مطالبات مردم آذربایجان‌ از رئیسی / مردم آذربایجان‌ از رئیس جمهور چه می‌خواهند ؟

در آستانه سفر استانی رئیس جمهور به آذربایجان شرقی مطالبات مختلفی از زبان مردم و مسئولین استان مطرح شده و گزارشات  یادداشت های مختلفی نیز در این خصوص منتشر شده است از جمله این گزارش که مطالبات و نیازهای عمرانی استان را بیان کرده است.

image_pdfimage_print

مطالبات مردم آذربایجان‌ از ریاست جمهوری / مردم آذربایجان‌ از رئیس جمهور چه می‌خواهند ؟

به گزارش اعتدال آذربایجان، در آستانه سفر استانی رئیس جمهور به آذربایجان شرقی مطالبات مختلفی از زبان مردم و مسئولین استان مطرح شده و گزارشات  یادداشت های مختلفی نیز در این خصوص منتشر شده است.

گزارش زیر از جمله این مطالب می باشد که مطالبات و نیازهای عمرانی استان را بیان کرده است.

گزارش از آناهیتا رحیمی/ چند روزی به سفر رئیس جمهور باقی نمانده است. خواسته‌ مردم آذربایجان‌ از ریاست جمهوری چه می‌تواند باشد؛ این تمام چیزی است که با سفر ریاست جمهوری به تبریز باید گفته و شنیده شود. مردم آذربایجان مطالبه گر هستند و انتظار دارند پروژه‌هایی که سالهاست خاک می‌خورد به نتیجه برسد.

پروژه‌های نیمه تمام بسیاری کنار هم ردیف شده‌اند که چشم انتظار از راه رسیدن اعتبارات دولتی است. در حال حاضر استان آذربایجان شرقی، پروژه‌های بسیاری را در دل خود جای داده که سال‌های طولانی از افتتاح آنها سپری می‌شود؛ در گزارش ذیل تعدادی از مطالبات مردم آذربایجان‌ و پروژه‌هایی که اغلب به دلیل کمبود و عدم تخصیص اعتبار به حال خود رها شده است را مرور می‌کنیم.


آزادراه تبریز- مرند – بازرگان
آزادراه تبریز- مرند – بازرگان، به طول ۲۵۳ کیلومتر، آزادراهی است که در سال ۱۳۹۷، استارت خورده اما تاکنون به اتمام نرسیده است. مسیر بازرگان، مسیر اصلی ترانزیت کالا و مسافر با کشور ترکیه، اتحادیه اروپا و منطقه قفقاز است که سالانه بیش از ۱۵ میلیون تن بار و قریب ۱۰ میلیون نفر مسافر از طریق آن جابجا می‌شود.
این آزادراه تنها خواسته مردم آذربایجان و ایران نیست بلکه به عنوان بزرگراه آسیایی از اولین تعهدات دولت ایران بوده است که در حال حاضر با کمبود اعتبار مواجه شده و تا زمانی که دولت، قادر به تأمین بودجه لازم برای تکمیل این پروژه نباشد، آینده این پروژه مشخص نخواهد بود.

راه آهن میانه – تبریز

راه آهن میانه – تبریز نیز یکی دیگر از ابرپروژه‌های استان آذربایجان شرقی است که ۲۲ سال از کلنگ زنی آن سپری می‌شود اما تاکنون به اتمام نرسیده و با کمبود اعتبارات، دست و پنجه نرم می‌کند. بهره برداری از این پروژه، ترانزیت ریلی ایران را به اروپا متصل خواهد کرد و گذشته از این، با اتمام این پروژه زمان حرکت قطار تهران، تبریز حدود ۵ ساعت کاهش خواهد یافت.
این پروژه در حال حاضر به دلیل کمبود اعتبار، به سرانجام نرسیده است اما پیش‌تر، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد رضا تاج الدینی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفته بود که امید است در سفر استانی رئیس جمهور، بودجه کافی برای اتمام این پروژه به تصویب برسد.

