شوک منفی سخنان جدید رئیس بانک مرکزی به بازار ارز در مقابل شوک مثبت سفر روحانی به نیویورک

 با پایان یافتن دوره احمدی نژاد و روی کار آمدن روحانی و طرح شعارهای کاهش نرخ تورم و پایین آمدن نرخ ارز از سوی وی، امیدها برای کاهش قیمتها به ویژه نرخ ارز با وجود به جای ماندن چالش‌های چند سال اخیر و ادامه فشار‌های ناعادلانه غربی‌ها بر کشور، بیشتر شد. اما گویی بازار و […]

image_pdfimage_print

 با پایان یافتن دوره احمدی نژاد و روی کار آمدن روحانی و طرح شعارهای کاهش نرخ تورم و پایین آمدن نرخ ارز از سوی وی، امیدها برای کاهش قیمتها به ویژه نرخ ارز با وجود به جای ماندن چالش‌های چند سال اخیر و ادامه فشار‌های ناعادلانه غربی‌ها بر کشور، بیشتر شد. اما گویی بازار و در پی آن مردم دیگر نباید چشم امید به کاهش بیشتر نرخ ارز و قیمتها داشته باشند و باید۲۹۰۰ تومان را قیمت کف دلار بدانند.

اعتدال پرس/ در حالی که سفر روحانی به نیویورک و احتمال دیدار وی با مقامات آمریکایی، همچنین خوش بینی رو به گسترش ایجاد شده به موفقیت روحانی در لغو تحریمها، چشم ها را به سوی تابلوی صرافی ها دوخته بود تا شاید نرخ ارز بیش از چند روز اخیر کاهش یابد، صبح امروز ولی‌الله سیف در حاشیه صبحانه کاری در اتاق ایران، گفت: هیچ دلیلی برای کاهش بیشتر نرخ دلار در بازار آزاد وجود ندارد و اصلاً منطقی نیست قیمت دلار بیشتر از این پایین بیاید.

سیف همچنین با اشاره به اینکه کاهش نرخ ارز دلیل خاصی ندارد و تنها عاملی که باعث نوسانات اخیر شده خوش‌بینی‌ها و آثار روانی موجود در بازار است، عنوان داشت: نرخ فعلی دلار در بازار نرخ کف است و بیشتر از این پایین نخواهد آمد.

سخنان رئیس کل بانک مرکزی که۲۹۰۰ تومان را نرخ کف بازار آزاد ارز می دانست به سرعت واکنش بازار را به همراه داشت و در حالی که همه گمانه زنی ها خبر از شکسته شدن بیشتر نرخ ارز می داد، دلار و سایر ارزها با رشد قیمت مواجه شدند.

بعد از اینکه خبر واکنش ارزی سیف به نوسانات دلار به گوش بازاری‌ها رسید قیمت‌ها با تغییراتی نسبت به پایان معاملات روز گذشته دلار و سکه همراه شد و برهمین اساس نرخ ارز و سکه به نسبت به روز قبل با افزایش جزئی همراه شده است.

در حال حاضر صراف‌های خیابان فردوسی، دلار را با قیمت ۲۹۳۰ تومان، یورو را با قیمت ۳۹۶۰ تومان، پوند انگلیس را با قیمت ۴۷۴۰ تومان و درهم امارات متحده عربی را با قیمت ۸۰۵ تومان به متقاضیان می فروشند.

البته در چند روز گذشته، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیز با بیان اینکه کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر متاثر از مسائل سیاسی مربوط به سفر رییس جمهور به نیویورک است و نرخ ارز مجددا در بازار افزایش خواهد یافت، گفته بود: نوسانات نرخ ارز در فضای فعلی باید بین ۳۱۰۰ تا ۳۳۰۰ تومان باشد.

عوض محمدی پارسا با کاذب دانستن کاهش نرخ ارز و با تاکید بر اینکه متوسط نرخ واقعی ارز ۳۲۰۰ تومان است، عنوان کرد: ۳۰ درصد از نوسانات نرخ ارز مربوط به فضای سیاسی کشور است.

وی با اشاره به اینکه مسائل مطرح شده درباره سفر رییس جمهور به نیویورک نوعی فضای روانی مثبت را به وجود آورده که براساس آن در روزهای اخیر شاهد کاهش نرخ ارز بوده‌ایم، گفت: نوسانات نرخ ارز و کاهش آن طی روزهای اخیر به زودی از بازار عرضه و تقاضا متاثر شده و نرخ آن مجددا افزایش می‌یابد.

محمدی پارسا بر این باور است که نرخ ارز باید مجددا به ۳۲۰۰ تا ۳۳۰۰ تومان نزدیک شود در غیر این صورت به صادرات لطمه می زند. وی می گوید: نوسان نرخ ارز کمتر از ۳۱۰۰ تومان و بیشتر از ۳۳۰۰ تومان رقمی است که هم صادرات را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هم بازار را.

گفتنی است، نرخ ارز در سالهای اخیر با نوسانات زیادی همراه بوده است. بررسی بهای سه ارز مهم در بازار داخلی و نرخ سکه‌های بهار آزادی و همچنین نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی از آغاز دولت نهم تا پایان دولت دهم به ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد نشان می‌دهد که نرخ دلار آمریکا در این مدت از ۹۰۲ تومان به ۳۳۰۰ تومان رسیده و تقریبا ۲۶۶ درصد افزایش ثبت کرده است.
همچنین بهای دلار آمریکا در بازار داخلی در بالاترین سطح در ۱۴ بهمن سال۹۱ به محدوده ۴۰۰۰ تومان هم رسیده که با این حساب بیش از ۳۴۳ درصد هم افزایش برای دلار در این سال‌ها به ثبت رسیده است.

در سال‌های ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد پدیده‌هایی چون سونامی نقدینگی در کشور، کاهش دستوری نرخ سود بانکی، افزایش شدید تورم، افزایش فشارهای بین‌المللی و تحریم‌ها، نامطلوب شدن فضای کسب و کارو سایرعوامل شرایط را برای بالارفتن تقاضا و قیت در بازار ارز و سکه مهیا کرد.

با پایان یافتن دوره احمدی نژاد و روی کار آمدن روحانی و طرح شعارهای کاهش نرخ تورم و پایین آمدن نرخ ارز از سوی وی، امیدها برای کاهش قیمتها به ویژه نرخ ارز با وجود به جای ماندن چالش‌های چند سال اخیر و ادامه فشار‌های ناعادلانه غربی‌ها بر کشور، بیشتر شد. اما گویی بازار و در پی آن مردم دیگر نباید چشم امید به کاهش بیشتر نرخ ارز و قیمتها داشته باشند و باید۲۹۰۰ تومان را قیمت کف دلار بدانند.

منبع: فردا

انتهای خبر