مذاکرات مهم ایران و ۱+۵ در نیویورک/ دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا برای اولین بار پس از انقلاب

دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ پنج‌شنبه شب به وقت محلی اولین بار در سطح وزرای خارجه در نیویورک و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد. نشست وزرای امور خارجه ایران و گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای کشورمان لحظاتی پیش در حالی در نیویورک آغاز شد که ظریف و […]

image_pdfimage_print

دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ پنج‌شنبه شب به وقت محلی اولین بار در سطح وزرای خارجه در نیویورک و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد.

نشست وزرای امور خارجه ایران و گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای کشورمان لحظاتی پیش در حالی در نیویورک آغاز شد که ظریف و کری پهلوی هم نشسته‌اند.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از فارس، نشست وزرای امور خارجه ایران و گروه ۱+۵ در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد.

در این نشست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سرگئی لاوروف، جان کری، ویلیام هیگ، لوران فابیوس، گیدو وستروله و وانگ یی وزرای امور خارجه روسیه، آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان و چین حضور دارند.

این اولین باری است که وزرای امور خارجه ایران و آمریکا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بر سر یک میز به مذاکره می‌نشینند.

سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکا، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزارت خارجه، داود محمدنیا مشاور حقوقی وزیر خارجه، امیری از سازمان انرژی اتمی و حسین فریدون؛ محمدجواد ظریف را در این نشست همراهی می‌کنند.

جان کری: لحن مذاکرات بسیار متفاوت بود/ با ظریف دیدار داشتم

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه لحن و نوع ارائه تیم ایرانی در دور جدید مذاکرات هسته‌ای متفاوت از قبل بوده، می‌گوید دیدار دوجانبه‌ای هم با همتای ایرانی‌اش داشته است.

خبرگزاری فارس: جان کری: لحن مذاکرات بسیار متفاوت بود/ با ظریف دیدار داشتم

به گزارش اعتدال پرس به نقل از فارس، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا با حضور در نشست خبری بعد از مذاکرات وزرای خارجه گروه موسوم به ۱+۵ و ایران، گفت نوع ارائه و لحن هئیت ایرانی در این مذاکرات، بسیار متفاوت از قبل بوده است.

وی ضمن استقبال از این تغییر لحن، گفت مهم این است که این تغییر و نتایج این نشست به اقدامات عملی منجر شود. کری به علاوه گفت مشخص است که تنها با یک نشست نمی‌توان به نتیجه رسید و هنوز باید کارهای زیادی برای دستیابی به توافق صورت پذیرد.

کری همچنین تائید کرد که در حاشیه این نشست دیداری دوجانبه هم با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران داشته است.

ظریف: دیدار کوتاهی با جان کری داشتم/تحریم‌ها برداشته شود

خبرگزاری فارس: ظریف: دیدار کوتاهی با جان کری داشتم/تحریم‌ها برداشته شود

وزیر امور خارجه کشورمان بعد از نشست با گروه ۱+۵ گفت که دیدار کوتاهی در حاشیه این نشست با جان کری داشته و بر برداشته شدن تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران تأکید کرده است.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان نشست وزرای امور خارجه ایران و گروه ۱+۵ در نیویورک با بیان اینکه ایران متعهد به ادامه همکاری‌ها با طرف‌های دیگر است، گفت: امیدواریم به نتایج خوبی دست یابیم که منجر به حل مسئله هسته‌ای شود.

وی خاطرنشان کرد: همه اعضا بر تعهد خود برای رسیدن به راه‌حل و احقاق حقوق مردم ایران تأکید کردند و ما نیز بر حق غنی سازی و ضرورت رفع نگرانی نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تأکید و حرمت استفاده از سلاح‌ هسته‌ای که توسط مقام معظم رهبری عنوان شده را بیان کردیم.

ظریف اضافه کرد: امیدواریم با تعهد همه طرف‌ها به پیگیری یک راه‌حل مورد قبول، بتوانیم کار را به پیش ببریم و این پرونده که هیچ ضرورتی برای وجودش نبود حل شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین عنوان کرد که دیدار کوتاهی با جان کری همتای آمریکایی خود در حاشیه این نشست داشته و ۲ طرف بر ضرورت اقدام جدی و تعهد سیاسی برای پیشبرد و حل مسائل تأکید کرده‌اند.