 


دریاچه ارومیه

سال‌های متمادی است که زنگ خطر خشکی دریاچه ارومیه نواخته شده و در حال حاضر نیز ریزگردهای نمکی یکی از تهدیدات جدی منطقه زیستی است که موجب مهاجرت وسیع مردم به دیگر مناطق خواهد شد. در حال حاضر دومین دریاچه شور جهان، در آستانه نابودی است که از عوامل انسانی و عوامل طبیعی تأثیر پذیرفته است.
سهم عوامل انسانی و طبیعی در بروز مشکل برای دریاچه ارومیه بنابر یکی از مطالعاتی که انجام گرفته برابر است با ۳۱ درصد عوامل طبیعی و ۶۹ درصد عوامل انسانی که نتیجه این بروز بحران در دریاچه ارومیه بوده است. عوامل طبیعی شامل کاهش ۱۲ درصدی بارش و افزایش ۱ درجه‌ای دما طی دو دهه اخیر نسبت به دوره بلندمدت و عوامل انسانی شامل توسعه کشاورزی ناشی از ایجاد ظرفیت دسترسی به آب تنظیم شده بیشتر حاصل از احداث سدها و افزایش برداشت از منابع آب سطحی.
از جمله اقدامات بسیار مهمی که در طی سال‌های گذشته در سطح حوضه انجام می‌توان به توقف کلیه سدهای در دست ساخت و مطالعه در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه، نظارت دقیق بر برنامه مصارف ۱۲ سد بزرگ حوزه آبخیز دریاچه ارومیه، تلاش در عدم تحویل آب مازاد ورودی به سدهای حوزه به بخش کشاورزی و اتصال رودخانه‌های زرینه‌رود و سیمینه‌رود به طول ۲۵ کیلومتر اشاره کرد.
لایروبی رودخانه‌های حوزه آبخیز به طول بالغ بر ۲۵۳ کیلومتر، کنترل و نظارت بر بیش از ۱۱۸ شق نهر سنتی بر روی رودخانه‌های حوزه آبخیز دریاچه ارومیه با هدف ممانعت از ورود آب به انهار در فصول غیر زراعی، تثبیت بیولوژیک با گونه‌های درختی و درختچه‌ای در محدوده سواحل جبل کندی دریاچه ارومیه در سطح ۴۸۰ هکتار و اجرای سطوح آبگیر باران، مالچ پاشی بیولوژیک در کانون‌های ریزگرد دریاچه ارومیه (پایلوت) –منطقه جبل کندی، حفاظت فیزیکی نوار ساحلی غرب دریاچه ارومیه به طول تقریبی ۵۷۰ کیلومتر، تجهیز و راه اندازی مرکز هماهنگی، پایش و آینده پژوهی دریاچه ارومیه، تجهیز و تکمیل مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه (رشکان) و اجرای پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه ازطریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی در معرض خطر از دیگر اقدامات انجام گرفته برای جلوگیری از خشکی دریاچه ارومیه است اما دومین دریاچه شور جهان، هنوز هم در انتظار احیا و نجات از تهدیدات ریزگردهای نمکی است.


سد شهید مدنی
۱۰ سال از افتتاح پروژه سد شهید مدنی تبریز می‌گذرد اما تاکنون آبگیری نشده و تشنه اعتبار است. این همان پروژه‌ای است که کنترل سیلاب، ارتقای کیفیت آب رودخانه آجی چای و احیای دریاچه ارومیه جزو اهداف آن می‌باشد. با وجود اینکه در دولت جدید، آبگیری سد شهید مدنی تبریز جزو طرح‌های اولویت دار قرار گرفته است اما در حال حاضر، انتظاری ۳ ساله برای آبگیری سد شهید مدنی تبریز رقم می‌خورد. سد شهید مدنی در شهرستان تبریز بر روی رودخانه آجی چای در فاصله ۵ کیلومتری شمال شهر تبریز واقع شده و امکان ذخیره سازی ۲۷۰ میلیون متر مکعب آب را دارد و تاکنون یک هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال اعتبار، صرف این پروژه شده اما نیازمند ۹ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال اعتبار است.


طرح انتقال آب ارس به تبریز

تنش آبی در استان آذربایجان شرقی، زنگ خطری بود که سال‌هاست نواخته شده است و حالا عطش استان آذربایجان شرقی، خطری دیگر است که تخریب اکوسیستم‌های طبیعی، کاهش منابع آب زیرزمینی، خشک شدن دریاچه ارومیه و رودخانه‌ها، جیره بندی و قطعی آب را به دنبال دارد.
طرح انتقال آب ارس به تبریز، مطالبه دیرینه مردم آذربایجان است؛ بحرانی که با نام تنش آبی در رگ‌های استان آذربایجان شرقی رخنه کرده و مصرف بی رویه آب و از سویی عدم تأمین منابع آبی آن را قوت بخشیده است. بیشترین مصرف آب در استان آذربایجان شرقی مربوط به بخش کشاورزی است که علاوه بر آن حدود ۶۰ درصد آب مصرفی نیز در آبیاری سنتی به هدر می‌رود.
پیش‌تر استاندار آذربایجان شرقی در این رابطه گفته بود که با اتمام این پروژه، نیازهای کشاورزی، صنعتی و آب‌شرب تقریبا ۳.۵ میلیون نفر در حد فاصل ارس تا تبریز تامین شده و بخشی از آب انتقالی به سمت دشت شبستر و دریاچه ارومیه هدایت خواهد شد.
انتقال آب ارس به تبریز یکی از ابرپروژه‌های ملی است که رئیس جمهور محترم دستورهای لازم را برای تخصیص اعتبار این پروژه ابلاغ کرده و با هماهنگی وزیر نیرو و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) بخش‌های مهم پروژه از جمله عملیات حفاری تونل انجام می شود و منابع مالی مورد نیاز این طرح از تهاتر نفت و فاینانس تامین می شود و باید این پروژه را با رویکرد جهادی تا سه سال افتتاح کنیم.


