تصادفات زنجیره ای مرگبار در محورهای منتهی به منطقه آزاد ارس همچنان قربانی می گیرد/ دهها کشته در سایه توسعه!

خواب غفلت تا کی!؟ / بازهم طی یک سانحه رانندگی در محور مرند-جلفا بر اثر برخورد همزمان پیکان وانت، ۲ دستگاه پژو و پراید  یک کشته و ۷ مصدوم بر جای گذاشت. به گزارش اعتدال پرس، مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان با اعلام این خبر گفت: این سانحه عصر روز پنجشنبه۱۶ […]

image_pdfimage_print

خواب غفلت تا کی!؟ /

بازهم طی یک سانحه رانندگی در محور مرند-جلفا بر اثر برخورد همزمان پیکان وانت، ۲ دستگاه پژو و پراید  یک کشته و ۷ مصدوم بر جای گذاشت.

به گزارش اعتدال پرس، مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان با اعلام این خبر گفت: این سانحه عصر روز پنجشنبه۱۶ آبان ماه در ساعت ۱۸:۳۰ با برخورد زنجیره ای یک دستگاه پیکان وانت، ۲ دستگاه پژو و پراید به وقوع پیوست که بلافاصله نیروهای امدادی فوریت های پزشکی مرند یک و ۲ و شهر زنوز به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: متاسفانه در این حادثه یک نفر از سرنشینان فوت و ۷ نفر مصدوم شدند که توسط نیروهای امدادی به بیمارستان مرند انتقال یافتند.

این گزارش حاکی است، محور مرند ـ چلفا یکی از محورهای مهم ازنظر تردد خودروهای سواری و باری با قرار گرفتن در مسیر کشورهای آذر بایجان و ارمنستان و همچنین وجود منطقه آزاد ارس است که به علت عدم تسریع در عملیات اجرایی بزرگ راه مرند ـ جلفا هر هفته شاهد اتفاقات ناگواری ناشی از تصادف خودروها در این محورها می باشد.

این در شرایطی است که ورودی دیگر منطقه آزاد ارس از محور اصلاندوز-جلفا هم به سبب ترانزیت روزانه صدها کامیون آذری مابین جمهوری خود مختار نخجوان و باکو(مرکزجمهوری آذربایجان) و بالعکس حاوی سوخت و مواد غذایی که عموما فرسوده و بی توجه به مقررات رانندگی هستند، همیشه صحنه اتفاقات تلخ رانندگی و تلفات جانی متعدد است.

گفتنی است، حجم کشته های جاده های ورودی جلفا و منطقه آزاد ارس در چند سال اخیر به بیش از دهها نفر رسیده است طوریکه دیگر شنیدن چنین خبرهایی برای مردم این منطقه عادی و تقریبا ثابت هفتگی شده است.

افزایش تردد به منطقه توریستی جلفا و رفت و آمد تانکرهای حامل سوخت در محور مرند-جلفا که به واسطه  مزیت های ایجاد شده از ناحیه منطقه آزاد در شهرستان جلفا بوجود آمده است و همچنین  عبور گسترده کامیون های ترانزیت آذری در محور مرزی اصلاندوز-جلفا، چندی است که بلای جان مردم بویژه اهالی این شهرستان به ظاهر توسعه یافته!؟ شده است.

ورودی هادیشهر از سمت لیوارجان نیز از دیگر محورهای پرحادثه شهرستان جلفا است که روزانه شاهد حجم عظیمی از تردد خودرویی گردشگران و تصادفات متعدد در این محور کم عرض و پرشیب است که حجم تلفات جانی بالایی نیز برجای گذاشته است.

۱۱ مهرماه امسال بود که طی یک فاجعه رانندگی و بر اثر تصادف منجر به انفجار یک تانکر سوخت در ورودی منطقه آزاد ، ۴ تن از هموطنان زنده زنده در آتش سوختند. قبلا نیز مشابه همین حادثه و در نزدیکی همین محل به وقوع پیوسته بود که بازهم طی آن ۷ نفر فجیعانه در آتش سوختند. علت هر دو حادثه کم عرض بودن جاده و نبود حاشیه خاکی لازم و موارد ایمنی دیگر در این محل(ورودی پلیس راه جلفا) گزارش شده است.