وی درباره این دیدار گفت: این دیدار واقعی بود و انتظار می‌رود که بتواند مناقشات را در زمان مناسب حل کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد که جان کری از عزم اوباما برای پایان دادن به مسئله هسته‌ای ایران و احترام به حقوق ملت ایران سخن گفته است.

ظریف با بیان اینکه به آنها گفتیم که ما به تعهداتمان پایبند هستیم، اظهار داشت: آمریکایی‌ها باید به تعهداتشان عمل کنند و به دنبال راه‌حل باشند و در سیاست خارجی خود از هوشیاری و آینده‌نگری استفاده کرده و حقوق مردم ایران را در نظر بگیرند.

*تحریم‌ها برداشته شود

وزیر امور خارجه درباره تحریم‌ها علیه ایران نیز با بیان اینکه این تحریم‌ها سازنده نیست و کاملا بی اساس است، تصریح کرد: این تحریم‌ها باید به طور کامل برداشته شود.

وی همچنین بر لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورمان نیز تأکید کرد و گفت: تحریم‌های یکجانبه آمریکا نیز باید برداشته شود و این اقدام در کوتاه‌ترین زمان صورت گیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره سطح مذاکرات ژنو نیز خاطرنشان کرد: در این باره گفت‌وگو می‌کنیم و در آینده در این زمینه اطلاع رسانی خواهد شد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که این نشست و توافقات حاصله فرصتی برای ایجاد اعتماد و تبدیل چالش‌ها به فرصت باشد.

وزرای خارجه ۱+۵ و کاترین اشتون پیش از این نشست در نشستی مقدماتی با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختند.

در پی دیدار ظریف و کاترین اشتون در روز دوشنبه اول مهر ماه در نیویورک و در حاشیه شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل طرفین توافق کردند که نشست وزرای امور خارجه ایران و ۱+۵ امروز (پنجشنبه) ۲۶ سپتامبر (چهارم مهر) در نیویورک برگزار شود.

همچنین مقرر شد نشست بعدی ایران و ۱+۵ در اواسط اکتبر و در ژنو برگزار شود.

ظریف در این دیدار با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای انجام مذاکرات هدفمند در چارچوب زمانی مشخص پیرامون مسئله هسته‌ای، تصریح کرد: اگر واقعیت‌های ایران امروز مدنظر قرار گیرد، مسئله هسته‌ای قابل حل است.

رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی:

طرح «حساب شده» ظریف/ پایان یکساله مناقشه هسته‌ای/ رایزنی اوباما برای دریافت اختیار از کنگره جهت لغو احتمالی تحریم‌ها

یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا می‌گوید وزیر خارجه ایران طرحی را ارائه کرده است که در صورت اجرا می‌تواند طی یکسال نگرانی‌های بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران را برطرف کند.

خبرگزاری فارس: طرح «حساب شده» ظریف/ پایان یکساله مناقشه هسته‌ای/ رایزنی اوباما برای دریافت اختیار از کنگره جهت لغو احتمالی تحریم‌ها
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا می‌گوید تیم ایرانی در دیدار پنج‌شنبه شب با گروه ۱+۵، اجرای توافقنامه‌ای را پیشنهاد کرده که در صورت اجرا می‌توان طی یکسال نگرانی‌های بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران را رفع کرد.

ایران و گروه ۱+۵ شب گذشته برای اولین بار در سطح وزرای خارجه در نیویورک دیدار داشتند. «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران بعد از این نشست، دیداری دوجانبه هم با همتای‌ آمریکایی‌اش «جان کری» داشت. شرکت‌کنندگان در این دور از مذاکرات ایران و ۱+۵، گفت‌وگوها را بسیار مثبت و متفاوت از قبل ارزیابی کرده‌اند.

مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، با بیان اینکه ظریف در این دیدار طرحی «حساب شده و سنجیده» برای گام‌های احتمالی بعدی ایران و ۱+۵ ارائه کرده، گفت: او ارائه‌ای حساب‌شده داشت. او… علایق ایران را تبیین کرد. آن‌ها مایلند که به توافقی دست یابیم و طی یکسال این توافق را به طور کامل اجرایی کنیم.

وی افزود: نه تنها به توافق برسیم، بلکه آن را به طور کامل در عرض یک سال به اجرا برسانیم. او به همه اطمینان داد که ایران سلاح هسته‌ای نمی‌خواهد و دلایل اینکه چرا داشتن این تسلیحات هیچ توجیهی برای ایران ندارد را تشریح کرد. وی همچنین ایده‌هایی را در مورد اینکه چطور باید پیش رویم، روی میز آورد.

