‍ وزارت راه، دفاع نکرد و نمایندگان پیگیر نشدند!/ حذف خط آهن جلفا به چشمه ثریا از بودجه

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی علت حذف ردیف اعتبار پروژه اتصال خط آهن جلفا به چشمه ثریا در بودجه سال آینده را عدم پیگیری و کافی نبودن مطالعات آن اعلام کرد. به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، بهبودی گفت: به نظر می آید وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی و نمایندگان […]

image_pdfimage_print

آشنایی با ساختار راه آهن در ایران - همشهری آنلاین

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی علت حذف ردیف اعتبار پروژه اتصال خط آهن جلفا به چشمه ثریا در بودجه سال آینده را عدم پیگیری و کافی نبودن مطالعات آن اعلام کرد.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، بهبودی گفت: به نظر می آید وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی و نمایندگان استان ازسوی دیگر آن گونه که باید دفاع لازم را از این طرح نکردند درنتیجه ردیف آن در بودجه ۱۴۰۱ حذف شد.

طرح راه آهن جلفا – چشمه ثریا برای راه اندازی دو خط ترانزیت ریلی انجام می شود که در مرحله نخست خط یک آن با توان ترانزیت شش تا ۱۰ میلیون تن بار راه اندازی و همزمان ترکیه خط آهن خود را از کارس به ” دیل اوجی ” که نقطه مقابل چشمه ثریا است اجرا و به خط ریلی اروپا متصل می کند.

گزارش اعتدال پرس حاکی است، طرح اتصال خط آهن جلفا به چشمه ثریا که بعداز پیگیری های فراوان در بودجه سال ۱۴۰۰ دارای ردیف اعتبار شده بود حالا با حذف آن از بودجه سال آینده می تواند با چالش جدی رو به رو شود.

این طرح به رغم مزیت ها و توجیهات اقتصادی در ابعاد ملی و بین المللی و فرا محلی پیش از این هم مورد توجه وزارت راه و شهرسازی نبوده و با وجود پیگیری های محلی هرگز در اولویت طرح های این وزارتخانه قرار نگرفته بود.

با چنین رویکردی حذف ردیف اعتبارات آن از بودجه سال آینده می تواند قابل درک و دور از انتظار نباشد اما در این میان سکوت و بی توجهی نمایندگان استان نسبت به سرنوشت این طرح به شدت مورد نقد و پرسش است .

کارشناسان و رسانه ها، به ویژه در دو سال اخیر، با تاکید بر اهمیت چندجانبه این پروژه، عملیاتی شدن این طرح را با جدیت پیگیری می کردند.

 

 

انتهای خبر