اعتراف مقام ارشد آموزش و پرورش استان؛ راهکار چیست؟

۲۲ درصد دانش‌آموزان آذربایجان‌شرقی به آموزش مجازی دسترسی ندارند!

طبق بررسی های آموزش و پرورش حدود ۴۳ درصد دانش آموزان آذربایجان شرقی در مقاطع مختلف تحصیلی به اینترنت پرسرعت و ۳۱ درصد به گوشی موبایل مناسب دسترسی ندارند.

image_pdfimage_print

دبیر پروژه مهر و معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی گفت: بر اساس آخرین بررسی‌های دقیق و میدانی این مجموعه، در حال حاضر ۲۲ درصد از دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی استان به آموزش‌های مجازی دسترسی ندارند.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، عاشور اکرمی روز شنبه در گفت وگویی، مجموع دانش آموزان آماده تحصیل در آذربایجان شرقی را ۷۵۰ هزار نفر اعلام کرد که به گفته وی از این تعداد ۱۵۵ هزار و ۴۹۳ دانش آموز در مقاطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم، هیچ گونه امکان دسترسی به آموزش های مجازی از طریق تلفن همراه و رایانه را ندارند و نمی توانند به شبکه آموزش صدا و سیما نیز دسترسی پیدا کنند.
وی اظهار داشت: بر همین اساس ۲۴ درصد از مجموع دانش آموزان مقطع ابتدایی، ۲۰ درصد در مقطع متوسطه اول و  ۲۰ درصد نیز در دوره متوسطه دوم نمی توانند از آموزش های فضای مجازی و شبکه آموزش صدا و سیما بهره مند شوند.
اکرمی ادامه داد: طبق بررسی های آموزش و پرورش حدود ۴۳ درصد دانش آموزان آذربایجان شرقی در مقاطع مختلف تحصیلی به اینترنت پرسرعت و ۳۱ درصد به گوشی موبایل مناسب دسترسی نداشته و حدود ۵۶ درصد دانش آموزان از  کوشی تلفن همراه والدین خود برای بهره مندی از آموزش های مجازی استفاده می کنند.
وی میزان دسترسی دانش آموزان آذربایجان شرقی به شبکه های آموزشی صدا و سیما و تلفن های هوشمند  مناسب را به ترتیب حدود ۸۰ و ۵۲ درصد اعلام کرد.
اکرمی با بیان اینکه هم اکنون تنها حدود ۲۸ درصد دانش آموزان آذربایجان شرقی از رایانه و لپ تاپ شخصی استفاده می کنند، از خیران و نیکوکاران استان درخواست کرد تا برای تامین این اقلام برای دانش اموزان به خصوص در مناطق محروم و روستایی، آموزش و پرورش آذربایجان شرقی را همراهی و یاری کنند.
وی میزان اتصال دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی آذربایجان شرقی به شبکه «شاد» را حدود ۷۹ درصد اعلام و اضافه کرد: در دوره ابتدایی ۷۶ درصد، در متوسطه اول ۸۰ درصد، در متوسطه دوم ۸۶ درصد، در مدارس فنی و حرفه ای ۸۲ درصد و در مدارس کار و دانش ۷۱ درصد دانش آموزان به شبکه «شاد» متصل بوده و از آن استفاده می کنند.
اکرمی با اشاره به تمهیدات ویژه آموزش و پرورش آذربایجان شقی برای بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور جاری، اظهار داشت: تمام مدارس شهری و روستایی استان با احصای کامل تعداد دانش آموزان و امکانات موجود، خود را برای وضعیت سفید، زرد و قرمز کرونایی به منظور آغاز سال تحصیلی جدید آماده کرده اند و برای تغییر وضعیت های غیرمترقبه و ناخواسته نیز آمادگی کامل وجود دارد.

تصویر مرتبط
وی با اشاره به شرایط تحصیل در وضعیت زرد، گفت: در این حالت که نیمه حضوری خواهد بود، دانش آموزان ابتدایی ملزم به حضور زوج و فرد در کلاس های درس به مدت ۲ تا ۳ روز در هفته هستند و بقیه روزهای هفته از طریق سامانه «شاد»، کتاب و درسنامه ها و نیز رسانه ملی آموزش خواهند دید و در مقطع متوسطه اول و دوم نیز ۲ روز در هفته حضوری و بقیه روزها غیرحضوری ادامه تحصیل خواهند داد.
اکرمی افزود: در مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم به شورای مدارس اختیار داده شده است تا در صورت لزوم روزهای پنجشنبه نیز برنامه های آموزشی داشته باشند.
وی اضافه کرد: در وضعیت قرمز دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلات خود را به صورت غیرحضوری از طریق سامانه «شاد» پی می گیرند.   
دبیر پروژه مهر آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با بیان اینکه هم اکنون ۸۴ درصد دانش آموزان استان برای سال تحصیلی جدید نام نویسی کرده اند، از توزیع ۷۰ درصدی کتب درسی در مدارس خبر داد و گفت: در این راستا تعداد ۸ هزار و ۹۰۰ مدرسه دولتی و غیردولتی با ۲۵ هزار ۱۱۹ باب کلاس جهت آغاز سال جدید تحصیلی با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی آماده شده است.
اکرمی، کمبود معلم را یکی از چالش های مهم و اساسی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در سال تحصیلی جدید عنوان و اضافه کرد: طبق برآوردهای صورت گرفته حدود ۲۶ هزار معلم در مدارس استان کمبود داریم که این وضعیت با استفاده از مدیران و معاونان مدارس و نیز دعوت از معلمان بازنشسته در حال ترمیم است. /ایرنا

انتهای خبر