واکنش رئیس مرکز تجارت جهانی ایران به اظهارات نهاوندیان: مهار تورم توسط دولت یازدهم، ادعایی نادرست و عوام فریبانه است

نه تنها تاکنون هیچ قیمتی کاهش نیافته بلکه هنوز افزایش قیمت ها به وضوح قابل مشاهده است شاید همانند محله آقای احمدی نژاد، تورم در محله جنابعالی مهار شده است!! آقای نهاوندیان مستحضر باشید که مردم شریف ایران به پیروزی آقای روحانی رأی دادند تا آرامش و امنیت سیاسی و اقتصادی به دست آورند نه […]

image_pdfimage_print

نه تنها تاکنون هیچ قیمتی کاهش نیافته بلکه هنوز افزایش قیمت ها به وضوح قابل مشاهده است شاید همانند محله آقای احمدی نژاد، تورم در محله جنابعالی مهار شده است!! آقای نهاوندیان مستحضر باشید که مردم شریف ایران به پیروزی آقای روحانی رأی دادند تا آرامش و امنیت سیاسی و اقتصادی به دست آورند نه اینکه جنابعالی هر روز با سخنان تان از خود و دولت تدبیر و امید تعریف و تمجید غیر واقعی کرده و برای مردم و فعالان اقتصادی نسخه های رنگارنگ بپیچید.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از رسانه ایران , محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و رئیس مرکز جامع صادراتی ایران که صبح روز دوشنبه مورخ ۲۷/۰۸/۹۲ در حاشیه نشستی که به منظور بررسی مشکلات مالی بنگاه های اقتصادی در دیدار صبحانه خوری با جمعی از فعالان اقتصادی و صادرکنندگان برتر سخن می گفت در واکنش به عملکرد ۱۰۰ روزه دولت یازدهم و اظهارات پوپولیستی و تعجب برانگیز برخی از دولتمردان اظهار داشت: وجود مشکلات اقتصادی کمرشکن و تحمیل شده طی هشت سال گذشته و شعارهای داده شده توسط جناب آقای روحانی در ایام تبلیغات انتخاباتی موجب شد تا نور امیدی در دل مردم شریف ایران ظهور کرده و آنان را به آینده و دوران ریاست جمهوری یازدهم دلخوش کند تا شاید رئیس جمهور جدیدمان به عهدی که با مردم شریف ایران و بزرگان نظام بسته پایبند باشد و با خردورزی، تدبیر، بهره مندی از مدیران دلسوز و مجرب، خوشنام و مورد تأیید مردم و به دور از باندبازیهای گذشته، بر مشکلات سیاسی، اقتصادی و…. جامعه فائق آمده و ایران و ایرانی را در برابر همه از خانواده گرفته تا جامعه جهانی سربلند نماید.

وی افزود: ابرام و پافشاری جناب آقای روحانی بر تحقق شعارهای داده شده خود و تأکید بسیار بر انجام اصلاحات اقتصادی در صد روز اول ریاست جمهوری، دلیلی بر اقبال و اعتماد مردم به ایشان برای حضور در پست خطیر ریاست جمهوری شد. فرمایشات آقای روحانی درخصوص اصلاحات کوتاه مدت اقتصادی و رفع برخی از مشکلات حاکم بر زندگی عموم نه تنها امید را در دل مردم عزیز ایران زنده کرد بلکه تحسین صاحب نظران اقتصادی از جمله اینجانب را برانگیخت و ما را شدیداً کنجکاو نمود که دولت و تیم اقتصادی اش چه سیاستی را بکار خواهند بست و چه کارهای مثبتی را در کوتاه مدت درجهت کاهش مشکلات اقتصادی ایران انجام خواهند داد؟ پس انتظار را پیشه کردیم. اما در کمال تعجب، چند روز پس از آغاز بکار دکتر روحانی بعنوان رئیس جمهوری یازدهم، به عینه مشاهده کردیم که ایشان و غالب دولتمردان محترم در جلسات و محافل مختلف خبری، شعارهای انتخاباتی و نوع ادبیات خود را تغیر داده و بطور سربسته اظهار نمودند که از رفع مشکلات اقتصادی در کوتاه مدت خبری نخواهد بود لکن با این اظهارات، جمعی از مردم و دوستداران دولت تدبیر و امید را پریشان حال و دل نگران کردند.

