عدم کاهش قیمت خودرو با وجود توافق هسته ای ژنو/ بهانه های عجیب رئیس خودروسازان برای کاهش نیافتن قیمت خودرو!

دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه از سال گذشته تا امسال بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان از توان خودروسازی کم شده است، گفت: من به صراحت می گویم که هم دولت گذشته و هم این دولت دارند دست در جیب سهامداران خودروسازی می‌کنند که به قول معروف کار خلاف شرعی است. به گزارش اعتدال […]

image_pdfimage_print

دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه از سال گذشته تا امسال بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان از توان خودروسازی کم شده است، گفت: من به صراحت می گویم که هم دولت گذشته و هم این دولت دارند دست در جیب سهامداران خودروسازی می‌کنند که به قول معروف کار خلاف شرعی است.

به گزارش اعتدال پرس، احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاین» در خصوص اینکه آیا شاهد کاهش قیمت خودرو در آینده هستیم، اظهارداشت: کاهش قیمتی وجود ندارد چرا که ما در سال گذشته ۴ هزار میلیارد تومان زیان داشتیم که امسال هم تا امروز بیش از هزار میلیارد تومان زیان کرده ایم معنی اش آن است که ایران خودرو ۶ ماهه اول ۴۵۰ میلیارد تومان زیان به بورس اعلام کرده و سایپا هم ۲۷۳ میلیارد تومان، بنابراین فقط زیان کرده‌ایم.

وی با ابراز خرسندی از لغو تحریم ها که در آینده به طور کامل برداشه شود، افزود: برداشته شدن تحریم ها کمک می کند که یک مقداری هزینه های ما کاهش یابد برای اینکه اقلامی که ما از خارج برای تولید خودرو وارد می کردیم به دلیل تحریم و برای انتقال پول مجبور بودیم چند کشور را دور بزنیم در نتیجه اگر این تحریم‌ها برداشته شود این مشکل را نداریم و در اقلام وارداتی‌مان کاهش هزینه خواهیم داشت ولی اگر تصور کنید قیمت خودرو پایین می آید اینگونه نیست برای اینکه زیان ما فقط مقداری جبران می‌شود.

دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: یکی از محاسن برداشتن تحریم‌ها تسریع در توسعه محصول خودروهای جدید است به عنوان نمونه سایپا سراتو را با کره تمام کرده بود و ۴۸ دستگاه قطعاتش هم در داخل سایپا تولید شد اما دیگر متوقف شد و در حال خاک خوردن است.

نعمت‌بخش ادامه داد: رفع تحریم‌ها باعث سرعت بخشیدن به توسعه محصولات‌مان می شود و همان طور که در استراتژیک صنعت خودرو پیش بینی کرده ایم که در افق ۱۴۰۴ پنج عدد پلات فرم جدید داشته باشیم که سه تای آن با خارجی ها خواهد بود که یا همراه باشیم یا تحت لیسانس و از هر پلات فرمی هم ۵ تا خودرو جدید می گیریم.

وی اضافه کرد: پیش بینی ما در افق ۱۴۰۴، ۲۵ خودروی روز است که به استناد همین امر یکی از پیش بینی هایمان این است که سه میلیون خودرو تولید کنیم که یک میلیون آن باید صادر شود.

دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه این تحریم ها باعث شد توسعه محصول متوقف شود که با رفع تحریم ها سرعت می بخشد، گفت: قطعاتی مانند ایربک، ای سی یو که از خارج می آید هزینه هایشان کمتر می شود که ما زیان‌مان یک مقداری کاهش می یابد.

نعمت بخش در خصوص واردات خودرو نیز اظهار بی اطلاعی کرد و بیان داشت: من دبیر تولیدکنندگان داخلی خودرو هستم و به نظر می رسد خودروهای خارجی با توجه به اینکه کسی به آنها فشار نمی آورد که قیمت پایین محصولاتشان را بفروشند و بر اساس قیمت تمام شده‌شان یک سودی به آن اضافه می کنند و می فروشند یک مقداری قیمت هایشان باید پایین بیاید.

وی با بیان اینکه جنگ و دعوای ما با دولت همین است که تولیدات داخلی را ما باید به قیمت تمام شده عرضه می کردیم، افزود: از سال گذشته تا امسال بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان از توان خودروسازی کنده شده و من به صراحت می گویم که هم دولت گذشته و هم این دولت دارند دست در جیب سهامداران خودروسازی می‌کنند که به قول معروف کار خلاف شرعی است و قانونگذار هم در برنامه پنجم توسعه در تبصره ۲ ماده صد و یک گفته است که اگر دولت تکلیف کند که قیمت یک کالایی کمتر از قیمت معمول و تمام شده یک کالا باشد باید کمک زیان دهد ولی ما می بینیم که دولت هم متاسفانه وضع ریالی‌اش خوب نیست و تا حالا هم هیچ کمکی به ما نکرده است.

دبیر انجمن خودروسازان عنوان کرد: جمع بندی ما این است که با توجه به اینکه کسی برای قیمت خودروهای خارجی به آنها فشار نمی آورد و آنها بر اساس قیمت تمام شده یک سودی روی محصول می کشند و سپس عرضه می کنند با توجه به کاهش تحریم ها باید کاهش قیمت را به همراه داشته باشد ولی خودروهای داخلی خیر چرا که تمام ابزار تشکیل دهنده یک خودرو مانند ورق آلومینیوم، فولاد، مواد پلیمری و لاستیک قیمتش سه تا چهار برابر شده است ولی خودرو ۲ و دو دهم برابر شده است یعنی تمام اعضای تشکیل دهنده خودرو بیشتر از سه برابر شده و خودرو ۲.۲ برابر است و به همین دلیل است که ما داریم زیان می کنیم.

نعمت‌بخش با اشاره به اینکه اگر این اقلام در دراز مدت پایین بیاید که البته زمان بر است، تصریح کرد: اگر ما از زیان خارج شدیم و یک سودی هم بردیم قطعا قیمت خودرو پایین می آید که البته به نظر می رسد به این زودی ها نخواهد بود و قطعا تا یک سال آینده این اتفاق نمی افتد.

انتهای خبر