از تاکید بر ارتباط بی‌واسطه مسئولان با مردم و رسانه‌ها و استفاده از ظرفیتهای توسعه ای متعدد استان تا اهتمام جدی برای تسهیل سرمایه‌گذاری و توسعه روابط مرزی و حل مشکل انرژی در استان

استاندار آذربایجان شرقی در نشست صمیمی با اهالی رسانه و خبرنگاران استان، ضمن گوش فرادادن به مسائل مطرح‌شده از سوی آنان در موضوعات مختلف، از اولویت‌ها و دغدغه‌های مدیریت ارشد استان سخن گفت و همکاری و همراهی رسانه‌ها در پیشبرد اهداف دولت و خدمت به مردم را خواستار شد.
 
به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) عابدین خرّم در این نشست با تأکید بر اهمیت شفاف‌سازی امور، گفت: هیچ موضوع مخفی از مردم نداریم. 
 
استاندار با بیان اینکه مسئول برای پاسخگویی مسئول شده است افزود: اگر خبرنگاران با مطالب کارشناسی جلو بیایند، حتماً استقبال می‌شود من تاکنون مطالبه گر بودم ولی از وقتی مسئولیت اجرایی گرفته‌ام، باید پاسخگو باشم.

خرم تاکید کرد: اگر یک مسئول به هر دلیل از پاسخ استنکاف کرد، باید مجموعه‌ای در اداره کل ارشاد تشکیل شود تا به‌عنوان یک نظام مطالباتی مطرح شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالات و مشکلات خبرنگاران، با تاکید بر اینکه خبرنگاران از انتقاد سازنده دست نکشند، اما از تخریب ناجوانمردانه پرهیز کنند، ادامه داد: دلیلی وجود ندارد که از خبرنگار شکایت شود؛ مگر در مواقعی که رسانه‌ای بدون سند، در جهت تشویش اذهان عمومی علیه نظام اقدام کند.

خرم ادامه داد: متقاعدسازی در گفت‌وگو و ارتباط بی‌واسطه با مردم ممکن است و باید عملکرد دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مختلف به مردم انعکاس داده شود.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه سخنان خود، با بیان اینکه نگاه و سیاست اصلی دولت سیزدهم، کارآمدی، پاکدستی، مردم‌داری، فسادستیزی و داشتن پیوست عدالت برای تمام امور است، افزود: ثبات و رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال مناسب، ارتقای بهره‌وری، جذب سرمایه و ایجاد دیپلماسی منطقه‌ای و مرزی با استفاده از ظرفیت‌های کشورهای همسایه از اولویت‌های کاری این دولت است.

وی با بیان اینکه تلی از مشکلات از گذشته باقی مانده است، افزود: البته وجود این مشکلات، دلیلی برای تلاش نکردن نیست و باید سعی کنیم تا نابسامانی‌های جدی در حوزه زیرساخت‌های اقتصادی، اشتغال، سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی را برطرف کنیم.

خرم با اشاره به اینکه سند تدبیر و توسعه خاک می‌خورد اما سند آمایش سرزمین به جد پیگیر می‌شود، افزود: امیدواریم در سال آینده به شما گزارش دهیم که در شاخص‌های مختلف رشد و بهبود داشته‌ایم که قابل دسترس هست و شما رسانه‌ها نیز باید پل ارتباطی مردم و مسئولین باشید تا ما با چشم باز و دغدغه مندی مشکلات را پیگیری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه، توجه به جنبه سلبی قوانین، باعث خروج سرمایه‌گذاران می شود، گفت: مهم‌ترین اولویت مدیریت ارشد استان، تسهیل مسیر سرمایه‌گذاری در بخش های مختلف صنعت، معدن، گردشگری، ترانزیت و ارتباط با کشورهای همسایه است؛ کسی که در راه نجات اقتصاد و توسعه استان قدم بر می‌دارد مستحق تکریم و منت است.
 
استاندار افزود: در آذربایجان شرقی با خروج سرمایه انسانی و مادی مواجه هستیم که برای معکوس کردن این جریان تلاش می‌کنیم؛ بطوری که در عرض دو ماه گذشته با بیش از یکصد سرمایه‌گذار مذاکره کرده‌ایم.
 
