یک مقام سیاسی روس: مواضع دولت روحانی موفقیت های مهمی را در مذاکرات هسته ای برای ایران رقم زده است

سرگئی میخییف رییس مرکز فناوری های سیاسی روسیه اعلام کرد: مواضع دولت حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران تحول در نوع نگاه ها به ایران در عرصه معادلات بین المللی، موفقیت های مهمی را در مذاکرات هسته ای برای ایران رقم زده است.  اعتدال پرس به نقل از شبکه ایران / میخییف روز جمعه  نکته مهم […]

image_pdfimage_print

سرگئی میخییف رییس مرکز فناوری های سیاسی روسیه اعلام کرد: مواضع دولت حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران تحول در نوع نگاه ها به ایران در عرصه معادلات بین المللی، موفقیت های مهمی را در مذاکرات هسته ای برای ایران رقم زده است.

 اعتدال پرس به نقل از شبکه ایران / میخییف روز جمعه  نکته مهم در موضع ایران را انعطاف هوشمندانه در مذاکرت و رایزنی های سیاسی عنوان کرد که موجب کاهش شدید تنش ها میان این کشور و گروه ۱+۵ به ویژه طرف های غربی شده است.

کارشناس ارشد روس گفت: سیاست های دولت روحانی بسیار جالب است و در روسیه با علاقمندی و توجه فراوان به آن می نگرند.

میخییف افزود: نکته جالب این است که ایران با مواضع انعطاف پذیرتر به مسایل مختلف می نگرد و همه طرف های مذاکره کننده با این کشور به این نکته اذعان دارند.

وی با بیان این که روسیه از این رویکرد استقبال می کند، اظهار داشت: این رویکردها برای روابط ایران و روسیه بسیار سودمند است.

رییس مرکز فناوری های سیاسی روسیه گفت: بعضی ها می گویند روابط ایران و غرب ممکن است بسیار خوب باشد و این مساله برای مسکو ناخوشایند خواهد بود، اما من اینطور فکر نمی کنم.

وی افزود: روابط و همکاریهای تهران و مسکو همچنان توسعه خواهد یافت و روابط ایران با کشورهای غربی بر آن تاثیری نمی گذارد.

کارشناس ارشد روس در باره مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در ژنو که از دیروز آغاز شده و امروز هم جریان می یابد، گفت: مذاکرات در شرایط بسته انجام می گیرد و کارشناسان از جزییات و محتویات آن خبری ندارند.

وی اضافه کرد: ولی بدیهی است که ایران تلاش می کند راه حلی برای رفع اختلافات با غرب در باره برنامه هسته ای خود بیابد و نسبت به سابق منعطف تر شده است.

میخییف افزود: روسیه از این رویکرد جدید ایران استقبال می کند و ما شاهد هستیم در این شرایط کار حل مساله هسته ای ایران آسان تر شده است و تنش ها پیرامون این مساله کاهش چشمگیر یافته است.

در همین حال به عقیده رییس مرکز فناوری های سیاسی روسیه، غرب در آینده نخواهد گذاشت ایران به آسانی برنامه هسته ای خود را اجرا کند و برای توقف یا کندی آهنگ اجرای برنامه هسته ای صلح آمیز این کشور تلاش خواهد کرد.

وی افزود: آنها دائما می گویند ایران به ساخت بمب اتمی می پردازد و برنامه هسته ای را برای این منظور اجرا می کند.

کارشناس ارشد روس، تفاهم ایران و روسیه برای مقابله با چنین وضعیتی را بسیار مهم و حیاتی عنوان کرد.

به عقیده میخییف غرب می خواهد که ایران بطور کامل از برنامه هسته ای خود صرف نظر کند و اورانیوم های غنی شده این کشور مصرف یا نابود شود، اما باید در این مساله میان ایران و کشورهای غربی توافق حاصل شود.

وی افزود: ایران به هیچ وجه از برنامه غنی سازی اورانیوم صرف نظر نمی کند.

کارشناس ارشد روس بر این عقیده است که مذاکرات هسته ای ایران بسیار دشوار خواهد بود و در وهله اول این مساله بخاطر پیچیدگی موضع آمریکا است که ایران را به ساخت سلاح اتمی متهم می کند.

وی اضافه کرد: آمریکا نمی خواهد ایران برنامه هسته ای داشته باشد و به همین دلیل جلب رضایت واشنگتن دشوار است و آنها در این زمینه صادقانه رفتار نمی کنند.

رییس مرکز فناوری های سیاسی روسیه در باره تحریم ایران گفت: تحریم ها باید به تدریج لغو شود، زیرا که هیچ فایده ای ندارد و تاکنون فقط باعث پیچیده تر شدن وضعیت درباره مساله هسته ای ایران شده است.

وی با بیان این که غرب در تحریم ایران به اهداف خود دست نیافته است، اظهار داشت: آنها می خواستند با این کار بر اراده سیاسی ایران تاثیر بگذارند، اما نتوانستند.

میخییف یاداوری کرد: روسیه علاقمند به لغو تدریجی تحریم های ایران است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که رییس جمهوری جدید ایران توجه زیادی به روابط با روسیه و توسعه این روابط دارد، گفت: توسعه روابط با روسیه باید در اولویت سیاست خارجی ایران قرار داشته باشد.

کارشناس ارشد روس گفت: می دانم که ایران باید با غرب روابط داشته باشد، اما کشورهای غربی با این کشور صادقانه رفتار نخواهند کرد.

وی اضافه کرد: ایران باید با روسیه روابط خوب داشته باشد، در آن صورت غرب نمی تواند بر این کشور فشار وارد آورد.

میخییف افزود: برای روسیه هم داشتن روابط خوب با ایران اهمیت بسیار زیاد دارد.

وی با بیان این که ایران و روسیه در مناطق دریای خزر، آسیای مرکزی و قفقاز با یکدیگر همکاری می کنند، اظهار داشت: مسکو به توسعه روابط با تهران اهمیت فراوان قائل است.

کارشناس ارشد روس به دیدار ناوهای ایرانی از بنادر روسیه در دریای خزر و ناوهای روسی از بنادر ایرانی ، این اقدام را برای توسعه همکاریهای دو کشور مهم و تاریخی ارزیابی کرد.

میخییف که ریاست انستیتو مطالعات دریای خزر روسیه را نیز برعهده دارد، بر لزوم برگزاری رزمایش مشترک ایران و روسیه در دریای خزر تاکید کرد.

وی افزود: ما نمی خواهیم کسی را بترسانیم اما مواضع دو کشور مشترک است و این امر توسعه همکاریهای دو طرف را می طلبد.

میخییف گفت: ایران و روسیه باید ساختار همکاریهای خود در عرصه های مختلف را توسعه دهند و دو کشور می توانند علاوه بر همکاری در عرصه های سیاسی و هسته ای صلح آمیز در زمینه های مهمی همچون اقتصادی و بازرگانی، صنعتی و فناوریهای پیشرفته همکاری کنند.

وی افزود: همکاریهای اقتصادی دو کشور بسیار کم است و با ظرفیت ها و توانمندیهای دو کشور مطابقت نمی کند و این مساله بخاطر تحریم ها است و بازرگانان روس که بخشی از سرمایه های خود را در غرب سرمایه گذاری کرده اند از تحریم آن می ترسند.

کارشناس ارشد روس گفت: باید راهی برای حل این مساله بیابیم و می دانیم که رییس جمهوری ایران به این مساله توجه می کند و امیدواریم همکاریهای دو کشور سودمندتر و در آینده توسعه بیشتر بیابد.

انتهای خبر