۲ عامل مانع تولید در آذربایجان شرقی/ راه اندازی ۳۲۰ واحد صنعتی جدید در استان

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و نماینده تبریز اسکو و آذرشهر گفت: موانع بخشنامه‌ای تولید که پشت سر هم و متناقض ابلاغ می شود، باید برطرف شود.

به گزارش به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدرضا میرتاج الدینی در مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن اظهار کرد: رفع موانع و پشتیبانی از تولید به عنوان شعار سال باید مورد تاکید بیشتر قرار گیرد، اما بخشنامه‌‌‌های اداری و گمرکات ۲ عامل مانع تولید در آذربایجان شرقی هستند.

وی با انتقاد از عملکرد گمرک سهلان تبریز گفت: ماشین آلات خطوط تولید در گمرکات کشور معطل می‌مانند.

وی همچنین با اشاره به وحدت و همدلی قوا در رفع موانع تولید، اظهار کرد: قوه قضاییه از تولید حمایت می‌کند، اما برخی تصمیمات غلط تعزیرات مشکل ایجاد کرده که باید فکری به این موضوع بکنیم.
حجت الاسلام تاج الدینی همچنین یادآور شد: مجلس در کنار دولت و قوه قضاییه حامی‌تولید است.

 

۸۰ درصد مشکلات تولید و سرمایه‌گذاری داخل کشور از خودتحریمی است

معاون قضایی دادستان کل کشور نیز در این مراسم گفت: سربازان اقتصادی کشور تولید کنندگان هستند و همان طور که در دوران دفاع مقدس رزمندگان اسلام، سربازان خط مقدم بودند، اکنون نیز سربازان اقتصادی،یعنی تولید کنندگان در خط مقدم دفاع از اقتصاد و استقلال کشور تلاش می‌کنند.
سعید عمرانی اظهار کرد: ۸۰ درصد مشکلات تولید و سرمایه‌گذاری در داخل کشور قابل رفع است؛ ما گرفتار خودتحریمی‌هستیم و با رفع این مشکل بسیاری از گره‌‌‌های اقتصادی گشوده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: یک درصد جمعیت جهان و هفت درصد منابع دنیا در ایران قرار دارد؛ بر این اساس باید بتوانیم از این ظرفیت به خوبی برای توسعه، پیشرفت و بهبود وضعیت اقتصادی کشور استفاده کنیم.

برای حفظ پیوند برادری بین ایران و ترکیه تلاش بیشتری خواهیم کرد

نماینده اتاق بازرگانی شهر دنیزلی ترکیه نیز در این مراسم گفت در هفته گذشته که مراسم افتتاح شعبه خانه صنعت معدن و تجارت ایران را در استانبول برگزار کردیم، برای رونق ارتباطات تجاری و بازرگانی با ایران تلاش خواهیم کرد.

بصری کاونگ اظهار کرد: برای حفظ پیوند برادری بین ایران و ترکیه تلاش بیشتری خواهیم کرد.

امسال ۳۲۰ واحد صنعتی جدید در آذربایجان شرقی راه اندازی شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: در استان ما بیش ازچهار هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی دارای مجوز هستند؛ از این تعداد چهار هزار و ۱۹۰ واحد با سرمایه‌گذاری ۲۵ هزار میلیارد تومان و اشتغال ۱۲۷ هزار و ۹۵۰ نفر در حال فعالیت هستند که صنایع غذایی، آشامیدنی، چرم، صنعت، کانی، معدن، زمینه فعالیت آنها است.

غلامعلی راستی اظهار کرد: در هشت ماه امسال ۳۲۰ واحد صنعتی جدید با سه هزار و ۴۹۶ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای چهار هزار و ۹۰۲ نفر راه اندازی شده است که رشد ۴۳ درصدی نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه رتبه معدنی آذربایجان شرقی با ۸.۲ میلیارد تن ذخیره معدنی در کشور اول است، افزود: ۷۳۸ معدن در استان وجود دارد که بیش از ۵ میلیارد تن آن مربوط به معدن نفیلین سینیت سراب است.
وی ادامه داد: ۲۰ درصد ظرفیت معدنی مس ایران و یک درصد مس جهان در آذربایجان شرقی وجود دارد.

دفتر توسعه تجارت خانه صنعت معدن و تجارت ایران در استانبول راه اندازی شد

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این مراسم از راه‌اندازی دفتر توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با مدیریت خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در شهر استانبول ترکیه خبر داد.

باقری افزود: این دفتر هفته گذشته در استانبول افتتاح و در مراسم امروز به صورت سمبولیک رونمایی شد.

حمایت نیاز  بخش تولید و کارآفرینی آذربایجان شرقی

رئیس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این مراسم گفت: بخش خصوصی آذربایجان شرقی در جنگ اقتصادی و تحریم کار بزرگی کرد.

یونس ژائله اظهار کرد: با تلاش بخش خصوصی در هفت ماه امسال از ۵۴ درصد رشد صادراتی در آذربایجان شرقی برخوردار شدیم، اما بخش صنعت و تولید استان باید از حمایت و پشتوانه بیشتر برخوردار باشد.

وی افزود: پشتیبانی بانک‌ها یکی از مهم ترین حمایت هاست، اما تاکنون در آذربایجان‌شرقی منابع ذخیره شده به خصوص منابع بانک‌‌‌های خصوصی در خارج از استان می‌شود.

ژائله ادامه داد: البته از ماه جاری قرار شده ۷۰ درصد این منابع در آذربایجان شرقی هزینه شود که می‌تواند این منابع به بخش تولید بازگردد.

وی یادآور شد: بهبود فضای کسب و کار یکی از زمینه‌‌‌های لازم برای ارتقاست، اما استعلاماتی که از ۲۲۰ واحد صنعتی و تجاری آذربایجان شرقی انجام شده، نگران‌کننده‌ است.

وی اظهار کرد: بخش خصوصی و دولتی باید در یک جهت و راستا حرکت کنند، چون در یک سنگر قرار دارند و با جذب سرمایه گذار در استان این هم راستایی باید ثمر دهد؛ مسئولان باید حمایت مناسبی از واحدهای تولیدی و صنعتی در استان انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: رابطه خوب با صنعتگران و کارآفرینان در آذربایجان شرقی لازم است تا در جنگ تمام عیار اقتصادی و تحریم موفق باشیم.