وی ادامه داد: بزرگترین پروژه‌های کشور توسط سرمایه‌گذاران آذربایجان شرقی در حال انجام است و این در حالی است که در استان خودمان در بحث سرمایه‌گذاری دچار مشکل هستیم؛ برای مثال ابرپروژه انتقال آب خلیج فارس به مرکز کشور توسط سرمایه‌گذارانی از استان ما انجام می‌شود، اما در داخل استان برای تکمیل پروژه انتقال آب ارس به تبریز با مشکل مواجهیم.
 
عابدین خرّم تأکید کرد: باید برنامه‌های عملی برای برگشت سرمایه‌ها به استان داشته باشیم و از طرفی باید ظرفیت‌های استان را کشف کرده و در صدد حفظ و نگهداری سرمایه‌ها باشیم.
 
وی با اشاره به اینکه اکثر پروژه‌ها در استان تعطیل و یا در مسیر تعطیلی هستند، گفت: باید ضمن حذف موانع پیش روی سرمایه‌گذاران، ظرفیت‌های استان را به طور شفاف و تخصصی معرفی کنیم تا شاهد تحقق رشد اقتصادی ۸ درصد که توسط دولت هدف‌گذاری شده است، باشیم.
 
استاندار آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰ سد در استان به خاطر مسائل مالی بدون استفاده مانده است، این در حالی است که مسأله آب در تبریز یکی از مهم‌ترین مشکلات است و برای رفع این مسأله باید در کمتر از سه سال اقدام اساسی انجام داده و آب ارس انتقال یابد.
 
وی با بیان اینکه پروژه‌های قرارگاه خاتم در استان تعطیل بود، ابراز داشت: ما با دعوت از فرمانده قرارگاه خاتم و بازدید از پروژه‌ها جرقه انتقال آب ارس به تبریز را زدیم و امیدواریم در کمتر از سه سال این پروژه به اتمام برسد.
 
خرّم با بیان اینکه آذربایجان شرقی در بخش انرژی هم مشکل اساسی دارد، گفت: بزرگترین مشکلات استان ناشی از کمبود منابع و زیرساخت‌های انرژی است و در صورتی که نتوانیم این مشکل را حل کنیم نمی‌توانیم ادعای حل مشکلات دیگر را داشته باشیم؛ باید تا چهار سال آینده حداقل ۱۰۰۰ مگاوات برق در استان تولید کنیم.
 
استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه باید اکوسیستم فناوری در استان شکل بگیرد، گفت: در حال حاضر پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان را داریم که متأسفانه ایده‌های آنها تبدیل به محصول و ثروت نمی‌شود که این ناشی از عدم وجود کارخانه نوآوری در استان است.
 
وی تصریح کرد: راه‌اندازی این کارخانه یکی از اولویت‌های اصلی مدیریت ارشد استان است تا از رهگذر آن بتوانیم فناوران و مبتکران را با حوزه صنعت و تولید ارتباط دهیم.
 
خرّم در ادامه با اشاره به اینکه در بخش صنعت، با مشکل نیروی کار مواجهیم، گفت: متأسفانه فرهنگ جامعه، اشتغال پایدار را تنها در استخدام دولتی می‌بیند که این فرهنگ باید تغییر یابد و جامعه به این باور برسد که برای شکوفایی استان و افزایش رفاه و آسایش مردم، باید به بخش صنعت و تولید اهمیت بدهیم.
 
وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی ما آلودگی هوای تبریز است، افزود: بعضی اقدامات کوتاه‌مدت و بلندمدت برای حل این مشکل در حال اجرا است و تلاش می‌کنیم تا حد امکان آلودگی هوای تبریز را کاهش دهیم.
 
خرّم با اشاره اینکه ورزش، اصلی‌ترین مؤلفه شور و نشاط در جامعه است، اظهار داشت: وضعیت ورزش استان قابل قبول نیست و یکی از دغدغه های من بهبود وضعیت موجود است تا در صحنه‌های قهرمانی، آسیایی و جهانی سهم داشته باشیم.
 
استاندار آذربایجان شرقی در پاسخ به انتقادات مطرح درخصوص روند کند تغییرات مدیریتی با بیان اینکه مخالف تغییرات اتوبوسی مدیران هستم، افزود: برای تحقق رشد اقتصادی و تغییرات اساسی در استان باید تغییراتی در حوزه مدیریتی داشته باشیم، اما اگر فردی در کارش موفق باشد نیازی به تغییر نیست، به شرطی که گفتمان این دولت را قبول کند و پای کار این دولت باشد.
 
