ادامه دهندگان راه سوم تیر ؛ جلیلی یا لنکرانی یا…؟!

جبهه پایداری انقلاب اسلامی در حالی به برگزاری همایش های استانی خود سرعت بیشتری داده است که بر حمایت خود از یک کاندیدا برای انتخابات ریاست جمهوری تاکید دارد. سرویس سیاسی آناج؛ جبهه پایداری انقلاب اسلامی یکی از تشکلهای سیاسی کشور است که بروز و ظهور زیادی در میان انبوه جریانات فعال در عرصه انتخابات […]

image_pdfimage_print
جبهه پایداری انقلاب اسلامی در حالی به برگزاری همایش های استانی خود سرعت بیشتری داده است که بر حمایت خود از یک کاندیدا برای انتخابات ریاست جمهوری تاکید دارد.

سرویس سیاسی آناج؛ جبهه پایداری انقلاب اسلامی یکی از تشکلهای سیاسی کشور است که بروز و ظهور زیادی در میان انبوه جریانات فعال در عرصه انتخابات آتی ریاست جمهوری دارد.

این جبهه سیاسی که بخش عمده ای از اعضای اصلی آن را وزرای برکنار شده دولت های نهم و دهم تشکیل می دهند؛ با انتشار لیست کاندیداهای مورد حمایت خود در انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران و سایر حوزه های انتخاباتی و توفیق نسبتا بالای حاضرین در این لیست ها توانست علی رغم عمر کم فعالیت خود را به عنوان یک گروه تاثیر گذار اصولگرا مطرح کرده است.

این تشکل سیاسی که خود را تنها تشکل اصولگرایی واقعی می داند از سبد رایی بالایی در میان حزب اللهی ها برخوردار است و حضور اعضای آن در دولت اول احمدی نژاد و کارنامه های تقریبا مناسب ایشان در دولت پرکار نهم وجهه خاصی به آنها داده است.

جبهه پایداری انقلاب اسلامی در حالی به برگزاری همایش های استانی خود سرعت بیشتری داده است که بر حمایت خود از یک کاندیدا برای انتخابات ریاست جمهوری تاکید دارد.

این تشکل در حالی از نپیوستن به ائتلاف سه نفره و پنج نفره خبر داده است که معتقد است کاندیدایی که قرار است حمایت خود از وی را اعلام کنند برای تصدی پست ریاست جمهوری اصلح تر است.

طی روزهای اخیر جمعی از اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری از توافق نهایی شورای مرکزی و شورای فقهای جبهه در مورد کاندیدای مورد حمایت خبر داده اند.

البته گفته می شود فرد مورد نظر هنوز برای شرکت در انتخابات اقناع نشده و خود را مناسب برای حضور در این رقابت نمی داند.

عده ای از کارشناسان سیاسی این نوع برخورد را ناشی از بی تجربگی سیاسی و نیز ترس از حذف سیاسی در صورت شکست می دانند.

اما بیشتر علاقه مندان به جبهه پایداری این برخورد را در راستای دید تکلیف مداری و عدم شیفتگی نسبت به قدرت تحلیل می کنند.

گویا قرار است اعضای شورای مرکزی در ادامه روند مذاکره خود با فرد مورد نظر صلاحیتها و ضرورتهای حضور وی در مسیر انتخابات برای اجرای برنامه تدوین شده جبهه پایداری در صورت پیروزی در انتخابات را به وی اثبات کنند.

آنگونه که از شنیده ها به نظر می رسد، فردی که توافق روی وی حاصل شده است یکی از دو نفری است که مدتهاست نامش به عنوان گزینه احتمالی جبهه پایداری مطرح است و نامه هایی برای دعوت از ایشان برای حضور در عرصه انتخابات منتشر شده اند.

دکتر باقری لنکرانی، وزیر بهداشت دولت نهم و سخنگوی جبهه پایداری، و دکتر جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ، کسانی هستند که بیشتری گمانه زنی ها در مورد حمایت جبهه پایداری از آنها وجود دارد.

بیشتر مواضع اساسی جبهه پایداری تا بحال از سوی باقری لنکرانی اعلام می شده است اما این بار خبر از طریق سایر اعضای شورای مرکزی رسانه ای شده است و چند وقتی است خبری از مصاحبه های پزشک جوان شیرازی نیست. این می تواند نشانه انزوای باقری برای تمرکز کامل برای تصمیم گیری باشد.

از سوی دیگر طبق اخباری که مدت هاست منتشر می شود جلیلی هم علی رغم همه کاریزما و محبوبیتش برای حضور در عرصه سیاسی بی میل است و به تمرکز روی موضوع مذاکرات هسته ای می اندیشد.

به نظر می رسد جبهه پایداری در صورتی که بتواند گزینه نهایی خود را اقناع کند می تواند آرایش انتخاباتی را با تغییرات گسترده ای روبرو کند.

جبهه پایداری در صورتی که با یکی از این دو گزینه وارد عرصه رقابت شود خواهد توانست محاسبات گروه های اصولگرای سنتی برای تحقق وحدتی فراگیر و تشکیل دولت ائتلافی را بر هم بزند.

اما این به شرطی است که حضور کاندیدای قوی و مورد اجماع اصلاح طلبان و کارگزاران باعث احساس خطر اصولگرایان و ایجاد وحدتی اجباری نشود.

انتهای خبر