دستگاه ها در انتظار بودجه، نمایندگان در تعطیلات عیدانه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی در تعطیلات عیدانه ۲۰ روزه به سر می برند که تمام دستگاه های کشور در انتظار تصمیم بهارستان نشین ها برای بررسی لایحه بودجه امسال هستند. به گزارش ایرنا، آخرین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در سال ۹۱ در ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۲۷ اسفند ماه با به صدا […]

image_pdfimage_print

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی در تعطیلات عیدانه ۲۰ روزه به سر می برند که تمام دستگاه های کشور در انتظار تصمیم بهارستان نشین ها برای بررسی لایحه بودجه امسال هستند.

به گزارش ایرنا، آخرین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در سال ۹۱ در ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۲۷ اسفند ماه با به صدا در آوردن زنگ پایان جلسه توسط «محمدرضا باهنر» نایب رییس دوم مجلس پایان یافت و به این ترتیب تعطیلات نوروزی نمایندگان برای مدت ۲۰ روز آغاز شد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی همراه با دانش آموزان و دانشجویان راهی تعطیلات عیدانه شدند.

تعطیلات ۲۰ روزه مجلس شورای اسلامی در حالی است که تمام ادارات دولتی و همچنین هیات دولت بعد از به پایان رسیدن تعطیلات رسمی کشور که تا چهارم فروردین بود، فعالیت های خود را از سر گرفتند، ولی معلوم نیست که نمایندگان مجلس بر اساس کدام تقویم عمل کردند که برای خود تعطیلی ۲۰ روزه در نظر می گیرند.

البته وکلای ملت بهتر از هر کسی می دانند که تعطیلی ۲۰ روزه نهاد قانون گذاری در یک کشور چه زیانی به کشور وارد می کند. این زیان زمانی بیشتر می شود که فصل تدوین مهم ترین سند کشور هم فرارسیده باشد و تمام دستگاه ها معطل ابلاغ این سند مهم یعنی «قانون بودجه کشور» باشند.

شاید افکار عمومی با شنیدن خبر تعطیلی ۲۰ روزه مجلس شورای اسلامی در فصل بررسی بودجه این سوال برایش به وجود آید که چه شد نمایندگان محترمی که این همه دغدغه رسیدن بودجه از سوی دولت را داشتند حالا همگام با دانش آموزان راهی تعطیلات عید، مسافرت و دید و بازدید شده اند؟

جا دارد نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به یاد آورند که رهبر معظم انقلاب در خطبه های نمازجمعه ۱۶ فروردین سال ۱۳۸۱ در مورد کاهش تعطیلات در کشور فرمودند: «یک تذکّر هم در باب مسائل مربوط به فروردین عرض کنیم: اوّلاً این تعطیلات طولانی و بی دلیل، هیچ منطق عقلایی ندارد. وضع خوبی نیست که اوّلِ سال، روزهای متوالی – گاهی دو هفته و گاهی بیشتر – همه چرخ های فعّالیت در کشور از حرکت بیفتد. خلاف مقرّرات هم هست، طبق مقرّرات تعطیلی ها محدود است.»

ایشان در بخش دیگری از این فرمایشات خاطر نشان کردند: «ما در ایّام سال، تعطیلی زیاد داریم که این به زیان کشور است. در بعضی از کشورهای دنیا، طبق فهرستی که مشاهده می کردم، همه تعطیلات رسمی در طول سال از پنج، شش روز تجاوز نمی کند. لکن ما تعطیلی هایمان بسیار زیاد است. علاوه بر آن هم عدّهای با بی توجّهی و بی اعتنایی خود به کار، علم، تحصیل و به اشتغالات روزمرّه زندگی و کارهای اداری و سازندگی، بر این تعطیلات اضافه هم می کنند؛ آنهم در آغاز سال.»

رهبر معظم انقلاب تصریح کردند: «بالاخره در اوّلِ سال، اوّلِ یک دوره جدید مالی و کاری است. توصیه مؤکّدِ بنده این است که هم مسؤولین و هم آحاد مردم عزیزمان تصمیم بگیرند این تعطیلات را کم کنند. این همه تعطیلاتِ پی درپی، زیانهایی به بار می آورد که هر چند در اوّل کار محسوس نیست، لکن نتایج آن برای همه زیانبار است.»

البته نمایندگان مجلس شورای اسلامی نباید وعده های خود را در قبل از انتخابات فراموش کنند، همان وعده هایی که قرار بود بر اساس آن تمام وقت شان را در دفاع از حقوق مردم بگذارند.

لازم به ذکر است که اکثریت نمایندگان محترم مجلس پیش از این هم بی رغبتی خود را نسبت به کاهش تعطیلی های اضافه خویش نشان داده بودند. قانون تبعیض آمیز یک ماه تعطیلات تابستانی مجلس در حالی اجرا می شود که نمایندگان مجلس علاوه بر آن، روزهای تعطیل رسمی کشور را نیز همراه با سایر مردم تعطیل هستند و حتی از مرخصی یک ماهه در سال نیز استفاده می کنند.