مقبره الشعرا

هویت تاریخی یک شهر را به یدک می‌کشد، اما گویا وعده‌های واهی و بلاتکلیفی، خیال کنار رفتن ندارد. پروژه مقبره الشعرا سال‌های متمادی است که چوب بلاتکلیفی را می‌خورد و گذشت روزها، تنها غباری از هزینه‌های سرسام‌آور را برای پروژه مقبره الشعراء به ارمغان آورده است.
اکثر اعضای شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز با آغاز ساخت این پروژه مخالف بوده و بر این باورند که تملک خانه‌های اطراف مقبره الشعرا، اقدام بهتری بود که متأسفانه به فکر مسئولان نرسیده است.
اگر نگاهی به پیشینه مقبره الشعرا داشته باشیم، مکانی فرهنگی و تاریخی است که ۴۰۰ نفر از بزرگان شعر و ادب در آن آرمیده‌اند اما اکنون با آینده‌ای نامشخص روبرو گشته است.
در سال ۱۳۸۳، بازآفرینی مقبره الشعرا آغاز شد و حرف و حدیث‌های مبنی بر تبدیل مقبره الشعرا، به یک پردیس فرهنگی و هنری نیز به گوش رسید اما گویی رویایی بیش نبود؛ حالا اتمام پروژه مقبره‌ الشعرا نیز یکی دیگر از مطالبات مردمی است که شهردار کلانشهر تبریز از افتتاح بخش شمالی مقبره الشعرا تا سه ماه آینده خبر داده است اما تکمیل این پروژه نیازمند اعتبارات ملی است که دولت باید در این راستا به فکر تخصیص اعتبارات لازم باشد.


استقلال مس سونگون
استقلال مس سونگون، مطالبه‌ای مردمی است که حتی استاندار آذربایجان شرقی نیز، مس سونگون را از معادن استراتژیک کشور معرفی می‌کند که توسعه متوازن و اشتغال آفرین صنایع معدنی منوط به ایجاد ارزش افزوده است اما برخی نگرانی‌های کارشناسی در مورد نظام مالی و وضعیت بورسی مس وجود دارد که باید تدابیر لازم اتخاذ شود تا در نهایت استقلال مس به توسعه بیانجامد.
دیدگاه علمی و میدان دادن به شرکت‌های دانش بنیان مصداق عملیاتی کردن شعار سال است و باعث خیز پرشتاب در این مسیر خواهد شد. حتی نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌ شرقی نیز، استفاده از ظرفیت‌هایی مانند منابع سرشار معدنی یکی از جایگزین‌هایی است که می‌تواند موجب استقلال و رهایی کشور از اقتصاد نفت محور باشد.

قطار شهری تبریز

قطار شهری تبریز نیز یکی از مطالبات مردمی است که سالهاست تکمیل آن، حرکت لاک‌پشتی دارد و حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به این مسئله ورود کرده‌اند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی از پیگیری فاینانس خط ۲ قطار شهری تبریز خبری بود که از روح اله متفکر آزاد، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی شنیدیم.

روح‌الله متفکر آزاد، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، عصر دیروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر گفت: اوراق مشارکت متروی تبریز را در تهران پیگیری کردیم که ۷۰۰ میلیارد تومان قبل از مشهد دریافت کردیم.

پروژه‌های نیمه تمام بسیاری در استان آذربایجان شرقی وجود دارد که سال‌هاست به دلیل کمبود و عدم تخصیص بودجه کافی به اتمام نرسیده است، شاید سفر ریاست جمهوری به تبریز با اختصاص اعتبارات کافی برای پروژه‌های نیمه تمام همراه باشد و حال پروژه‌هایی که سال‌هاست به مقصد نرسیده روبه راه شود.

 

انتهای خبر