مردم ایران زمین خواهد رسید و برعکس آن نیز صادق خواهد بود.

انتهای خبر