- پایگاه خبری تحلیلی اعتدال آذربایجان ( نسخه جدید اعتدال پرس) - http://etedalpres.ir -

⭕️ انتقادی که واکنش استاندار را برانگیخت!

🔹تحسین استاندار از نکته استراتژیک طرح شده توسط مدیرمسئول پایگاه خبری اعتدال پرس
به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، نشست خبری استاندار آدربایجان شرقی به مناسبت هفته دولت با حضور جمعی از اصحاب رسانه استان برگزار شد.

در این نشست که معاونین استاندار نیز حضور داشتند، مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیل اعتدال پرس به انتقاد از تعلل و غفلت بزرگ مسئولین آذربایجان شرقی در پیگیری اجرای یک طرح بین المللی و بسیار بزرگ که درآمد سالانه چندمیلیاردی و موقعیت استراتژیک و چندوجهی(اشتغال زایی کلان و منافع سیاسی اقتصادی مختلف) برای استان دارد پرداخت که واکنش جالب استاندار محترم را هم در پی داشت.

 

محمدزاده علمداری طی این سوال که بطور مشروح بیان شد، ضمن تشریح مگاپروژه ایجاد هاب لجستیک و کانون ترانزیت ریلی بین المللی به مرکزیت آذربایجان شرقی و منطقه آزاد ارس که مستلزم اجرای پروژه خط ریلی جدید در قطعه منفصل جلفا_باکو در حدفاصل مرز ارمنستان _ که ۳ سال پیش نیز تا مرحله عقد قرارداد با فاینانسر(سرمایه گذار) خارجی رسیده بود_ می باشد، از تعلل مسئولین استان در این خصوص و فرصت سوزی تاریخی بزرگی که به خاطر انتقال این طرح از استان به شمال کشور(مسیر جایگزین قزوین_رشت که با لابی مدیران شمالی که یکی شون نیز در ارس ماموریت دارند! بسرعت در حال اجراست) حاصل خواهد شد، انتقاد کرد که استاندار نیز ضمن تحسین و استراتژیک خواندن این نکته، قول پیگیری جدی این طرح را دادند و با اشاره به ظرفیتهای ترانزیتی برجسته استان و موانع خارجی پیش آمده در این زمینه، افزودند، این طرح منافع بسیار بزرگی برای استان می تواند داشته باشد و باید از قدرت لابی گری منطقه ای خود در این خصوص استفاده کنیم.

🔹گفتنی است، چین و روسیه (و هند و دیگر قدرتهای اقتصادی شرق و جنوب شرق آسیا و نیز کشورهای اوراسیا) از ۱۰ سال پیش بطور جدی پیگیر راه اندازی خط ترانزیت ریلی در مسیر جاده ابریشم که ذیل طرح جهانی بزرگ احداث کریدور(مسیر) ریلی آسیا به اروپا و اوراسیا در قالب کریدورهای شرق_غرب و جنوب_شمال که آذربایجان شرقی در نقطه مرکزی و اتصال این دو کریدور قرار گرفته است،طراحی شده است و منافع اقتصادی بسیار بالایی بخاطر کاهش هزینه و زمان ترانزیت کالا بین آسیا و اروپا (که فعلا بصورت دریایی و پرهزینه است) برای این کشورها دارد، هستند ولی ایران خصوصا مسئولان استان که موقعیت استراتژیک در تکمیل و فعال سازی این کریدور دارند جدیت نشان نداده اند در حالیکه این طرح، درآمد چند میلیارد دلاری سالیانه برای استان داشته و موجب افزایش موقعیت جهانی ایران نیز می شود.

مطالب مرتبط پیشین اعتدال پرس در این باره:

غفلتی به بهای چند میلیارد دلار برای استان آذربایجان شرقی!