بهارستان نشین های دوره نهم در نخستین ماه های آغاز به کار خویش با بررسی یک فوریت طرح حذف تعطیلات تابستانی مجلس -اصلاج ماده ۸۴ آیین نامه داخلی مجلس- که با امضای ۲۵ نفر از نمایندگان تقدیم هیات رییسه شده بود، مخالفت کردند. تذکرات متعدد نمایندگان به این طرح در جلسه علنی روز یکشنبه یازدهم تیرماه سال ۱۳۹۱، بحث و بررسی آن را در مجلس طولانی کرد و در نهایت نمایندگان با ۸۴ رای موافق، ۱۳۹ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۵۲ نماینده حاضر با بررسی یک فوریتی طرح حذف تعطیلات تابستانی شان مخالفت کردند و مقرر شد این طرح به صورت عادی در مجلس بررسی شود تا شاید در ادوار آتی مجلس نوبت رسیدگی به آن فرارسد.

«حمید رسایی» نماینده مردم تهران در مجلس و یکی از طراحان این طرح در پاسخ به مخالفان طرح مذکور که منکر تعطیل بودن فعالیت نمایندگان در ایام تعطیلات تابستانی مجلس بودند، گفته بود: «آیین نامه داخلی مجلس به نمایندگان اجازه می دهد هر سال در تابستان یک ماه به تعطیلات تابستانی بروند و صریحا ذکر شده که مجلس یک ماه تعطیل می شود.»

این در حالی است که «علی مطهری» نماینده مردم تهران در مجلس که در مخالفت با حذف تعطیلات تابستانی مجلس سخن می گفت، صراحتا دلیل مخالفت خود را «مسافرت خانوادگی نمایندگان» خواند و اعلام کرد: «اگر تعطیلات تابستانی نباشد، خانواده نمایندگان چه زمانی به مسافرت بروند؟!»

مخالفت مجلس با طرح مذکور این پرسش را در افکار عمومی ایجاد کرد که چرا اکثریت نمایندگان محترم حاضر نیستند از تعطیلات تبعیض آمیز تابستانی خود بکاهند و در تعداد روزهای تعطیل همانند سایر مردم باشند؟

این در حالی است که آنها طرح هایی را برای کاهش تعطیلات رسمی کشور در دست بررسی دارند. نهم اسفند ماه سال ۹۱ طرحی با ۱۶ امضا تقدیم هیات رییسه مجلس شد که بر اساس آن، ۲۹ اسفند روز ملی شدن صنعت نفت، یک روز از تعطیلات رسمی عید نوروز، ۱۲ فروردین روز جمهوی اسلامی، ۱۵ خرداد و تعطیلی شهادت امام رضا(ع) به جز در مشهد و شهادت حضرت زهرا(س) و امام جعفرصادق(ع) نیز به جز در قم، از فهرست تعطیلات رسمی کشور حذف می شد.

«ابوالفضل ابوترابی» نماینده نجف آباد در مجلس شورای اسلامی و از طراحان این طرح معتقد بود که «از یک سو تعطیلات زیاد در کشور به تولید آسیب زده و از سوی دیگر باعث بروز ˈتبعیضاتیˈ میان بخشی از کارگران و کارمندان شده است.»

این طرح که محصول کار مرکز پژوهش های مجلس در آخرین ماه های دوره هشتم بود با واکنش شدیدالحن «آیت الله مکارم شیرازی» مواجه شد. تا جایی که این مرجع تقلید در ابتدای درس خارج فقه خویش با مخاطب قرار دادن طراحان آن گفت: «ما برای نمایندگان محترم مجلس احترام قائلیم، اما آنهایی که این فکر خام را می کنند بدانند تمام ملت در برابر آنها خواهند ایستاد و این کار نیز شدنی نیست. آنها آبروی خودشان را نبرند، این اقدام کاری است که به هیچ قیمت عملی نخواهد شد، این افراد پیشنهاداتی می دهند که انسان تعجب می کند.»

پس از هشدار آیت الله مکارم شیرازی زمزمه هایی مبنی بر توقف طرح مذکور در مجلس مطرح شد اما «ابوترابی» در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، ضمن تکذیب توقف این طرح تاکید کرد: «بر اساس تصمیم گیری امضا کنندگان قرار است که جهت تامین نظر علما و مراجع عالی کشور بخشی از این طرح اصلاح شود که این اصلاحات بیشتر مربوط به تعطیلات مذهبی است.»

اگرچه، تلاش این دسته از نمایندگان محترم در روزهای پایانی سال گذشته برای کاهش تعطیلات رسمی کشور با فرارسیدن تعطیلات نوروز متوقف و حداقل به بعد از ۱۸ فروردین موکول شد. اکنون این پرسش مطرح است که مجلسی که قرار است «عصاره فضائل ملت» باشد چرا در حالی که اصرار بر کاهش تعطیلات عمومی کشور دارد، خود حاضر نیست از خیر تعطیلات اضافی خویش در تابستان بگذرد و یا حتی پس از پایان تعطیلات رسمی نوروز، کار و فعالیت را آغاز کند؟

نهاد قانون گذاری کشور در حالی به مدت ۲۰ روز تعطیل شده است که هیئت رئیسه محترم مجلس می توانست با یک برنامه ریزی اصولی، کار بررسی بودجه سال ۹۲ به عنوان مهمترین سند مالی کشور را در کمیسیون های تخصصی مجلس از روز پنجم فروردین ماه آغاز کند.

وقتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قانون گذاری در کشور را ۲۰ روز تعطیل می کنند چه انتظاری از سایر اقشار و کارمندان عادی است که در این ایام، امورات خود را به درستی انجام دهند؟

انتهای خبر