بیگی: دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم چشمگیر است

نماینده مجلس: دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم چشمگیر است

عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه گفت: فعالیت‌های دیپلماسی اقتصادی دستکاه سیاست خارجی و دولت سیزدهم در ماه‌های اخیر مطلوب و چشمگیر است.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) به نقل از ایرنا، احمد علیرضابیگی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی در دولت جدید جان گرفته است، افزود: در دولت گذشته موضوع دیپلماسی اقتصادی به بوته فراموشی سپرده شده و محلی از اعراب نداشت و تعداد رایزن های اقتصادی در سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران شاید از تعداد انگشتان یک دست فراتر نمی رفت.

وی اظهار داشت: دولت آقای دکتر رئیسی و شخص وزیر امور خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی فعالیت های بسیار خوب و ارزشمندی انجام داده اند که نمونه آن را در روابط گازی با جمهوری ترکمنستان می توان دید، زیرا که از ظرفیت ژئوپلتیک جمهوری اسلامی ایران در راستای تعاملات اقتصادی اولین بهره را برده ایم.

علیرضابیگی از تقویت دیپلماسی اقتصادی در دولت و وزارت امور خارجه  به نیکی یاد و اضافه کرد: اگر ظرفیت های جمهوری اسلامی را با همسایگان به اشتراک بگذاریم، در مسیر بی اثر کردن تحریم های اقتصادی غرب می تواند بسیار موثر واقع شود.

وی ادامه داد: بر همین مبنا امکاناتی که در حوزه انرژی داریم به ما این فرصت را می دهد که با همسایگان روابط دوجانبه و چندجانبه اقتصادی انجام دهیم و آنها را در این سود شریک کنیم و در عین حال ما هم بتوانیم از گذرگاه سختی های تحریم عبور کنیم.

علیرضابیگی گفت: بازارهای پیرامونی ما به محصولات کشاورزی تولیدی استان های آذربایجان غربی و شرقی نیاز دارند، اما در عمل به واسطه ضعف هایی که وجود دارد، تاکنون نتوانسته ایم این بازارها را در اختیار بگیریم که با باز شدن دریچه های تبادلات اقتصادی باید این الزام را بپذیریم که با استانداردهای جهانی خود را تطیبق دهیم تا بتوانیم بازارهای خارجی و همسایگان را به دست بیاوریم.

به گفته وی امیرعبدالهیان در این خصوص اقدامات خوبی انجام داده است و البته در ابتدای راه قرار دارد و با گذشت زمان و با عمق پیدا کردن این فعالیت ها، نتایج مثبت تقویت دیپلماسی اقتصادی آن را شاهد خواهیم بود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سهل انگاری های دولت قبلی در حوزه سیاست خارجی، افزود: در آن دوره از وزیر خارجه وقت سئوالی در این زمینه مطرح شد و آقای ظریف به صحن مجلس آمد و تعهداتی داد، اما اتفاق خاصی رخ نداد.