استاندار آذربایجان شرقی همچنین در خصوص پوشش به‌موقع اخبار مربوط به حوادث و بلایای طبیعی، گفت: باید سازوکاری تعیین شود تا خبرنگاران استان در مواقع بحران با سهولت امکان ورود داشته باشند و اخبار دسته اول از رسانه‌های استان منتشر شود.
 
وی درخصوص تأمین مسکن خبرنگاران نیز از آنان خواست تا در نهضت مسکن ملی ثبت‌نام کنند و قول مساعد داد تا در مورد مشکلات مسکن و بیمه اهالی رسانه اقدامات عملی انجام شود.

پیش از سخنان استاندار آذربایجان شرقی، مدیرکل روابط عمومی استانداری هم نگاه دولت سیزدهم به فضای رسانه‌ای را برگرفته از نگاه رهبری انقلاب دانست و گفت: دولت رسانه‌ها را در مسیر پیشبرد اهداف خود و خدمت به مردم، کمک‌کننده می‌داند.
 
رامین نظامی‌خواه گفت: تلاش ما در اداره کل روابط عمومی استانداری این است که حتماً نشست‌های هم‌اندیشی با مدیران ارشد استان به صورت مستمر برگزار شود و مسئولان استانداری هم همواره خود را در ارتباط با رسانه‌ها مسئولیت‌پذیر می‌دانند.
 
در این نشست که معاونان استاندار و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی هم حضور داشتند، ۱۴ نفر از خبرنگاران استان از جمله محمدزاده علمداری مدیرمسئول اعتدال پرس، دیدگاه‌های خود را درخصوص مسائل مختلف استان و مشکلات حوزه رسانه بیان کردند.

 
آقایان و خانم‌ها: احمد بادیران، اسد بابایی، فرینوش اکبرزاده، عارف گوزلی، حمید وظیفه، بابک محمدزاده، لیلا حسین‌زاده، مهرداد خوشکار مقدم، محمدرضا ایازی، پیمان پاکزاد، معصومه محمدپور شکوهی، عادل جعفر موحد، غلامرضا منصوری و علی داداشی در سخنان خود به نکات زیر اشاره کردند:

  • لزوم پذیرش نقدهای سازنده خبرنگاران از سوی مسئولان
  • توجه به مشکلات شغلی و معیشتی خبرنگاران
  • توجه جدی مسئولان به موضوع شفافیت و پاسخگویی
  • همدلی و همراهی نهادهای اجرایی در پیشبرد امور و توجه به واقعیت‌های مطرح‌شده از سوی رسانه‌ها
  • تقویت موزه مطبوعات آذربایجان
  • تدبیر اساسی برای کاهش آلودگی هوای شهر تبریز
  • استفاده از هم‌فکری و هم‌اندیشی خبرنگاران و اهالی رسانه در امور اجرایی(سخنان محمدزاده مدیر اعتدال پرس)
  • استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی و گردشگری استان آذربایجان شرقی در مسیر توسعه اقتصادی(سخنان محمدزاده مدیر اعتدال پرس)
  • ایجاد مطالبه عمومی برای حل مشکلات اصلی استان مانند پروژه‌های نیمه‌تمام، حل بحران کمبود آب، زیرساخت‌های ارتباطی و …
  • لزوم هماهنگی لازم برای انعکاس فوری و به‌موقع اخبار مربوط به وقایع بحرانی از سوی خبرنگاران استان برای جلوگیری از شایعات و جوسازی رسانه‌های بیگانه
  • تشکیل شورای هماهنگی رسانه‌ای و فعال‌سازی شورای اطلاع‌رسانی استان برای هم‌افزایی ظرفیت‌های رسانه‌ای
  • عدالت در اختصاص امکانات و آگهی‌‌های دولتی به مطبوعات
  • همراهی و مشارکت دادن مردم در مسیر توسعه با جلب اعتماد و دریافت پیام تحول‌خواهانه مردم در انتخابات ۱۴۰۰
  • توسعه مناسبات راهبردی با کشورهای همسایه برای استفاده از ظرفیت‌های توسعه منطقه‌ای