علیپور در واکنش به اظهارات روز گذشته رئیس دفتر آقای روحانی درخصوص موفقیت دولت در مهار تورم تصریح نمود: سالیان متمادی است که اقتصاد ایران از تورم شدید و افسار گسیخته رنج میبرد. تورمی که تک رقمی شدنش تبدیل به افسانه شده است و گاهی آنقدر بالا رفته است که بسیاری از مردم را به نگرانی و قطع امید به آینده واداشته است. در سالهای اخیر این موضوع بیش از پیش به چالشی مهم در اقتصاد ایران تبدیل شده است و همین مساله سبب شده است که اکثر کاندیداهای ریاست جمهوری راهکار خود برای مهار تورم ارائه نمایند و یا اینکه در سخنان خویش به ضرورت مهارکردن آن تاکید کنند. اما سوال اینجاست که آیا در کوتاه مدت امکان کنترل تورم وجود دارد یا خیر، راه کار های اجرای کار چیست؟

وی گفت: کنترل قیمت ها و راه حل های کوتاه مدت اقتصادی درجهت مهار تورم مسئله ای نیست که با تصمیمات و راه حل های کوتاه مدت قابل حل باشد. دولت دهم قبل از اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها میبایست برای کنترل قیمت ها در اقتصاد دخالت میکرد، اما پس از اجرایی شدن طرح یارانه ها، قیمتها بطور سرسام آور و افسارگسیخته افزایش یافت و دیگر امکان کاهش قیمتها و نرخ تورم برای دولت وجود نداشت و کار از دست دولت خارج شد که نهایتاً به تورم بالا در غالب کالاها و خدمات منتهی شد. این روند رشد قیمت ها چیزی نبود که دولت احمدی نژاد بخواهد با آن مقابله کند، بنابراین هر دولتی که روی کار می آمد مجبور به پذیرش شرایط بود.

وی تأکید نمود که قبل از اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها پیش بینی می شد که با اجرای فازهای این طرح، تورم ۶۰ درصدی حادث شود. لکن اینکه دولت جدید بخواهد با یک انقلاب اقتصادی تورم را از بین ببرد امکان پذیر نیست؛ چرا که هزینه هایش بالا میرود و این اقدام مشکلی را حل نخواهد کرد. زیرا در شرایطی که کشور با تحریم اقتصادی مواجه شده، امکان ندارد که دولت بخواهد برای کاهش قیمت ها درآمدهای نفتی را مصرف کند، بنابراین کنترل تورم در کوتاه مدت امکان پذیر نیست. لکن با وجود مریضی رکود همراه با تورم در اقتصاد ایران و نرخ رو به رشد بیکاری، به هیچ عنوان مهار تورم افسارگسیخته که بعضاً بیش از۶۰ الی۷۰درصد میباشد در زمانی محدود برای دولت تدبیر و امید میسر نمی باشد.

علیپور در خصوص راه حل خروج از رکود تورم فعلی گفت: در وهله اول باید کوشید تا مسئله تحریم ها مشخص و از میان برداشته شده و آسیب های ناشی از آن ترمیم شود. پس از آن باید با جذب سرمایه گذاریهای کلان خارجی و اعطای کمکهای بلندمدت در قالب وام، تولیدکنندگان را تقویت نمود که این فرآیند حداقل سه الی چهار سال زمان می برد. لکن تورم مشکل چندین و چند ساله کشور ماست و چیزی نیست که یک شبه به وجود آمده باشد که بخواهیم و یا بتوانیم یک شبه آن را حل کنیم. تنها راه حل کنترل تورم، افزایش تولید و رشد اقتصادی است که هنوز در دولت یازدهم هیچیک از این فاکتورها محقق نشده است. لکن اگر دولت میخواهد طرحی موفق برای اقتصاد کشور داشته باشد باید به دنبال رشد اقتصادی مستمر برود، ولو اینکه این رشد پایین باشد.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه اظهارتش متذکر شد: باعنایت به توضیحاتی که خدمتتان ارائه نمودم لازم به ذکر است که در کمال تعجب روز گذشته آقای نهاوندیان رئیس دفتر آقای روحانی اظهار داشته است که دولت در مهار تورم موفق شده و این موضوع را هم نوعی پیروزی برای دولت یازدهم تلقی نمود!! از همین رو اولاً خدمت ایشان عرض میکنم که نه تنها تاکنون هیچ قیمتی کاهش نیافته بلکه هنوز افزایش قیمتها به وضوح قابل مشاهده است شاید همانند محله آقای احمدی نژاد، تورم در محله جنابعالی مهار شده است!! پس از نظر مردم ایران، ادعای مهار تورم توسط دولت یازدهم، ادعایی نادرست و عوام فریبانه است ثانیاً آقای نهاوندیان عزیز مستحضر باشند که مردم شریف ایران به پیروزی آقای روحانی رأی دادند تا آرامش و امنیت سیاسی و اقتصادی بدست آورند نه اینکه جنابعالی هر روز شعار سر داده و با سخنان تان از خود و دولت تدبیر و امید تعریف و تمجید غیر واقعی کرده و برای مردم و فعالان اقتصادی نسخه های رنگارنگ بپیچید.

انتهای خبر