شروع توفانی عرب باغی در منطقه آزاد ارس؛ خداحافظی با مدیران محافظه کار و انتقاد از روند مدیریت قبلی

نخستین سخنرانی مدیرعامل جدید منطقه آزاد ارس در حالی مورد توجه رسانه ها قرار گرفت که عرب باغی در این سخنان باانتقاد از روند فعالیت مدیریت قبلی منطقه، بسیاری ازاقدامات آن دوران ازجمله واردات بی رویه خودروهای خارجی را زیر سئوال برد. به گزارش اعتدال پرس به نقل از تبریز بیدار، محسن عرب باغی در […]

image_pdfimage_print

نخستین سخنرانی مدیرعامل جدید منطقه آزاد ارس در حالی مورد توجه رسانه ها قرار گرفت که عرب باغی در این سخنان باانتقاد از روند فعالیت مدیریت قبلی منطقه، بسیاری ازاقدامات آن دوران ازجمله واردات بی رویه خودروهای خارجی را زیر سئوال برد.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از تبریز بیدار، محسن عرب باغی در همایش تجلیل از صادر کنندگان نمونه منطقه آزاد تجاری ارس با تاکید بر اینکه میزان ۱۳۲ میلیون دلار صادرات برای منطقه رقم مناسبی نیست و بسیار کم است، و گفت: وقتی زمان تاسیس این منطقه و سازمان را مقایسه می کنم با سازمانهای مشابه که در تمام دنیا در همان زمان افتتاح شده اند، می بینم که آن سازمانها اکنون در سطح جهانی حرف برای گفتن دارند.

وی با بیان اینکه استراتژی سازمان منطقه آزاد تجاری ارس بر پایه صادرات بوده است ولی گویا از این استراتژی فاصله گرفته شده است  گفت: هنر نیست که اینجا پاساژ ایجاد کنیم و بعد از آن کالای خارجی را وارد کنیم و در اینجا بفروش برسانیم، این هیچ تغییری در وضعیت کشور ایجاد نخواهد کرد و این منطقه هیچ کمکی به سیاست های اقتصادی کشور نمی کند.

منطقه آزاد

عرب باغی با انتقاد شدید از واردات خودرو در منطقه گفت: تمام کشورها به خوردروسازها اعلام نموده اند ما مشروط خوردرو شما را می خواهیم بفروشیم، آورده ما زمین و ساختمان و انرژی و نیروی کار متخصص باشد و آورده شما دانش فنی و تکنولوژی باشد و با این سرمایه گذاری مشترک طی چند مرحله خودرو در اینجا تولید می شود، اینگونه است که در اقتصاد تحول ایجاد می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری ارس گفت: برخلاف تصور ما اینجا صنایع آنچنان به کار نیفتاده است؛ هر چیزی که اینجا تولید کنیم باید نگاه ما به سمت صادرات آن باشد، تشکیلاتی که صادرات نداشته باشد و نتواند برای کشور ارز آوری داشته باشد و ارز خودش را تهیه کند، توان حل مشکلات کشور و منطقه را نخواهد داشت.

وی با اشاره به فرهنگ صادراتی و تاثیر آن بر ارتقای کیفیت تولید گفت: کالای صادراتی یعنی کیفیت، اگر دوبار محصول ما برگشت خورده شود، باعث ارتقاء کیفیت می شود و همین تبدیل به صادر کننده ملی میشود.

عرب باغی  همچنین در ادامه با انتقاد از کارکنان منطقه آزاد گفت: باید افراد باکیفیت پشت میزهای منطقه بنشینند، وقتی افراد توانمند از لحاظ تخصص، علم و توانمند از نظر تصمیم گیری پشت میزها باشند نیازی به تبلیغ نیست، سرمایه گذار خود به خود وارد منطقه می شود.

b1136

وی ادامه داد: در صورتی که ما از هر نظر شرایط را برای سرمایه گذار فراهم کنیم دیگر نیازی به برگزاری همایش نیست.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس با تشریح خصوصیات افرادی که قصد همکاری با سازمان را دارند، گفت: کارشناسان باید در هر زمینه همانند یک مشاور در کنار سرمایه گذار باشند ولی اینجا می بینم یک مشت آدم با روابط انتخاب شده اند و  پشت میزها نشسته اند و مراجعه کننده را سردرگم می کنند.

وی افزود: کسانی که با من همکاری می کنند باید دارای روحیه خستگی ناپذیر باشند و برایشان فردا معنی نداشته باشد، اگر می خواهند کاری را انجام بدهند، همین امروز انجام دهند. عرب باغی تسهیلات، سرویس، خدمات و احترام به شخصیت سرمایه گذار ها را مواردی دانست که هر منطقه ای بتواند به سرمایه گذاران ارائه کند، سرمایه گذار جذب آن منطقه می شود.

عرب باغی وظیفه رئیس منطقه آزاد را پیگیری روابط بین الملل، حضور در سازمان های تاثیر گذار، تاثیر گذاری در تصویب قوانین، هموار کردن راه برای سرمایه گذاران و همراه کردن سیستم بانکی برای نقش بیشتر در منطقه دانست و گفت: با این توصیف می بینیم رئیس منطقه آزاد برای موارد جزئی در منطقه نقش ایفا می کند(امضا می کند)؛ هر کس باید کار خودش را انجام دهد تا منطقه پیشرفت کند.

وی افزود: همیشه اعلام می کنیم این منطقه با سه کشور مرز مشترک دارد، اگر نتوانیم امکانات را درست تعریف کنیم به جز تهدید این مرز ها برای ما چیزی نخواهد داشت.

وی با بیان خاطراتی از سفرهای خارجی گفت: اگر از من عوامل موفقیت را بپرسند، دو عامل عدم توجه به ساعت و فیش حقوقی را عوامل موفقیت خود اعلام می کنم و بر همین اساس باید کارکنان اینجا بتحول گرا و دارای ایده و فکر باشند.

عرب باغی با طرح ایده احداث ترمینال های صادراتی در منطقه به منظور کاهش مشکلات صادراتی، افزود: سیاست کلان کشور باید حمایت از صادرات باشد اگر خلاف این باشد سرمایه به سمت کشورهای خارجی خواهد رفت.

عرب باغی در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به صادرات بخش کشاورزی  و بازخوانی خاطراتش گفت: باید دلایل عدم موفقیت را بررسی کنیم.

b1283

وی با اشاره به اینکه قصد کار تبلیغاتی را ندارد ادامه داد: اینجا مرز است همه در زمان ورود به کشور ابتدا از اینجا رد می شوند، وقتی بافت شهری و صنعتی اینجا مشکل دارد نمی شود از سرمایه گذار انتظار خاصی داشت، ما باید به دنبال حل مشکل جاده  و فرودگاه و راه آهن باشیم، امکانات رفاهی باید صد در صد در اختیار سرمایه گذار باشد، از هر جهت باید سرمایه گذار دارای امنیت باشد.

وی ادامه داد: قصد مذاکره با ایرانیان صاحب فکر و صاحب سرمایه را داریم ولی فردی را برای مذاکره می فرستیم که نه از سیاست و نه از تجارت چیزی می داند و نه طرز صحبت کردن را بلد است، در چنین زمانی سرمایه گذار فرار میکند.

وی در انتها با تبریک به ۱۹ شرکتی که موفق به کسب مقام های صادراتی شده اند گفت: افراد محافظه کار در سیستم من جایی ندارند، من با افراد جسور کار خواهم کرد؛ سیستم مدیران فردا را در منطقه اجرا خواهیم کرد تا مشکل عدم تربیت مدیر را از بین ببریم.

انتهای خبر