این مقام آمریکایی ادامه داد: ما به آشنایی سودمندی از علایق، طرز فکر، فرآیند و چارچوب زمانی مورد نظر ایرانی‌ها دست یافتیم، اما باید این موارد را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

ایران و گروه ۱+۵ قرار است در روزهای ۱۵ و ۱۶ اکتبر هم در ژنو دیدار داشته باشند. ۱+۵ ابراز امیدواری کرده است که ایران تا آن زمان یا به پیشنهادهای قبلی پاسخ دهد و یا پیشنهادی با جزئیات به ۱+۵ ارائه دهد.

مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز در مورد دیدار شب گذشته گفته است: در طول دوسالی که در جریان (مذاکرات) هستم، هیچ ایرانی‌ای اینطور ننشسته و به صورت جامع در مورد مباحث صحبت نکرده بود. با این حال، همچنان برای رسیدن به توافق راه طولانی‌ای در پیش داریم.

با این وجود، این مقام آمریکایی می‌گوید دولت «باراک اوباما» مصمم است که فعلا به تحریم‌ها علیه ایران ادامه دهد. وی در این مورد می‌گوید: ما با کنگره در تعامل هستیم. ما می‌خواهیم از وجود انعطاف‌پذیری در مسیر مذاکره اطمینان حاصل کنیم، اما در عین حال ما همواره سیاست دوگانه تعامل و فشار را پیش برده‌ایم و این فشار هم از طریق تحریم‌ها به دست می‌آید.

وی در پاسخ به این سوال که منظورش از «انعطاف‌پذیری» چیست، گفته است که منظور این است که دولت اختیاراتی در مورد نحوه اعمال تحریم‌ها را داشته باشد. وی افزود: ما می‌خواهیم، اگر توانستیم به پیشرفت برسیم، که البته من این «اگر» را بسیار بزرگ و موکد می‌دانم، و در مسیر مذاکرات به پیش برویم و به نتایج واقعی کافی دست پیدا کنیم، و اگر قرار شد تحریم‌ها را تعلیق کنیم یا کاملا لغو کنیم، توان انجام این کار را داشته باشیم.

*مذاکرات در مسیر گذشته حرکت نمی‌کند

یک مقام نزدیک به هیئت مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در نیویورک پیش از نشست ظریف و اشتون در این باره به خبرنگار فارس گفت: به دنبال انتخابات ریاست جمهوری در ایران و دیگر تحولات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی، فضای مذاکراتی بین ایران و ١+۵ نسبت به گذشته به طور کامل دگرگون شده و بنابراین مذاکرات هسته‌ای نه در شکل و نه در محتوی نمی‌تواند در مسیر گذشته خود حرکت کند.

این مقام با تاکید بر اینکه ذره‌ای از حقوق هسته‌ای مردم ایران نادیده انگاشته نخواهد شد، تصریح کرد: می‌بایست چارچوب‌های مفهومی و رویکردهای عملیاتی جدیدی تعریف شوند که نتیجه آنها یک بازی برد – برد باشد. بنابراین اینکه توپ در زمین کدام طرف است، دیگر تعبیر درستی نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: این بازی جدیدی است که قواعد جدید مربوط به خود را خواهد داشت و هدف آن نیز رسیدن به یک نقطه مشترک مورد توافق طرفین می‌باشد.

آخرین نشست ایران و ۱+۵ با حضور سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونان وزرای خارجه ۱+۵ طی روزهای ۱۶ و ۱۷ فروردین ماه سال جاری (۱۳۹۲) در آلماتی قزاقستان برگزار شد.

تیر ماه ۱۳۸۷، مهر ماه  ۱۳۸۸، آذر ماه ۱۳۸۹ به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار و استانبول بهمن ۱۳۸۹ و همچنین ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۱ میزبان دور بعدی گفت‌وگوها بود. این مذاکرات سوم و چهارم خرداد در بغداد و ۲۹ و ۳۰ خرداد ماه در مسکو و هشتم و نهم اسفند ماه ۱۳۹۱ در آلماتی برگزار شده بود.

بنا بر اعلام «کاترین اشتون» مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دور بعدی این نشست قرار است روزهای ۱۵ و ۱۶ اکتبر در شهر «ژنو» برگزار شود.

انتهای خبر