مروری بر آنچه که در تصادف غم انگیز محور مرند – منطقه آزاد ارس گذشت

دوباره در ۷ مهرماه، تصادف یک دستگاه کامیون کمپرسی با پیکان سواری در محور مرند جلفا نزدیک سه راهی زنوز، یک کشته و چهار زخمی به جای گذاشت.

بازهم چند ماه پیش بر اثر برخورد یک دستگاه کامیون آذری با یک دستگاه خودرو سواری در ۱۵ کیلومتری محور مرزی جلفا – سیه رود ، راننده ایرانی در دم جان باخت.

علت حادثه از سوی کارشناسان تک بانده بودن این مسیر شلوغ و خطرناک و رعایت نکردن حق تقدم در ورود به جاده اصلی در سه راهی توسط راننده آذری و زیر گرفتن خودرو سواری اعلام شده است.

گفتنی است فقط در ۶ ماه اخیر، چندین حادثه دلخراش بین خودروهای ایرانی و کامیون های آذری تردد کننده در مسیر جلفا – اصلاندوز رخ داده که منجر به فوت ۵ نفر و زخمی شدن دهها نفر شده است.

علاوه بر کم عرض و غیر استاندارد بودن این مسیر، نبود عوامل پلیس راه در این مسیر باعث شده رانندگان کامیون های آذری قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نکرده و باعث سانحه های دلخراش رانندگی شوند.

حال سوال اینست اگر جلفا به واسطه حضور اسمی منطقه آزاد ارس شهر توسعه یافته نامیده می شود آیا جاده های پرتردد آن نیز توسعه یافته و استاندارد شده است! آیا اندک منافع عام حاصل شده از بابت تاسیس منطقه آزاد ارس ارزش هزینه های سنگین تحمیل شده بخصوص هزینه های جانی مترقب با توسعه منطقه آزاد را داشته است!؟ آیا تبلیغ گسترده برای حضور گردشگران در این منطقه و مسیردهی برای خودروهای سنگین و فرسوده آذری  از محورهای ارتباطی شهرستان جلفا و نیز راه اندازی مجتمع های عظیم نفتی و گسترش ترانزیت سوختی در این منطقه توام با افزایش و تامین زیرساختها و بخصوص احداث جاده های استاندارد و پرظرفیت بوده است!؟

آیا این حوادث متعدد، عزم مسئولان را در ساماندهی یکی از پرترددترین محورهای مواصلاتی منتهی به منطقه آزاد ارس و کشورهای آذربایجان و ارمنستان جدی تر خواهد کرد و یا اینکه باید همچنان منتظر حادثه باشیم!!

آیا این همه کشته، روند دوبانده کردن محور فوق را شتاب خواهد بخشید یا خیر؟؟!!

براستی درآمدهای کلان ناشی از این امور به کدام حساب و صرف آیادانی کدام استان یا منطقه انجام می شود؟ مردم جلفا از دیرباز مصرانه مشتاق دانستن این سوال مهم هستند!

و سوال آخر اینکه، مسئولان و متولیان ارشد شهرستان اگر از امور عزل و نصب و نصب بنرهای تبریک به خود و ساخت ح… و رفت و آمدهای مکرر بین تبریز و جلفا(جهت سرکشی به امور منزل!) و دیگر امور بسیار مهم خود فراغت پیدا کردند حتما به این موضوعات نسبتا مهم هم عنایت داشته باشند.

البته امید است در دولت تدبیر و امید و با همت مدیران جدید منطقه آزاد ارس، این زخم کهنه و جانسوز منطقه درمان گردیده و عامه مردم طعم واقعی توسعه و حضور منطقه آزاد ارس را بچشند.

با عرض معذرت از تصدیع اوقات و خاطر شریف آقایان مسئو… ./ بابک محمدزاده علمداری jlj

انتهای خبر